Thursday, June 14, 2007

Diskriminering av ateister

Jag fick en intressant fråga från Cara om varför amerikanarna inte skulle vilja ha en president som är ateist. Denna videosnutten som visar på hur ateister kan bli behandlade kanske ger lite mer kött på benen. Man ska dock ha klart för sig att detta är något som skiljer sig väldigt mycket beroende på var i USA man bor. Rent generellt så är det de konservativa kristna (i bibelbältet) som är (enligt min mening) fanatiska vad gäller sin och andras religion. Själv har jag aldrig stött på någon här på västkusten som reagerar över att vi inte är religiösa.

7 comments:

Fia said...

Ja, detta är ett problem här i USA som få pratar om. Så länga men rent generellt pratar om minoriteter så är alla med på noterna men om man då skulle nämna att ateister är en minoritet så blir det tyst. I varje fall här i bibelbältet.

Monica said...

Fia, jo, jag kan ju tänka mig det. Tyckte det var otäckt att se vidoesnutten för usch vad de har fått utså bara för att de inte tror på Gud. Tänk på så många i vårt kära Svedala som inte utövar någon religion... verkligen stor skillnad!

Anonymous said...

My God! Alltså ...
;)
Otroligt.
Religiös fundamentalism hur den än kommer är läskig ...
Hur återföds dessa troende skaror bland nya generationer?

Monica said...

Hehe, fyndigt Susan :)
Jo, jag har haft en hel del diskussioner om det här med hur det kommer sig att de nya generationerna fortsätter i samma gamla fotspår, men det är kanske inte så konstigt, det är ju deras sanning sedan barnsben och när de dessutom får det inpräntat i sig i skolan och runt omrking sig på andra sätt, ja då kanske det blir svårare att ifrågasätta. Helt klart intressant ämne måste jag säga!

Anonymous said...

Hejsan!
Skoj att du följde upp mitt inlägg, nu bblev jag ju lite smickrad :-)
Det låter nästan komiskt i mina öron att ateister skulle vara en minoritet, men om man ändrar perspektivet lite, till någonstans utanför en svensk storstad så är det självklart så att man tillhör fåtalet. Jag hade trott att någon skulle komma på idén att behandla folk illa för att de är ateister.

Undrar hur kubaner skulle behandlas om de hamnade i en sådan liten stad? Många kubaner är "naturliga ateister", de har inte hft möjlighet att träffa på några religoner och har därför varken kunskap eller åsikt om olika religoner.
/Cara

Anonymous said...

Missade ett inte i förra inlägget:
Jag hade inte trott att någon skulle komma på idén att behandla folk illa för att de är ateister.
/Cara trött efter midsommar

Monica said...

Cara, vet du, jag tycker att det är superkul med din input och dina frågor. Jag lär ju av er frågvisa bloggläsare...och det är jag tacksam för!

Tror att det du beskriver om kubanerna också kan appliceras på andra kommunist- eller f.d kommunist-stater...där ju religion på intet sätt uppmuntrades!