Monday, March 12, 2007

Republikanernas presidentkandidater

Jag försöker så gott det går att följa vad som händer inför presidentvalet 2008. Väldigt intressant för det är verkligen svårt att förutse vad som kommer att hända. Som jag skrivit om tidigare så är det just nu Obama, Clinton och Edwards som är kandidaterna att räkna med på demokraternas sida. Troligen kommer någon av dessa att vinna den demokratiska nomineringen. På republikanernas sida är det Giuliani i topp, följd av McCain och Romney. Men problemet med dessa kandidater är att det är svårt att se att någon av dem kommer att gå hem med den republikanska nomineringen till presidentkandidatposten.


Enligt en opinionsundersökning utförd i dagarna (New York Times/CBS News Poll) så vill de republikanska väljarna se en kandidat som vill göra det svårare för kvinnor att genomföra abort, som är emot homosexuellas rätt att gifta sig och som är för skattesänkningar.

Giuliani är populär efter hur han som New Yorks borgmästare hanterade 9/11, men han är inte emot fri abort och homosexuellas rättigheter. Så trots hans stora försprång i opinionsundersökningarna så är det svårt att se att han kommer att bli primärvalens vinnare på den republikanska sidan (med hänvisning till vad republikanarna verkligen vill se hos sin kandidat enligt undersökningen ovan). Han har dessutom varit gift 3 gånger och 39% av de republikanska väljarna tror inte att amerikanarna kommer att rösta på en med så många skiljsmässor bakom sig.



McCain kommer att vara 72 år vid valet 2008 och enligt andra opinionsundersökningar så är detta en stor nackdel eftersom många väljare inte vill se en sådan gammal president. Han var den som startade starkast av alla kandidaterna men enligt undersökningarna så sviker hans stöd. Han vill ha fler trupper till Irak, helt emot den allmänna opinionen i USA (han delar dock denna åsikt med de övriga republikanska topp-kandidaterna). Han tycker att respektive stat ska bestämma om homosexuellas rätt till giftemål, vilket anses vekt av konservativa republikaner Min konservative granne sa följande om McCain - Jag tyckte först om McCain, men ju mer jag får reda på om honom, desto sämre tycker jag om honom. Min grannes åsikt verkar stämma överens med många andra.

Sedan har vi Mitt Romney, han liknas vid Ken (Barbies man) för att han ser bra ut och är karismatisk. Men han är mormon och det kommer att bli oerhört svårt för honom att få med sig den konservativa, kristna högern. 51% av de republikanska väljarna tror att amerikanarna inte skulle rösta på en mormon. Enligt en annan undersökning så visade det sig att amerikanarna hellre ser en kvinna eller svart som president än en mormon eller 70-plusare. Mitt Romney var dessutom guvernör i liberala Massachussets och var under guvernörsvalet för fri abort. Nu när han är ute efter den republikanska presidentkandidatposten, då är han emot fri abort.


40% av republikanerna i undersökningen tror att demokraterna kommer att ta makten 2008. 12% av demokraterna tror att republikanerna kommer att ta makten. Så republikanerna verkar inte ha mycket till övers för sina kandidater. Än är det dock över ett år kvar till valet så det finns fortfarande chans för en ny kandidat. Enligt republikanerna så bör denna kandidat alltså vara emot fri abort, emot homosexuellas rättigheter samt vara flexibel vad gäller USA:s tidsplan vad gäller tillbakatagandet av sina trupper i Irak.

4 comments:

Anonymous said...

Du skriver verkligen bra sammanfattat och enkelt om amerikansk politik. Jag försöker själv sätta mig in och bli mer insatt. Du kanske inte vill svara utan vill hålla det för dig själv, men jag frågar i alla fall... Vilka kandidater hade du personligen velat se och kunnat tänka dig rösta på i valet nästa år?
-Anne

Monica said...

Anne, du anar inte vad glad jag blev över din kommentar, tack!

Hmm, jag har absolut inga problem med att dela med mig av mina åsikter men tyvärr så har de olika kandidaterna ännu inte profilerat sig tillräckligt i sakfrågor som jag tycker är viktiga. Men Obama ligger bra till hos mig hittills, han är en ny frisk fläkt. Jag håller precis på att läsa hans bok The Audacity of Hope och han är en mycket skärpt kille. Han är dock politiskt oerfaren jämfört med de övriga kandidaterna så det gäller för honom att behålla dennna positiva framtoning utan att bli hackmat av Hillarys och republikanernas kampanjkvarnar.

Så jag får fortsätta att följa de olika kandidaterna och vad de ställer sig i olika frågor...

Anonymous said...

Vad bra du uppskattade min kommentar, jag hoppades du skulle göra det :) Så fortsätt skriva mer om de olika kandidaterna och annat så fort du lär dig mer. Jag lär mig som sagt mycket via dig och dina rapporter om det amerikanska samhället, politk och system :)

Apropå böcker. Jag håller på och läser Hillary Clintons memoarer Living History, den boken har flera år på nacken och kom ut 2003 (tror jag) så handlar inte så jättemycket om hennes eget arbete idag. Men man får en bra känsla för vem hon är, vad som format henne och vad som driver henne.

Monica said...

Vad intressant att du läser om Hillary, du kanske kan dela med dig om vad du tycker när du är färdig?