Tuesday, June 26, 2007

Våra politiska diskussioner - Republikanerna

Som jag skrev om i förra månaden så är vi några tjejer som beslutat oss för att försöka få lite mer koll på alla presidentkandidaterna inför valet 2008. Då diskuterade vi demokraterna, igår kväll var det dags att ta itu med de republikanska kandidaterna. Vi hade en underbart god måltid samtidigt som vi presenterade var sin kandidat och sedan diskuterade dem alla!

Först lite aktuella siffror från olika opinionsmätningar utförda i slutet av förra veckan! Intressant är att se att Giuliani fortfarande leder stort vad gäller de rikstäckande undersökningarna. Men så ser det inte alls ut i de staterna där primärvalen avgörs först, dvs Iowa, New Hapshire och Nevada, där kandidaterna spenderat mycket av sin tid under den senaste tiden och därmed exponerats i högre grad. Intressant är också att Fred Thompson, som inte tillkännagivit sin kandidatur ännu (men förmodligen gör det i sommar), ligger oerhört bra till.


Rikstäckande opinionsundersökning
Rudy Giuliani 30%
Fred Thompson 19%
John McCain 18%
Mitt Romney 9%

Iowa (primärval 14 januari 2008)
Mitt Romney 25%
Fred Thompson 17%
Rudy Giuliani 15%
Mike Huckabee 7%
Sam Brownback 6%
Johan McCain 6%

Nevada (primärval 19 januari 2008)
Fred Thompson 25%
Rudy Giuliani 21%
Mitt Romney 20%
Johan McCain 8%

New Hampshire (primärval 22 januari 2008)
Mitt Romney 27%
Johan McCain 16%
Rudy Giuliani 15%
Fred Thompson 12%

Rudy Giuliani
Giuliani har haft det hett om öronen den senaste tiden. Han har bland annat fått utstå kritik för att ha skippat sina möten med den Irakiska studiegrupp som han deltar i, kampanjpersonal som blivit åtalade för narkotikabrott och opinionsundersökningar som visar på att många fler New York bor tycker att den nuvarande borgmästaren, Bloomberg, gjort ett bättre jobb än hans företrädare Giuliani. Men som sagt, än så länge så ser ju väljarstödet bra ut på nationell nivå.

Giuliani var demokrat i sina unga år men blev republikan på 80-talet. Detta kan förklara hans icke-konservativa ståndpunkter vad gäller bland annat abort och homosexuellas rättigheter (något som han måste försvara inför många konservativa väljare).

Han har gjort en raketkarriär, jobbade som advokat och blev Chief of Narcotics Unit i New York, endast 29 år gammal. Han såg till att 11 maffia-medlemmar blev fängslade på 80-talet i vad som kallas The Maffia Commission Trial, här visade han sina hårda handskar som han sedan blivit känd för som borgmästare i New York.

Giuliani var borgmästare i New York mellan 1993-2001 och blev känd som en brottslighets-bekämpande figur som fick bukt med New Yorks kriminalitet. Han fick ner kriminaliteten med över 50% på bara några år men hans kritiker säger att detta inte var något lokalt fenomen utan att brott minskade i hela landet och att han därför inte kan ta åt sig all ära för de fina siffrorna.

Vad som slog mig under presentationen av Giuliani var 2 saker. Han verkar ha ett enormt ego och verkar inte vara vidare diplomatisk. Och detta bådar inte gott för en framtida amerikansk president. Att han är inne på sitt tredje äktenskap, hade en otrevlig offentlig andra skilsmässa och att relationen till barnen inte verkar vara speciellt bra, ja, det är faktorer som jag tror att många konservativa väljare kommer att anmärka på. Allt detta tillsammans med hans icke-konservativa ståndpunkter i vissa viktiga kärnfrågor tror jag kommer att leda till att han inte blir republikanernas kandidat, trots att han för närvarande är etta på nationell nivå!



Mitt Romney
Den karismatiske Ken-kopian som gör sig väldigt bra i alla debatter och som dessutom lyckats få ihop mycket mer pengar än någon annan republikansk kandidat.

Romney har haft det tufft med allt prat om hans flip-floppande. När han ville åt guvernörsposten i liberala Massachusetts så var han för fri abort, homosexuellas rättigheter att gifta sig, stamcellsforskning men nu som aspirant på Republikanerans presidentkandidatur så har han gjort en helvändning i alla dessa frågor. Personligen så tycker jag att det är väldigt mystiskt och inte trovärdigt men han har sagt att efter att han blev mer insatt i det här med stamcellsforskning så ändrades han syn i dessa frågor.

Romney verkar vara en man som lyckas med det han tar sig för. Han gick på Harvard och fick utmärkta betyg. Han jobbade sig snabbt upp i olika företag och skapade sitt eget företag och blev snabbt mångmiljonär. Han rekryterades tillbaka till ett av sina f.d företag och lyckades vända företaget från förestående kollaps till ett välmående företag och detta utan en massa uppsägningar. Han blev ansvarig för OS i Salt Lake City 1999 då man hade finasiell kris och problem med mutor bland ledningen. Efter att Romney tog över så lyckades han vända dessa kriser och fick ett enormt erkännande för sina management-insatser.

Han var guvernör i Massachusetts 2003-2007 och tog då inte ut lön (för han är så väldigt rik ändå). Han har blivit vida kritiserad för att han reste så mycket under dessa år och många i staten anser att Massachusetts bara var en språngbräda till presidentkandidaturen.

Jag måste säga att efter våra presentationer så var det faktiskt Romney som växte mest i mina ögon, jag blev oerhört imponerad över att han varit så framgångsrik med det han företagit sig...men jag tror fortfarande att hans vändning i de sociala frågorna inte är personliga utan politiska.



John McCain
Har en lång militär karriär bakom sig (med många fina militära utmärkelse) och stred i Vietnam-kriget där han också spenderade över 5 år som krigsfånge. Det var intressant att höra historien om när han som krigsfånge erbjöds att släppas fri tidigare eftersom hans far var en högt uppsatt militär. McCain sa att han gärna ville gå men bara om alla som borde släppas fria innan honom (enligt först in, först ut-principen) också släpptes. Detta godtogs dock inte så han stannade kvar i det fruktade Hanoi Hilton .

Efter att ha avlsutat sin karriär i det militära så blev han snabbt en politisk figur i Arizona och satt i Kongressen 1983-87 och har varit Arizonas Senator sedan dess. TIME utsåg McCain 1997 till en av USAs mest inflytelserika personer. När sedan hans populära självbiografi Faith of My Father gjorde succe så ledde det ena till det andra och vips så var McCain presidentkandidat valet 2000. Efter att ha vunnit primärvalet i New Hampshire så fick han otroligt mycket bra publicitet och var "the man of the hour", men sedan förlorade han mot Bush i viktiga South Carolina och efter att ha uttalat sig klumpigt om andra republikanska kandidater så förlorade han sitt momentum och förlorade, som ni ju vet, valet mot Bush.

McCain har stött Bush i mycket det han gjort och detta utgör också en del i den kritik som riktas mot McCain. Men han anses vara mindre konservativ än Bush och har därmed attraherat väljare som tycker att Bush är alltför konservativ.

McCain har även blivit påhoppad av de andra kandidaterna för att han få till ett program för utländska gästarbetare, för att på detta sätt delvis lösa immigrationsproblematiken.

McCain är för homosexuellas rättigheter, emot fri abort, och för dödsstraff. Många väljare känner till honom vilket är ett plus (bara Giuliani har ett starkare namn i detta fall). Det som talar emot honom är hans ålder, han skulle med sina 72 år bli den genom tiderna äldste valde presidenten och att han anses vara oförutsägbar. Han har dessutom, liksom Romney, en historia av flipp-floppande i olika frågor.



Fred Thompson
Han har, liksom många andra presidentkandidater på båda sidor, juridikutbildning. Han jobbade tidigt som kampanjchef till en republikansk senator och lyckades väldigt bra med detta (eftersom senator Howard Baker blev vald). Han var också delansvarig för den kommitte som undersökte Watergate affären 1973-74.

Mellan 1975-1992 så jobbade han som lobbyist åt bland andra Haitis president, kanadensiska kabelbolag och ett brittiskt försäkringsbolag. Han har också jobbat som utländsk representant åt internationella bolag. 1994-2003 så var han senator för Tennessee. Sedan dess har han bland annat jobbat deltid för Equitas Ltd där han tillsammans med andra kollegor såg till att en lagändring genomfördes så att Equitas slapp betala enorma förlikningsbelopp i ett asbest-fall. Han har sedan dess sagt att han är stolt över sitt arbete som lobbyist och att han trodde på Equitas rätt i detta fall.

På 80-talet var han med i ett fall som sedan blev en bok och senare ändå, film. Regissören åkte då för att prata med den som varit involverad i fallet och efter att ha pratat med Thompson så erbjöds Thompson rollen som sig själv. Efter detta drog Thompsons skådespelar-karriär igång. Han har bland annat medverkat i The Hunt of Red October, Days of Thunder, Die Hard 2, Cape Fear och 2002-2007 var han med i den amerikanska serien Law and Order.

Thompson är för att USAs stater ska ha stor bestämmanderätt och att väldigt lite ska bestämmas på nationell nivå. Han menar att på detta sätt kan olika stater experimentera med olika lagar samt att det eftersom USA har en sådan komplex sammansättning så ger det utrymme till flexibilitet där det finns olikheter mellan de olika staterna.

Han är för skattesänkningar och för fri handel, emot fri abort och är skeptisk till att den globala uppvärmningen beror på oss männsikor utan hänvisar till studier som visar att andra planeter har en temperaturökning under de senaste åren och att detta är bevis på att den globala uppvärmningen beror på solaktivitet. Han tycker att det är en människas rättighet att bära vapen, han försvarar Irak-kriget och tycker att det inte är helt otroligt att man kommer att behöva gå in militärt i Iran.



Det var topp-kandidaterna! Rudy McRomey är vad man kallar trion Rudy Giuliani, Mitt Romney och John McCain. Republikanerna är inte helt nöjda med denna trio och det är här som Fred Thompson kommer in, han framstår som den Reagan-liknande konservative kandidat som faktiskt kan vinna valet. Både Romney och Giuliani anses inte ha denna kapacitet och McCain anses lite för oförutsägbar. En undersökning visade att en stor del av republikanerna tror att demokraterna kommer att ta makten, det visar ju vilket förtoende de har för sina egna kandidater. Men det är viktigt att inte underskatta pengarnas betydelse. Mitt Romney har fått ihop mycket mer än de andra kandidaterna, så trots att han är mormon (som många anser vara en nackdel) och hans flipp-floppande så kommer han troligtvis att gå väldigt långt i primärvalen!

7 comments:

Fia said...

Underbar sammanfattning!! Jag lärde mig en hel del och jag är nog lite glad att jag inte är medborgare så att jag inte får rösta, för även den bäste kandidaten har en hel del skräp i bagaget bland dessa herrar.

Monica said...

Fia, du har verkligen helt rätt. Vi fick alla välja den kandidat som vi skulle rösta på (och vi var tvungna att rösta även om vi inte skulle ha röstat på en republikan i verkliga livet:). Det var verkligen som att välja pest eller kolera. Jag förstår verkligen republikanernas huvudbry, de har ingen sjäkvklar stjärna i detta gäng.

Men jag måste säga att jag blev lite chockad över Fred Thompson och hans bakgrund. Det känns som att hans arbete varit så oerhört styrt av pengar. Han fick 760 000 dollar av Equitas bara för att hålla koll på olika pot lagändingar och för att meddela Equitas om sådant som berörde dem. Så ett jobb, lite på halvfart, helt i monetärt ledband, fy fasen!

Jag skulle kunna tänka mig att en lobbyist som arbetat för en god sak, typ miljön, någon utsatt grupp eller någon annan ädel sak, skulle vara intressant att rösta på, för det visar ju att de har ett brinnande intresse och ett engagemang för en viktig fråga...visar på att de har lite karaktär. Men att endast springa ärenden för stora bolag med massor av pengar...det blir inga plus i min lilla bok. Att han nu har ett sådant enormt stöd tycker jag därför är lite skrämmande, för jag hoppas verkligen inte att det blir en sådan man som blir USAs nästa president!

Monica said...

PS, vad kul att du lärde dig lite...I denna grupp så är vi ju 2 amerikanskor, 3 svenskor, 1 kanadensiska och en tjej från Schweiz. De två amerikanskorna som berättat för sina andra vänner om våra små politiksa sammakomster säger att deras vänner blir oerhört imponerade över att vi alla engagerar oss så mycket men mest över att gruppen faktiskt består till mestadels av tjejer som inte har någon rätt att rösta i valet 2008 :)!

Fia said...

Monica - tyvärr så är det nog så att lobbyister är glorifierade "glädjeflickor" på så sätt att de går med den uppfattningen som ger pengar. Visst vore det kanon om de jobbade för de saker som vi tycker (och VET) är bra, men oftast så är det ju de som verkligen skulle behöva en lobbyist som inte har de pengar som behövs för att styra upp lagstiftning och annat.

Jo, jag håller med de som är impade över erat sätt att sätta er in i dessa kandidaters agenda och historia, trots att ni inte kan rösta. Jag försöker hålla mig a jour med det som händer, men tyvärr så tar uppdateringa i mitt jobb för mycket tid.

Som jag skrivit innan, detta är en grupp och en diskussion som jag så himla gärna skulle vilja vara med i.

Anonymous said...

Yes, nu var det dags för en summering igen, me like. Wow säger jag bara, otrolig sammanfattning (igen!!!) och som vanligt lärde jag mig massor. Tack Monica för att du delar med dig av all din kunskap och info från era gruppträffar (jag är också djupt impad av er grupp).
Hoppas du fortsätter med alla dessa bra politiska sammanfattningar och uppdateringar fram till valet. Du skriver otroligt bra och jag lär mig som sagt massor av dig!

Fred Thompson skulle jag aldrig någonsin rösta på (om jag kunde alltså), en person som inte bryr sig om miljön. Hua, skrämmande. En sån person vill inte jag se som president.
Men svårt....
Mitt Romney verkar inte alls så dum...

Anonymous said...

Suverant Monica! Valdigt bra sammanfattning.
/A-H

Monica said...

Tackar och bockar för alla fina kommentarer, det är ju alltid lika roligt att höra!

Fia, jag tycker att du verkar ha pejl på en hel del så även om du är expert inom ditt område så verkar ju annat fastna också :).

Anne, jag tycker att det är såååå roligt att läsa på om amerikansk politik och jag tycker nog att jag börjar förstå den lite bättre nu. Jag ska se till att det blir några till politiska inlägg innan valet 2008 :)

Och ja, Thompson...man börjar ju bli lite skraj över hans popularitet!

A-H, tackar, fast du ska ju ha ros du med, det var ju tack vare allas presentationer (inklusive din) som jag fick allt schysst material att skriva om!