Wednesday, June 6, 2007

Gratis prylar vid vägkanten

Ett fenomen som jag tycker är intressant är det här att om man har något som man vill bli av med (begagnade prylar och liknande) så sätter man bara ut dem på trottoaren, sätter en lapp på dem där det står FREE och vips, en stund senare är prylen borta. Jag har gjort det med ett IKEAbord, stol och lite annat.

Vad jag frågar mig är vem är det som kommer och hämtar upp dessa prylar? Jag har sett att på garage sales där det säljs begagnade prylar, som för övrigt är extremt poppis här, så kommer alla olika sorters människor och tittar på prylarna. Det kommer de som vill köpa billigt för att de förmodligen inte har så mycket pengar, men det kommer också människor som helt tydligt har en del pengar. Är det så att amerikanarna är mer intresserade av begagnade prylar i gemen? I Sverige tyckte jag inte att det fanns samma intresse av att ta vara på andras begagande prylar. Jag gick till Små Smulorna med mina grejer men vet att mina vänner undrade vad det var för något. Gamla grejer hamnade på tippen, så enkelt var det!

I veckan ställde jag ut en helt ok mikrovågsugn, när jag gick ut igen några minuter senare så var den borta! Jag tycker det känns skönt att veta att den kommer till användning igen!

11 comments:

Desiree said...

Ja det är ju toppen att grejerna kommer till andvändning. Antigen är det väl fattigare människor som behöver sakerna eller andra som som tar dem för att sedan sälja vidare och göra sig en liten förtjänst på det hela. Skönt att bli av med saker utan att åka till tippen.

Anne-Marie said...

Det här är ett "fenomen" jag också funderat på. Det är ju otroligt bra att kunna bli av med saker på ett enkelt sätt och att de kommer till användning. Det finns en massa "yard sales" i det här området där jag bor och en massa secondhand affärer. Jag vet att många här har ont om pengar så det kan ju vara en anledning men där du bor har folk kanske mer pengar. Det kanske är en amerikansk mentalitet att återanvända saker.

Anonymous said...

Vilket intressant fenomen, hade ingen aning om att man kan göra så. Låter riktigt bra, jag gillar det skarpt. Väldigt roligt om ens gamla saker kan komma till använding och uppskattas av nån annan.
Ska testa nån gång framöver om det funkar även här.

Monica said...

Desiree, japp, jag tycker att det är väldigt bra med återvinning så, precis som du säger, toppen att man på ett enkelt sätt kan göra det.

Anne-Marie, intressant att höra att det fanns en massa second-hand affärer där du bor. Jag har inte sett så många här, utan det verkar som att folk antingen ger bort sina saker till välgörenhetsorganisationer eller har garage sales. Precis som du skriver så undrar jag ju just över detta med om det kanske är så att amerikanarna är bättre på att återanvända saker. Vi vet ju att detta är konsumtionssamhället över alla andra men det borde ju också betyda slit-och-släng...och så är det ju inte riktigt. Jag förstår ju att det har att göra med att det finns så många som inte har så mycket pengar och därmed gärna vill ha begagnade prylar, men de som glider fram i sin stora BMW och handlar på garage sales, jag undrar lite över det...

Anne , jag undrar om det är något lokalt fenomen eller om man gör såhär runt om i USA...skulle vara kul med lite feedback från andra delar av USA...men jag håller helt med dig, visst är det bra att prylarna kommer till användning igen!

Anne-Marie said...

Det kan mycket väl vara olika i olika stater. Jag har sett många fler yard sales här i Kalifornien än i Oregon (kanske delvis beror på att jag bodde i Oregon under vintertid) men jag såg aldrig någon som ställde ut saker "for free" vid vägkanten i Oregon.

Anonymous said...

Jag bor i Kalifornien och har kommer olika organisatioen och hamtar vid vagkanten, suverant.
Sist stallde jag ut 12 sopsackar fulla med klader, brickor jag inte anvande, kandelabrar etc. Deras lastbil hade gatt sonder sa de kunde inte komma, men jag visste att de skulle komma en annan organisation om en vecka.Men efter varje natt hade en sack forsvunnit, sa fortsatte det, tills de som skulle ha "grejorna" kom.
Det var val nagon som gillade mina grejor.:)

Fia said...

Här i Georgia är det väldigt vanligt också. Jag gör så med nästan allt, en lapp med "Free to a good home" och vips så är det borta.

UTOM de saker som t ex skor som är felköp och aldrig använts, de donerar jag till frälsningsarmèns affär, med tydliga instruktioner att det antingen kan säljas där eller ges gratis åt behövande på deras härbärge. Dessa människor förtjänar bra kvalitet också mellan varven.

Dessa BMW-åkande garagesaleshoppande individer ägnar sig åt en av USAs favorithobbies, nämligen att få en bra grej billigt!

Då vi hade garagesale förra året passade jag på att samtidigt sälja en del av mina hemmagjorda, handgjorda tvålar och en äldre dam försökte att pruta på det priset trots att det stod en lapp att de var handgjorda och att priset skulle stå fast. Hon blev väldigt arg då jag inte ville pruta och undrade vad det var för vits med att hon åkte på garagesales om hon inte kunde pruta...

Vi åker gärna runt på garagesales och köper mkt barnböcker så som vi senare donerar till en "bankboksbank" som en välgörenhetsorganisation som vi tillhör har.

SweFlo said...

Jag känner amerikaner som har som hobby att åka på yard sale över helgerna. De letar inte efter något speciellt, bara en thrill att hitta ett bra kap antar jag!

Monica said...

Anne-Marie, intressant att höra att du inte sett Free-skyltarna i Oregon, eftersom Anne inte heller sett dem där så kanske det inte är så vanligt där!?

Hej Veronika, läste hos Anne att du bor inte alltför långt bort. Kul att du kikade in här! Hehe, kul historia med dina sopsäckar med prylar och vad bra att de kom till användning!

Fia, visst är det schysst att man bara kan ställa ut sakerna vid vägkanten och att någon kommer och tar dem...jag tycker att det är KANON!

Jo, du beskriver ju lite av det som jag efterfrågade, dvs att det finns något hos amerikanarna som skiljer sig från oss svenskar vad gäller prylar, tex detta att åka runt på garage sales och hoppas på att få göra ett fynd. Har lite svårt att se svenskar därhemma ägna sig åt detta en lördagsmorgon :).

Vilken fin ide att köpa böcker och sedan ge bort. Då kommer ju dessa garage sales vekrligen till nytta till dem som behöver det mest!

SweFlo, intressant måste jag säga, ytterligare ett intressant amerikanskt fenomen! :)

Erika said...

Jorå fenomenet finns i sverige också fast under lite andra former. AKA Loppis!!. Mina svärisar har sommarställe i norra roslagen och där är det "drive in loppis" på en enorm fotbollsplan varje lördag på somrarna och där är KAOS. enorma mängder människor som försöker göra fynd.

Själv har jag alltid donerat möbler, kläder och prylar till myrorna (frälsis) de tar (till skillnad från charityn M försökte ge våra prylar till när vi lämnade SF) även ikea grejor.

Monica said...

Erika, aha, drive-in-loppis, det har jag aldrig hört talas om tidigare!

Wow, vilken snorkig charity som inte ville ha IKEA-prylar...är det inte lite konstigt? Man undrar ju vilka som de gav sina prylar till. Själv har jag ju en massa IKEA-prylar... :)