Wednesday, November 22, 2006

Volontärarbete i East Palo Alto

Idag har jag jobbat som volontär på Ecumenical Hunger Program (EHP) i East Palo Alto.

Ni som följer mina inlägg har ju nu lite mer koll på Palo Alto...men kanske inte East Palo Alto. 5 minuter från där vi bor går riksväg 101. Öster om den finns en värld långt bort ifrån den vi lever i. De flesta som bor här är latinamerikaner, ca 60% och 20% African Americans . Kriminaliter och fattigdom är något många förknippar med East Palo Alto, något som framför allt stämde under 80- och 90-talet. 1992 hade staden USAs högsta mordfrekvens per capita. Idag har kriminaliteten sjunkit och tack vare att det är brist på land att bygga på i hela Sillicon Valley så har det byggts, investerats och skapats många arbets tillfällen här. Bara några veckor efter att vi flyttade till Palo Alto så öppnade IKEA i East Palo Alto, så vi har nära dit (och uppskattar verkligen matshoppen där vi handlar godis och annat svenskt).

EHP är en non-profit organisation vars mål är att hjälpa stadens fattiga med mat, kläder, hushållsartiklar och annan hjälp. Stora butikskedjor som Safeway och Costco bidrar med mycket av den mat som distribueras...och privatpersoner med kläder och hushållsartiklar.

Jag och Vendela (min kompis Johannas 11-åriga dotter) åkte dit för att hjälpa till att packa/distribuera mat. Denna veckan är det Thanksgiving, vilket jag skulle vilja påstå är den största familjehögtiden här i USA. EHP delar ut mat till dem som kvalificerar, dvs har tillräckligt låg inkomst.

Det känns så bra att kunna få hjälpa till i detta arbete, att få hjälpa till i sin närmiljö...där det ju behövs!! Vi har det så bra och det skulle vara oansvarigt att inte ge till dem som inte är lika lyckligt lottade.

1 comments:

Anonymous said...

Hej!
Jag och en väninna är väldigt intresserade av att åka i väg som volontärer. Men de finns en hake, vi har ingen aning om hur vi ska gå tillväga. Kanske har du några tips? Skulle vara tacksam om du kunde maila mig på yenna_87@hotmail.com