Wednesday, March 7, 2007

Slut på cancerdöd inom 10 år???

FDA (US Food and Drug Administration) har som mål är att skydda USA:s konsumenter samt allmänhetens hälsa.

"From new life-saving drugs and vaccines to innnovative devices, the lives of millions of people have been improved by the dedicated efforts of FDA employees. It is a strong foundation upon which to build in the 21st century."
Dr. Andrew C. von Eschenbach Commissioner of Food and Drugs


Jo, jag läste att den nye chefen för FDA, Andrew von Eschenbach, har sagt att han tror att man kan eliminera cancerdöd (inte cancer) inom nästa årtionde, närmare bestämt 2015. Men jag undrar om detta verkligen är realistiskt? Så jag ägnade mig åt lite amatörjournalistik och frågade vänner och bekanta som jobbar som cancerforskare, med cancerbehandling samt försäljning av cancerbehandlingutrustning (eftersom vi bor nära Stanford universitetet samt UCSF så har vi nog en ovanligt stor andel vänner och bekanta som jobbar inom området).

Resultatet av mina förfrågningar är att de som jobbar inom området tror att det under 2000-talet kommer tas fram en rad revolutionerande behandlingsalternativ för cancer, men att 10-års perspektivet är orealistiskt.

Cirka an halv miljon amerikaner dör varje år av cancer men trenden har sedan 1991 varit en långsamt minskning av cancerdör säger Michael Thun som jobbar för The American Cancer Society. Enligt Thun beror denna minskning delvis på att allt färre amerikaner använder tobak, vilket ju orsakar ca 30% av all cancerdöd.

Jag tycker att det är oerhört fascinerande att det finns ett stopp till cancerdöden i sikte, om än längre fram än 2015.

2 comments:

Anonymous said...

Intressant att det alltid är tio års gränser inom medicinforskningen. Själv håller jag mest koll på forskning inom en ögonsjukdom som heter RP och där dyker det ofta upp utsagor att om tio år så finns det operationer eller mediciner som kan bota eller bromsa RP.

Jag börjar tro att det handlar om någon psykologisk gräns, tio år är så långt bort att det faktiskt finns en sannolikhet att man hunnit hitta en lösning tills dess, men det är inte så långt bort att patienterna och deras anhöriga tappar hoppet.

En nypa salt är hälsosamt när man läser om framtida medicinska mirakel, i synnerhet om den kombineras med en god dos hopp.
/Cara
kompis till A-H som tipsade om din braiga blogg

Monica said...

Hej Cara, vad intressant att höra om dina funderingar kring det där med 10-års gränsen inom forskning. Ditt resonemang låter väldigt logiskt måste jag säga!

Jag tyckte att det var lite konstigt att en snubbe som jobbat med cancer i många år uttalar sig i cancerfrågan på detta sätt...eftersom det ju inte verkar som att de som forskar i frågan håller med...hmmm...

Jag har dock aldrig hört talas om ögonsjukdomen RP, så det ska jag googla omedelbums!