Sunday, January 28, 2007

The Painted Veil

Japp, många biobesök blir det. Vi är ju ett gäng på 7 tjejer som går på teater varannan månad. Vi försöker att däremellan gå på bio och den senaste tiden har det nästan blivit en gång i veckan. Häromdagen såg vi The Painted Veil med Edward Norton och Naomi Watts.

Först vill jag påpeka att jag verkligen tycker om Edward Norton, väldigt mycket...tror kanske t.o.m att han är på min absoluta topplista av skådisar för tillfället. Jag har också fått för mig att han är intelligent (vilket jag ju inte har någon aning om)...och så tycker jag att han är enormt sexig (jag vet, jag vet, mina kompisar tycker att jag har en lite underlig smak vad gäller män...ni vet den där filmen G som alla såg när vi var i våra unga tonår...alla tyckte om populära Niklas Wahlgren eller lite hårdare Sebastian Håkansson. Jag tyckte om Niels Jensen, som pratade med bräkande skånsk dialekt och var anti allt det där typiskt populära).

Anyway...filmen ja. En kärlekshistoria som till mestadels utspelar sig under 1920-talet i Kina. En kärlekstörstande forskare (Walter) som blir förälskad i en överklass-tjej (Kitty) som har blivit gammal nog att gifta sig men ännu inte är redo. Hon gifter sig dock med läkaren för att slippa höra sina föräldrars tjat om giftemål och för att få uppleva lite äventyr. De flyttar till Shanghai där Walter har fått ett jobb.

Kitty och Walter är så olika och det visar sig alltmer, de försöker inte att nå varandra utan glider istället ifårn varandra. Kitty har ju hela tiden sagt att hon inte älskar Walter och det vet han om. Kitty har en kärleksaffär med en annan britt och när Water får reda på detta så bestämmer han sig för att de ska in i ett kolera drabbat område där han fått en tjänst som läkare.

Jag satt och bölade vid flera tillfällen men noterade att ingen annan av mina kompisar ens hade en tår på kinden. Hmmmm...kanske lite känslig??? Jag tycker att historien var så oerhört gripande eftersom den visade att det här med kärlek är lika mycket ett rationellt beslut som det är en känsla. Om man inte försöker förstå varandra utan endast fokuserar på det som skiljer så är det lätt att hamna i en negativ spiral av emotionell kyla och elakhet. När man däremot fokuserar på att försöka förstå, att behandla varandra med respekt och medkänsla, då kan man finna något väldigt djupt.

En härlig, romantisk film som jag varmt rekommenderar! Scenerna från Kina var dessutom helt underbart vackra!!

0 comments: