Thursday, March 15, 2007

Varannan gosse i USA blir omskuren

Idag läste jag i DN om omskärelser av pojkar i Sverige. Tydligen så omskärs runt 3000 pojkar varje år och den största gruppen där det förekommer är hos muslimer.

I Sverige så får omskärelse endast utföras av legitimerad läkare eller av Socialstyrelsen godkänd person samt proceduren utförs med bedövning. När detta beslutades 2001 så motsatte sig muslimer och judar och World Jewish Congress gjorde ett uttalande att detta var den första lagliga restriktion av det judiska religiösa utövandet sedan nazi-tiden.

Jag kom att tänka på hur ovetande jag var i frågan när jag kom till USA. Jag trodde att det i stort sett fungerade i USA som hemma i Sverige, dvs att det var minoriteter som gjorde omskärelse av religiösa skäl eller av gammal tradition.

Döm av min förvåning när i stort sett alla mina amerikanska vänners små gossar blev/blir omskurna som bäbisar. Varför? Jo, jag har frågat och de flesta har faktiskt inga konkreta svar, förutom att de vill att deras söner ska se ut som sina pappor (som ju också är omskurna).

Över hälften av alla födda gossar i USA omskärs, dvs förhuden avlägsnas med en skalpell. Hur kommer det sig att det är så vanligt här?

Jag har ofta hört argumentet att omskärelse sker av hygieniska skäl med en historia som sträcker sig så långt bak i tiden som till de egyptiska dynastierna. Men det finns i stort sett inget bevis som visar på att omskärelse skulle leda till optimal hygien av penisen.

Det finns ett oändligt antal undersökningar som gjorts om omskärelse och det är tydligt att resultaten går vida isär om huruvida omskärelse är av nytta, neutralt eller skadligt. Amerikas Barnläkares Organisation har gått ut med en risksiffra på 0,2-0,6% vad beträffar komplikationer vid omskärelse. Men det finns andra siffror på ända upp till 35%.

Undersökningar har också visat att män som är omskurna löper mycket lägre risk att få HIV jämfört med män som inte är omskurna. Det har också visat sig att omskärelse minskar risken för urinvägsinfektion.

En undersökning från 1999 visade att föräldrar gav följande skäl (de kunde ange flera skäl) till varför de omskar sina söner 69% angav hygieniska skäl, 41% angav medicinska fördelar och 37% hänvisade till att fadern var omskuren.

När jag precis fött min lill-kille så kom läkaren in och frågade om lillen skulle omskäras. Svaret kom blixtsnabbt -Rör för guds skull inte min gosses snopp!

9 comments:

Fia said...

Det finns en annan fördel med omskurna män - för oss kvinnor! Det har visat sig att kvinnor som är gifta med män som är omskurna har en mycket lägre frekvens av livmodertappscancer.
Fast jag skulle nog ha sagt som du om läkaren frågat mig om jag hade fött ett gossebarn!

Ing said...

Min man är både amerikan och judisk - gissa om diskussionerna gick höga när första killen kom. Nog för att han är en högst sekulariserad, men åndå, traditionerna satt djupt...Eftersom jag hamnade i ett storgräl med min svärmor om det hela så läste jag på ganska mycket och som du säger, det finns lika många åsikter för som emot. Hur som helst, American Pediatric Society (eller liknande namn) konstaterat att även om de inte direkt avråder omskärelse, så har de heller inte funnit att de kan rekommendera eller förespråka det. Och vi har två grabbar med snopparna intakta.

Monica said...

Fia och Ing, intressant input från er båda, tack!

Ing, vad jag finner intressant är att, precis som du säger, det finns inga klara direktiv vad gäller omskärelse. Och mig veterligen så diskuteras det inte innan födseln så nya föräldrar informeras inte om för och nackdelar utan fortsätter att tro på det de alltid trott på och tar ett beslut efter det.

JaCal said...

Har en svensk väninna gift med amerikansk man som väntar en son om några månader.... diskussionerna går heta och varma i det hemmet (min vänninna emot, maken för). Jag lyssnar med intresse på "avstånd" (gift med en svensk så när sonen föddes funderade vi inte en endaste sekund omskärning, en liten intakt snopp här också). Det intressanta är att när min väninna kan rada upp mängder med argument mot kan maken bara egentligen hävda ett enda - tradition... Han och hans bröder är omskurna och han har knappt aldrig ens tänkt tanken att hans son _inte_ skulle omskäras. När antalet pojkar som omskärs minskas och är nere i hälften så går det ju inte hävda att barnet ska få "se likadant ut" för då är ju sannolikheten att hälften av grabbarna i klassen har likadana snoppar som sonen att jämföra med på gympan i skolan...

Monica said...

Jacal, knepigt när föräldrarna är av olika åsikt. Kanske din vännina borde rådfråga Ing som ju lyckades med sin argumentation :)

Och det du skriver stämmer helt överens med det jag stött på, dvs att omskärelse sker av tradition utan egentlig vetskap om de egentliga för- och nackdelarna.

Anonymous said...

Jag skulle vilja veta hur ni kvinnor lyckades övertala era män till att inte omskära era pojkar.
Jag väntar barn, och hoppas att det blir en flicka så jag slipper argumentera. Min pojkvän är muslim, väldigt öppen och liberal, MEN omskärelse är en grej han bara känner så starkt för. Vi diskuterade detta flera år sen när vi pratade om att skaffa barn i framtiden, och det slutade med att jag fick ge upp. Han menar på att det är sådan stark tradition att hans familj skulle typ sluta prata med honom om det inte gjordes. Hans familj bor i Tunisien. Han har tom sagt att om det inte blir gjort, så skulle de inte förstå, och det skulle kunna hända att hans familj ordnar det om vi åker dit och hälsar på. Han menar på att min familj skulle ha större förståelse och det skulle inte bli lika mycket problem.
Några råd?

Anonymous said...

dem vidrigaste länderna i världen består av omskurna unga män.
just områden som tjejer knappt vågar utforska själva består av omskurna.
Uganda irak egypten turkiet talibanerna i afghanistan är alla stympade och somalien.
däremot så består italien frankrike belgien tyskland och japan av naturliga intakta penisar.

Munchenos said...

förutsätter kvinnlig att manlig omskärelse finns?

Munchenos said...

förutsätter kvinnlig att manlig omskärelse finns?