Friday, January 5, 2007

The Queen

För att komma ifrån huset efter att ha varit hemma hela veckan med sjuk Calle så drog jag på bio med kompiarna Theres och Cynthia. Vi såg The Queen, som är personstudie av nuvarande brittiska drottningen. Jag hade inga höga föväntningar förutom att jag hört att Helen Mirren skulle vara fenomenal i rollen...och det var hon, helt outstanding!! Helen Mirren är båda Golden Globe och SAG nominerad och kommer med all säkerhet att bli Oscarsnominerad också för denna roll.

Hela filmen utspelar sig under tiden då Tony Blair blev premiärminister och Diana dog. Flera av mina kompisar som sett filmen tycker att den var ointressant ur det perspektivet, men intressant ur ett personstudie-perspektiv. Jag tyckte att filmen var bra och att händelsen med Dianas död var ett bra sätt att få till en berättelse samtidigt som man får följa drottningen, hur hon fungerar och varför...

Så om du är intresserad av att se utsökta skådespelarprestationer så rekommenderar jag den verkligen!

Lite kuriosa om drottningen. Hon blev drottning 1952, endast 26 år gammal, då hennes far dog. Hon har med sina 54 år som drottning sett 10 premiärministrar i Storbritannien.Den förste var Winston Churchill...Flera av dessa före detta ministrar har påpekat hur imponerade de är/var av hennes kunskaper och kreativa ideer. Hon är idag 80 år gammal och har börjat delegera vissa av sina arbetsuppgifter till andra medlemmar ur den kungliga familjen.

0 comments: