Wednesday, April 11, 2007

Ransonerat vatten i San Francisco?

Det har regnat oerhört lite här i Bay Area i år. Personligen har det ju inte gjort mig något eftersom jag inte tycker det är speciellt kul med en massa regn, men det är ju givetvis inte så bra ur andra, större perspektiv.

Om San Francisco-borna inte börjar spara på vatten nu så är det möjligt att de tvingas till ransoneringar i sommar. Den reservoar som försörjer stadens invånare med vatten är endast fylld till 46% av sin normala kapacitet. Dessa ransoneringar kan innebära en reducering av vatten-konsumtionen med runt 20% och den som inte följer dessa restriktioner kan få böter eller sitt vatten avstängt.

Så idag när det regnade blev jag riktigt glad, kanske den där reservoaren fylldes på lite i alla fall! Vi ska flytta om två veckor så jag ska be några snubbar från en frivillig-organisation för bättre energi-förbrukning komma och kolla på nya hemmet för att se vad vi kan göra för att få till så snål energiförbrukning som möjligt.

6 comments:

Mathias said...

Hur kommer det att gå med gräsmattorna i Palo Alto nu? Och poolen?

Anonymous said...

Flytt? Vart ska ni flytta?? Och hur blir det med inredning? Kommer det ett "Hemma hos" reportage senare kanse!!?? Låter väldigt spännande !

Desiree said...

Låter inte så kul med vattenransonering. Hoppas det regnar en del så att ni slipper få det ransonerat. Lycka till med flytten.

Monica said...

Mathias, nu är det så att Santa Clara county inte har detta problem med vatten, i alla fall inte än så länge...så Palo Alto är ok för tillfället. Men det blir bara lilla grodplaskpoolen i år för kottarna...den som Thea också testade om jag inte minns fel (fast hon testade nog den större varianten också).

Katta, vi ska inte flytta så långt bort, vi stannar i Palo Alto! Kanske kommer upp lite bilder på hemsidan vid ett senare tillfälle...Japp, det är oerhört spännande faktiskt :)

Desiree, tack, vi håller på för fullt med allt kring hus och flytt för tillfället, men det är ju väldigt skoj! Jag hoppas också att det ska vara ok med vatten till sommaren, men samtidigt får det en ju verkligen att tänka på att det ju är viktigt att hushålla med jordens resurser till vardags...ska verkligen försöka att bättra mig!

Anne said...

Läste i ett tidigare inlägg att du skrev ni skulle flytta, kommenterade inte då så skriver nu istället och passar på att önska lycka till med flytten! Vad kul att ni ska flytta och grattis till nya hemmet! Spännande tider på gång för er alltså.

Det där med energiförbrukning och möjligheter till energisnåla alternativ borde ju vara rätt tacksamt att använda i Californinen.
Solceller t.ex., finns mycket sånt nere hos er?

Jag har försökt luska ut en hel del hur man bygger här i "min" delstat Oregon, ur energisynvinkel. Jag har inte blivit så jätteimpad, men det händer i alla fall saker hela tiden och alla verkar bli mer och mer medvetna. Så det är positivt. Det kommer mer och mer tax deduction grejer också för de som väljer miljö-och energivänliga alternativ. Först när det blir ekonomisk vinning så brukar ju den stora massan vakna till liv och bli intresserade av miljövänliga alternativ.

Monica said...

Anne, intressanta iakttagelser...det finns de som använder sig av solceller men precis som du skriver så borde ju fler göra det med tanke på vårt väder här i CA. Jag vet faktiskt inte alls hur effektiva dessa är, måste kolla upp det!

Jag kan inte påstå att jag lever mitt liv varken energisnålt eller med enorm hänsyn till miljön, men jag har helt klart börjat att se på detta med nya ögon. Min granne sa häromdagen något som verkligen var mitt i prick -Om inte jag, som är högutbildad och har god ekonomi, gör något åt mitt sätt att leva, hur ska man kunna förvänta sig det av den stora massan? Hrmpf...jag nickade och satte in minsta kotten i bilen för att köra i 5 minuter till mitt joggingställe...kändes ju inte helt rätt precis!