Saturday, March 17, 2007

Outsourcing av barnkalas


Idag var vi på barnkalas, faktiskt 2 stycken. Ett av kalasen var på Pump It Up, ett ställe som har stora uppblåsbara hoppborgar, rutschkanor och annat uppblåsbart.

Barnen fick hoppa omkring i 1.5 timme med personal på plats för att hjälpa till. Sedan gick vi in i ett partyrum där det serverades pizza och tårta och barnen fick sina ballonger och favors (ett amerikanskt fenomen där barnen som kommer på kalaset får en present som tack för att de kommit). Föräldrarna till födelsedagsbarnet tog med sig en tårta men behövde inte tänka på något annat, förutom att ägna sig åt födelsedagsbarnet.

Är det bara jag eller känns detta extremt amerikanskt, eller i alla fall väldigt osvenskt? Jag kan helt klart se fördelarna med dessa barnkalas där man som förälder betalar för ALLT, dvs lek, lekledare, mat, städ och favors. Det känns också som något naturligt här i USA där det ju är mer vanligt att "köpa sig tid" genom att i större utsträckning anställa städhjälp, trädgårdsmästare, köpa på drive-in osv. Jag har känt mig frestad att "outsourca" barnkalas men än så länge kör vi det traditionella stuket med barnkalas hemma i trädgården!

2 comments:

Anonymous said...

Jodå, USA har kommit till Sverige, här anordnas barnkalas utanför hemmet av ett antal olika företag. Kanske det är vanligast i storstäderna, i Stockholm och Göteborg finns barnkalas i simhallar, hoppborgs-ställe finns åtminstone i Stockholm och kollegor har haft klätter-barnkalas på inomhus-klättergym.

Däremot har jag inte hört talas om några barnkalas där de inbjudna barnen får presenter, utan det är enbart den traditionella godispåsen om ens det. Ja, förutom i Pippi Långstrump då!
/Cara

Monica said...

Cara, tack för infon, jag visste faktiskt inte om att detta fenomen var utbrett i Sverige också! Men det är ju klart, detta är en kommersiell hit här i USA så då är det ju inte konstigt att det kommer till Sverige också!