Thursday, March 1, 2007

Jordskalv i Bay Area ikväll

För tre timmar sedan hade vi ett jordskalv här i San Francisco Bay Area, närmare bestämt i LaFayette. Här kan du ser var LaFayette ligger i förhållande till Palo Alto och San Francisco. Skalvet mätte 4.2 på Richterskalan.

Såväl L.A som San Francisco har tidigare drabbats av svåra jordbävningar och experterna på området, seismologerna, säger att det kommer att hända igen.

Jag blev lite skärrad efter mitt första skalv som hände när vi precis flyttat till San Francisco. Jag beslöt mig för att utbilda mig lite i frågan och gick en NERT-utbildning (Neigbourhood Emergency Rescue Team). Där fick jag bland annat lära mig att det inte alls stämmer att man ska ställa sig i en dörrpost vid jordskalv utan att man ska krypa under ett bord, för att på så sätt skydda sig från fallande saker. Vi har även ett jordbävningskit med alla förnödenheter som kan behövas, i en liten behändig ryggsäck som vi förvarar i sovrummet.

3 comments:

The Hanssons said...

Otäckt det där...vi har inga jordskalv men vi får en och annan tornado under vårmånaderna och höstmånaderna. Ungarna har tornadoövningar ett par gånger om året i skolan och där gäller det också att krypa in under något för skydd. bara två gånger har vi fått gå ner i källaren när tornadolarmet gått...vi har klarat oss undan e fyra åren vi bott här.

Toini said...

Otäckt med jordskalv, det är inget som vi har haft i Edmonton, men däremot tornado. Bra att du gick på en utbildning, det är alltid bättre att veta mer och vara förberedd.

Monica said...

Hej Nika och ToT,

wow, jo det finns ju hel del naturfenomen att vänja sig vid här i USA. Tornados har jag aldrig upplevt i hela mitt liv, men bra att veta att samma sak gäller där (tack för tipset Nika:)...alltså att krypa under något för skydd!