Saturday, January 27, 2007

Vad tycker du om Bush??

Häromdagen så pratade jag lite med en hard-core republikan om vad han tycker om Bush nu när han misslyckats så väldigt mycket med sina insatser i Irak. Han höll med om misslyckandet, tyckte att hela kriget var totalt felmanagerat...men stod fast vid att trots detta så respekterade han en man som stod fast vid sina beslut och inte ändrade sig efter allmänhetens opinionssvängningar.

Ni som läst tidigare i min blogg vet ju att jag har ett "mission" i att försöka förstå amerikanarna och den amerikanska politiken. Och eftersom jag själv läser en liberal nyhetstidning och diskuterar mest med människor med liberala åsikter så förstå jag ju att jag får en ganska färgad bild (även om jag nu tror att den är den rätta) av allt som pågår. Jag tycker därför att det är oerhört intressant att prata med dem som har helt andra åsikter om det mesta.

Det verkar dessutom som att de republikaner som jag pratar med (här i liberala Kalifornien) är finansiellt konservativa men ligger mer i mitten vad gäller frågor som aborter och homosexuellas rätt till att gifta sig.

Att Hillary och Obama är de som fajtas om demokraternas nominering till presidentkandidaturen är ju ingen nyhet. Men vem kommer att ta hem republikanernas nominering? De som redan gett sig in i detta race är Sam Brownback, John Cox, Michael Smith och Duncan Hunter. Några som förmodligen är på väg in är Rudy Guiliani (New Yorks förre borgmästare), John McCain, Mitt Romney, Jim Gilmore, Ron Paul, Tom Tancredo, Tommy Thompson och Newt Gingrich. Det skrivs en hel del om såväl Guiliani och John McCain men har fått tips om att en kille som Mitt Romney kan ligga bra till...så vi får väl se!!

1 comments:

Mathias said...

Jag tror på Guiliani vs Rodham Clinton.