Thursday, June 7, 2007

Amerikanarna - ytliga eller inte...

Idag kör jag i återvinningens tecken, eftersom det bloggats på andra bloggar om hur amerikanarna är och jag där kommenterat detta så tänkte jag helt enkelt klippa och klistra in det här på min blogg.

När jag pratar med vänner hemma i Sverige så kommer det ofta upp frågor kring amerikanarna och deras ytlighet. Här har ni mina tankar kring ämnet...

Det är ju givetvis en generalisering att säga att vi svenskar är på ett speciellt sätt och amerikanare på något annat, men det är ju så vi gör för att underlätta för oss :). Jag tror att skillnaderna inom USA kan vara lika stora som mellan USA och andra länder och det beror ju givetvis på var man bor.

Ta mig tex, som bor i ett område där det är en enorm omsättning på människor, dvs enorm in- och utflytt. Här kommer alla, oavsett om vi är amerikanare eller andra nationaliteter, att försöka ta kontakt, skapa nya vänner och ett substitut för de familjer som vi lämnat i ex. Stockholm, Boston, Frankfurt, Beijing. Här finns det alltså ett mycket större behov vad gäller att skapa nya sociala kontakter, på såväl ytlig som mer djup nivå.

Bor man istället i någon liten stad någonstans där det inte rör sig på samma sätt vad gäller in-och utflytt, där finns det ju inte alls samma behov av att knyta nya kontakter, man har ju sina gamla kompisar och sin familj i närheten.

Detta exempel kan säkert appliceras såväl här i USA som i Sverige, dvs, det beror inte så mycket på i vilket land vi bor i utan mer på hur det ser ut vad gäller vår sociala omgivning.

Jag tror att det ligger i amerikanarnas natur att strö komplimanger och trevligheter omkring sig. Det här med att de säger How are you, men egentligen inte väntar sig något svar. Att de säger What a cuuuute baby och man tror att de tycker ens barn är det vackraste som finns, för att sedan inse att det kanske mer är ett sätt att kommunicera. Att allt är så GREAT och FANTASTIC, det är helt klart amerikanskt! Jag tror att vi svenskar i större utsträckning säger saker som vi verkligen menar och därmed menar jag inte att amerikanarna ljuger,de bara använder sig av språket på ett annat sätt.

Personligen tycker jag om att man SER varandra, dvs säger hej trots att man inte känner varandra. Att man säger vänliga saker och därmed sänder ut positiv energi, trots att meningen bakom orden inte är djup. Jag tycker inte man ska tolka amerikanarnas initiala "ytlighet" som total brist på förmågan att vara djup. För så enkelt är det inte och enligt mina erfarenheter så finns det här, precis som i Sverige, en härlig blanding av människor med olika djup.

Det kan vara lättare att snabbt komma nära svenskar eller andra europeer här just för att vi har samma referensramar och kan förstå varandra på ett sätt som man bara kan om man växt upp på samma ställe. Vi kan titta på det amerikanska samhället och utifrån våra "svenska" erfarenheter dra liknande slutsatser. Men jag har goda amerikanska vänner här som jag har en bra, djupare relation med. Vi har gemensamma intressen, vi är i samma fas i livet och trivs i varandras sällskap. Och jag värderar denna vänskap högt, jag är oerhört glad över att ha träffat så underbara amerikanska vänner!

7 comments:

Desiree said...

Helt korrekt. Jag håller med dig på alla punkter i ditt inlägg. Vi har haft turen att träffa bra amerikanska grannar. Jag upplever dem inte alls som ytliga utan att de bryr sig mycke om oss och menar vad de säger och gör. Ytlighet finns överallt också i Sverige. Att generalisera blir svårt, det finns så stora skillnader.Men det är klart att man har behov av att generalisera ibland.

Annika said...

Vilket HIMLA bra inlägg, Monica!! jag tror, och håller med, om allt du skriver.Precis som du bor jag i ett mkt internationellt område! Mycker politik, mkt power, mkt näringsliv. Ett kallt klimat mellan männsikor är det nog ofta. Ingen syd-stats gemytlighet direkt...men ändå en vänlighet som jag uppskattar. Det här med att det hälsas på promenadvägarna, man blir bra bemött i affärer och i restauranger. jag gillar det, även om det är påklistrat.
jag har liksom Desiree haft den otroliga turen att få fina grannar som nu blivit mina bästa vänner. Sen att det vänder sig i magen när ngn AAA och OOO:ar o strör super-lativ omkring sig onödigt mkt är en del av det hela...

Monica said...

Kul, då har vi alltså en östkusttjej, en västkusttjej och en sydstatstjej som alla har samma åsikter i ämnet...intressant!

Ibland så är det svårt att berätta om USA för de därhemma, för USA är ju så mycket och jag vet ju av egen erfarenhet att det USA man beskriver är så enormt olika beroende på var i USA man bor.

Hur gör man i USA? Jo, här i CA...men i Kansas City...

Fia said...

Jag tror du är inne på något viktigt då du skriver att så här gör man i Stad,Stat...det är alltid farligt att generalisera, men jag förstår ju att man ibland måste göra det då man vill få en diskussion till stånd.

En norrlänning och en skåning är ju BÅDA svenskar, kan man då säga att så här gör en svensk då man ser den ena eller den andra göra ngt? Nej jag tror inte det. Vi är ju alla produkter BÅDE av arv, närmiljö och makromiljö (som man ju får räkna det land man vuxit upp i till att vara).

Dt är ju det som gör det så himla intresant att träffa nya människor, man träffar ju inte "bara" den personen man har framför sig, utan produkten av den människans historia, erfarenehter och personlighet. Det är ju det som gör det så spännande med människorna runt om en.

Om man får vänner där man är, oavsett vart detta sker i världen tror jag i lika stor utsträckning beror på hur man är själv. Visst man får anpasa sig till den miljö man vistas i men till sist tror jag det handlar mycket om vad man själv sänder ut för signaler, både i det talade språket OCH vad för kroppssrpåk man "talar".

Jag har några riktigt goda vänner och så klart en massa bekanta, så vill jag också ha det och inser hur lyckligt lottad jag är i detta. För många nära vänner tror jag skulle vara jobbigt, jag vill ju ge dem så mycket uppmärksamhet och jag tror jag skulle ha svårt att emotonellt "orka med" det.

Bland de som jag kallar mina nära vänner har jag en salig blandning. Det har bara blivit så.

Fast om jag ska sälla mig till att generalisera så tror jag att jag personligen känner att jag har mer utbyte av de amerikaner som rest lite och är välutbildade jämfört med de som inte rest utanför USA alls och har en låg utbildningsnivå, hoppas du förstår vad jag menar, för jag ser ju själv att det ser lite snobbigt ut det jag skriver, men så är det.

Jag tror det kan ha att göra med att ju mer man sett av världen och ju mer man väljer att utbilda sig desto mindre kategoriskt och enkelriktad blir man.

Det blev lite långt, men det är mina 2 cent...

Monica said...

Fia, tack för lång och intressant kommentar, jag ser alltid fram emot dina 2 cents :) Jag tror ju att vi är inne på samma spår. Denna generalisering av amerikanarna och deras "ytlighet" tycker jag är inkorrekt, precis som jag beskrev i inlägget. Det är inte så enkelt...

Vad bra du beskriver mötet med nya människor...

Jag förstår precis vad du menar med att det är lättare att umgås med människor med liknande bakgrund, tycker inte alls du är snobbig, så det så :)! Det är ju naturligt att man har mer att prata med en person som på något sätt har något av en liknande refernsram som man själv, som har liknande "bagage", osv

Anonymous said...

En kompis till mig som har en peruansk mamma och en svensk pappa och är uppvuxen en 3-4 år i stöten i Sverige och Peru beskrev det som att hon hade många fler vänner i Peru, men mycket närmare vänner i Sverige.

Sedan tror jag att förutom det du beskrivit om orter där folk flyttar mer, så har "ytligheten" ett syfte i ett land med begränsade sociala skyddsnät. Ett stort nätverk kan ju vara en form av trygghet. I Sverige är vi ju väldigt fixerade vid att tryggheten ska fixas av staten, men trygghet kan ju lika gärna vara att ha bekantingar som kanske kan ordna jobb etc.

Och enligt mig är det inte möjligt att vara nära vän med hur många som helst. Det tar ju tid och energi att lära känna människor på djupet och åtminstone tiden är begränsad.
/Cara

Monica said...

Cara, tack för din input. Jag har sett det här med det bristande skyddsnätet som upphov till bland annat amerikanarnas eviga flyttande, men har faktiskt inte kopplat det till deras sätt att vara vad gäller kontaktskapande, jag tror faktiskt att det ligger mycket i det som du beskriver!

Jag har hört av väldigt många det som du skriver att din kompis med peruansk mamma upplever, dvs att vänskapen blir djup i Sverige medan man har lättare att skapa mycket kontakter i andra länder...så är det säkert. Det som jag tycker är lite trist är dock detta generaliserande av amerikanarna på ett negatvit sätt, jag har bott här i USA i 5 år nu och håller inte med om denna onyanserat negativa bild, OCH USA är ju så oerhört stort. Jag bor ju själv i en väldigt progressiv del av USA och det är jag väldigt glad över. Jag inser ju också att min bild säkert sett annorlunda ut om jag bott någonannanstans.

Så detta med ytlighet, jag tycker att det är intressant att försöka förstå, precis som jag försöker förstå mycket annat som ter sig annorlunda. Man kan ju avfärda detta som -De är ju knäppa ELLER så kan man ju försöka att se vad som ligger bakom vissa fenomen, beteenden etc...Bilden blir då helt klart mer nyanserad!