Monday, March 26, 2007

Silicon Valley - Obama vs Clinton

Idag läste jag i Wall Street Journal att alltfler av Clintons tidigare supporters i Silicon Valley numer stöder Obama. Och trenden är tydligast hos de nyrika, unga människorna. Samma sak sker i Hollywood och på Wall Street. Obama är speciellt populär bland it-folk under 35 år, vilket är intressant med tanke på att detta är en grupp människor som tidigare inte deltagit speciellt mycket i bidrag av pengar till presidentkandidaterna.

Clinton får bland annat kritik för sina försök till sjukvårdsreformer under sin makes tid vid makten och för att hon kan verkar kall och väldigt kalkylerande i tv (medan de som träffat henne säger att hon är väldigt smart och dessutom kan vara en varm person på det personliga planet). Hon har däremot stort stöd hos de kvinnliga företagsledarna i Silicon Valley som uppskattar hennes politiska erfarenhet. Obama däremot hyllas inte så mycket för sina politiska åsikter som för det hopp han inger som en person som kan få till positiva förändringar. Många här i det multi-etniska Silicon Valley finner dessutom hans bakgrund med inslag av såväl etnisk som kulturell mångfald väldigt tilltalande.

"Silicon Valley invests in high-powered intellects who are effective at bringing big new ideas to market," says Frederick Baron, a lawyer and Obama fund-raiser who spent two years in the Clinton Justice Department. "In the lexicon of high tech, Barack Obama is the next-generation solution."

7 comments:

Desiree said...

Jag skulle tycka det var kul om antigen Clinton eller Obama vann. Känner dock att jag inte är så insatt i deras politik än så länge så att jag kan välja vem av dem som skulle passa mig bäst.

Annika said...

OM jag har mitt medborgarskap vid nästa val röstar jag med all säkerhet på Hillary. Har faktiskt alltid gillat henne. Tror på henne! Hoppas på henne!

Monica said...

Jo, precis som ni så hoppas jag ju verkligen att en Demokrat kommer till makten i nästa års val. Just nu pekar ju allt på att Hillary kommer att bli demokraternas presidentkandidat, men jag väntar fortfarande på lite mer kött på benen vad gäller Obamas politiska ståndpunkter. Ska bli intressant att se. Och han jämförs ju med JFK eftersom han är relativt politiskt oerfaren och verkar ha förmåga att kunna mobilisera de unga...vi får helt enkelt se!!

Annika, vad kul att du kanske kan rösta vid valet, jag har fortfarande åtminstone 3 år kvar pot. medborgarskap, så kanske till valet 2012 :)

Fia said...

Monica, hur kan du ha tre år kvar innan du kan söka medborgarskap? Har du fått ditt gröna kort genom äktenskap med en US medborgare så kan du söka medborgarskap 2 år och 9 månader efter det datum du fick ditt första gröna kort. Fast har du fått det genom arbete eller vunnit det via gröna kort lotteriet så kan du ju ha tre år kvar...förståss.

Jag menar inte att lägga min näsa i blöt, men du verkar ju vara intresserad av politik så det vore synd om du inte röstade om du nu kunde.

Monica said...

Fia, jag tycker inte alls att du lägger näsan i blöt, tvärtom, jag uppskattar att du kollar läget och du har helt rätt, klart jag vill rösta!!!

Jo, jag har fått mitt gröna kort via min makes jobb. Så därav de ytterligare 3 åren av väntan!!

Anonymous said...

Jag maste lasa pa lite ytterligare for att vara saker, men jag hoppas att jag kommer kunna rosta pa Obama 2008 (kommer att ha mitt medborgarskap da, insag jag!). Hur funkar det med primarvalen? Kan jag rosta da med? Eller maste man ha varit registrerad som Demokrat en viss tid innan?
Nagon som vet?

Monica said...

A-H, om jag fattat det hela rätt så är det olika hur primärvalen sköts från stat till stat, här i CA tex så har vi vad som kallas sem-closed voting, vilket inneär att man måste registrera sig (rekommenderat minst 1 månad före valen) men man behöver inte registrera sig för ett parti, utan kan välja först vid valtillfället.
På staten CAs hemsida så finns det dokument att ladda ner som man fyller i och skickar till "the county elections official" för att registrera sig. Hoppas du får ditt medborgarskap i tid till valet!!