Friday, November 17, 2006

Varför republikan???

Jojo, som svensk så har man ju lite svårt att fatta att någon överhuvudtaget kan rösta på Bush och republikanerna. Det är lätt att säga att folk som röstar på Bush måste vara idioter...så enkelt är det ju dock inte. Mitt "mission" har den senaste tiden varit att försöka förstå...

...så jag har börjat läsa på om lite historik, om hur väljarna röstar uppdelat på demografiska faktorer och så försöker jag hänga med i vad som pågår i den dagliga politiska debatten (inte så himla kul dock...det är fortfarande så mycket som jag inte känner till om politiken här). Anyway (ok, ok, jag använder mig av engelskan när jag skriver...håna mig bara, Dolph Lundgren och jag, vi pallar det)...här är små gobitar ur mina "research"...

...jag har frågat vissa av våra vänner och bekanta här varför de röstar på republikanerna (de är dock inte så många...vi bor ju trots allt i liberala Bay Area). De var för Irak-kriget, de tycker att Bush är en kille med stake, de tycker att republikanerna står för traditionella familjevärderingar. Däremot har de jag pratat med sagt att de har mer liberala åsikter vad gäller abort och homusexuellas rätt till giftemål/partnerskap...

...kollade in lite statistik över hur väljarna var uppdelade på Bush/Kerry. Vita röstade i större utsträckning på Bush medan Kerry hade en enorm majoritet hos African-Americans (vad säger man på svenska för att vara politiskt korrekt???) och lite majoritet hos asiater och latin-amerikaner. Bush hade majoritet hos katoliker och protestanter medan Kerry var överlägsen hos judar och andra religiösa grupper samt ateister. Så inga direkta sensationer där inte.

...det kommer mera...stay tuned...

0 comments: