Wednesday, March 28, 2007

Paper or plastic?

Den frågan kommer San Francisco-borna att slippa från och med nästa år, för nu är det slut på plastpåsar i affärerna! San Francisco har som första stad i USA beslutat att plastpåsarna måste försvinna från de stora snabbköpen inom 6 månder och från apoteken inom ett år. De måste istället använda påsar som kan återvinnas.


Jag är verkligen för att vi ska värna om vår miljö, men jag måste säga att de amerikanska papperskassarna är så opraktiska eftersom de inte har några handtag. Och högst troligt är ju att det är papperskassar som kommer att ta över helt efter att plastkassarna bannlysts. Så jag får helt enkelt investera i flera tygkassar från Whole Foods, idag har jag bara en!


6 comments:

Ing said...

Vilket bra beslut, plastkassarna är ett elände. Ni får importera papperskassar från Södra kalifornien helt enkelt, här kommer de med handtag.

Desiree said...

Det är ju bra att SF har bestämt sig för att satsa på miljön men jag förstår problmet med papperskassarna. Vi har faktiskt köpt några stycken stora IKEA kassar i plastväv som vi andväner att stoppa alla plastkassar i varje gång vi handlar. Det blir ju så himla många plastkassar varje gång man handlar. Känns som om jag slänger hur mycket plastkassar som helst varje vecka.

Anne-Marie said...

Det här med kassar diskuterades också på Jacal's blogg och alla tycktes vara eniga om att amerikanska kassar, både plast och papper, är dåliga. Plastkassarna är så tunna jämfört med svenska plastkassar och papperskassarna (kommer faktiskt med handtag där jag har bott) går sönder eftersom handtagen är så dåligt påsatta. Har ännu inte investerat i en eller flera tygkassar men det vore nog en bra ide och mycket mera miljövänligt.

Mathias said...

Cal Mart hemma i Presido Heights brukade dela ut tygkassar till stammisar saamt de som handlade för över $20.

Med tanke på hur rikt Palo Alto är borde era affärer kunna göra samma sak, men plastförbudet kanske inte kommer att gälla där nere?

Monica said...

Japp, som ni skriver så är ju kvaliteten på kassarna här rätt dåliga, affärer som Whole Foods har dock papperskassar med handtag, men jag handlar inte alltid där!

Desiree, konstruktivt att använda IKEA kassarna :)

Mathias,coolt med tygkassarna! Nu var ju detta San Francisco stad och vad jag vet så har detta beslut inte tagits i Palo Alto. Men tror nog att PA kommer att hoppa på snart eftersom staden är väldigt progressiv på miljöfronten!

Annika said...

MEN!! VAD BRA!!! Det är bara att hoppas att resten av USA tar efter! Kalifornien verkar vara banbrytande i så mkt! Mycket bra!