Monday, November 20, 2006

Pippi - dåligt inflytande??

När Linn fyllde år förra året så gav vi alla Linns kompisar en bok om Pippi på engelska som favors (favor är en present från födelsedagsbarnet till alla gästerna som de får när de går...själv tycker jag det är bra underligt att man ska ge presenter när man själv fyller år, men man tar ju seden dit man kommer). Ett tag efter kalaset så sa en kompis till mig att hennes man inte ville läsa Pippi för barnen eftersom hon är dåligt inflytande...WHAT????...Pippi är ju cool, dessutom är hon tjej, stark, påhittig.

När boken kom ut 1945 så rasade en debatt med samma tema. "Vän av ordning" protesterade mot Astrid Lindgrens sätt att skriva. Den mesta kritiken var dock positiv.

"1995 utbröt en ny Pippi-debatt när kristdemokraten Carin Stenström i Svenska Dagbladet förklarade att den svenska "Pippi-kulten" var orsaken till att bristen på mognad och oförmågan att uppträda som vuxna människor var så utbredd i Sverige. Stenström ansåg också att Pippi var gravt asocial och känslomässigt störd."

Om man tror att en Pippi-bok ska förstöra ett barns uppfostran så måste man ju ha fått det här med uppfostran om bakfoten. Barn reagerar på omgivningen och på hur vi reagerar på dem. Jag växte upp med Pippi och jag ligger inte på bordet när jag äter, jag är inte asocial eller känslomässigt störd.

Jag tycker Pippi är cool. Hon är en tuff tjej som inte är rädd för stora pojkar, Prussiluskan, tjuvar, poliser. Hon säger vad hon tycker och är väldigt kreativ. Linn älskar Pippi och jag är glad över det. Till dem som inte förstår tjusningen...oh well, er förlust!!

1 comments:

Andy said...

Och jag är starkare än Pippi, fråga Leoniide källan till alla sanningar.