Thursday, May 17, 2007

Politikdiskussioner - demokraterna

Som sagt, i måndags träffades vi och redogjorde för varsin demokratisk presidentkandidat (vi hann inte ens med republikanerna, så dem tar vi inom de närmaste veckorna).

Tänkte lite sammanfattningsvis ta upp sådant som jag tyckte var intressant:

Hillary Clinton

Jag har faktiskt aldrig haft Hillary som favorit, jag har tyckt att hon är för politisk ( typ säger vad hon tror att mest folk vill höra). Jag tror att hennes bakgrund som en officiell person har varit bra, för människor känner till henne, men det är också en nackdel, för det finns många som tycker om henne men det finns också väldigt många som inte tycker om henne och har åsikter om allt hon (och hennes man) gjort tidigare. För republikanerna så är ju Hillary Clinton närmast ett skällsord. Hennes misslyckade försök att få igenom en sjukförsäkringsreform sågs ju inte med blida ögon. Här har tex Barack Obama en enorm fördel eftersom han ju fortfarande är ett oskrivet blad.

Vi diskuterade detta med att vissa av oss har en delvis negativ känsla om hennes person. Kanske är det så att hon, som satsade på karriären under en tid då det var mer vanligt att kvinnan stod bakom sin man i hans karriärsval, påverkades av detta och att hennes drag av att vara opersonlig och lite hård bara är en produkt av denna bakgrund.

En intressant sak är ju att hon som student var involverad i politik men då på republikanernas sida. När Martin Luther King dog så blev hon så tagen att hon bytte sida till demokraterna.

Hon har ägnat mycket av sin tid åt barns rättigheter. Hon har lyckats att bli omvald i New York till senaten, vilket i sig är beundransvärt.

Många har kritiserat Hillary för att hon stod vid Bills sida efter Lewinsky-skandalen. Vi hade även en intressant diskussion kring detta och kom fram till att det faktiskt krävs mod att stå upp mot omgivningen i en sådan situation. Vi har dessutom ingen aning om hur deras äktenskap är eller har varit.

Många klassar Hillary som väldigt liberal men om man tittar på exempelvis hur hon röstat i Senaten så är hon förmodligen mer konservativ än vad många tror.

Efter presentationen och våra diskussioner så fick jag faktiskt en mer positiv bild av Hillary än vad jag haft tidigare. Jag skulle fortfarande inte rösta på henne (om jag nu haft rösträtt) men hon har helt klart växt lite i mina ögon.

Barack Obama

Jo, det är intressant det här med Obama för han har egentligen inte gått ut med konkreta förslag om vad han skulle göra om han kom till makten. Han har lyckats att med sina karisma, sina visioner om konsensus, positiva förändringar och en en ny, positiv start för USA (efter de oerhört misslyckade åren med Bush vid makten) entusiasmera amerikanarna. Detta i sig är ju otroligt. Han har lyckats att nå ut till en bred publik och har kunnat få gemene man att öppna sin plånbok. Han har lyckats få många att ge lite, till skillnad från Hillary som fått färre att ge mer. Om detta visar sig i valurnorna så kommer ju Obama att ligga oerhört bra till.

Många, inklusive jag själv, tror att Obama kommer att bli demokraternas presidentkandidat. Just nu ligger han fortfarande efter i opinionsundersökningarna, men om han lyckas att mobilisera de unga, de svarta och gemene man som kanske inte skulle tagit steget ut till valurnorna, då kommer han bli svår att slå. Han lyckades att få ihop över 6 miljoner dollar bara i donationer via internet, då ska ni veta att många kandidater inte ens fick ihop så mycket pengar totalt (tex min nya favorit Bill Richardson som fick ungefär så mycket totalt).

John Edwards
Edwards ligger i dagsläget trea i opinionsundersökningarna. Hans kampanj bygger mycket på hans bakgrund som self-made-man. Han växte upp under enkla förhållanden och har lyckats skapa sig en förmögenhet genom sitt arbete som advokat där han ofta stått på den lilla medborgarens sida mot de stora jättarna. En sidonot är att han lyckades få ut ett enormt skadestånd för en liten flicka som sögs fast i en cirkulationspump i en pool, den sög så enormt så att delar av hennes inälvor sögs ut.

Han borde väl anses som den minst konservative kandidaten av topp-tre-kandidaterna. Han vill minska fattigdomen i USA, få till sjukvårdsförsäkring åt alla och vill åstadkomma detta genom att öka skatter för höginkomsttagarna. Han är den ende av topp-tre kandidaterna som gett konkreta förlag på vad han vill göra och hur han ska göra det och vill på detta sätt framstå som den progressive av kandidaterna,

Jag har ju en hel del helt ovetenskapliga analyser när jag ägnar mig åt att försöka få lite mer koll på de olika kandidaterna. För mig är Edwards lite för ren och präktig. Kan inte förklara helt vad jag menar men det är något med hans image som inte faller mig i smaken. Jag tyckte dock att han verkade vara ett bra komplement till Kerry i förra valet. Jag tror inte att han kommer att ha en chans i valet 2008.

Visst är det intressant det där med karisma och magkänsla vad gäller analys av dessa kandidater (och människor överlag). För även om man röstar på en person eftersom han/hon har samma åsikter i sakfrågor som är viktiga för en själv så gäller det ju också att känna sympatier för denne/a person.

Bill Richardson
Han är den med mest erfarenhet av alla kandidaterna. Satt i Kongressen i 14 år, var motsvarande energi-minister under Clinton-tiden, har varit USA:s FN-ambassadör och är nu guvernör i New Mexiko. Han omvaldes till guvernör 2006 med hela 68% mot sin motståndare, ingen annan guvernör lyckades bli omvald med sådana enorma marginaler.

Han har (som jag skrivit om tidigare) blivit nominerad till Nobels fredspris 4 gånger för sina insatser som förhandlare där han lyckats få hem gisslan, politiska fångar och amerikanska servicemän från Nord-Korea, Irak och Kuba.

Han har lyckats att skapa mängder med nya arbeten, slå ner mot knarhandeln och öka investeringar i sin stat. Han har blivit hyllad för att ha reformerat New Mexikos ekonomi och blivit utnämnd till den demokratiske guvernör som är mest finansiellt ansvarsfull, dvs har en balanserad budget.

Som ni kan förstå så ligger den här killen högt uppe på min favoritlista, kanske på första plats. Han anses av politiska kommentatorer att vara den kandidat som har mest chans att lyckas. Hans problem är ju att så få ens känner till honom. Han ligger i opinionsundersökningarna runt 5-6% att jämföra med Obamas 20+, och Hillarys 30+. Men jag tror helt klart att ju fler människor som får reda på vem han är, vad han står för och vad han gjort, desto mer röster kommer han att få. Tyvärr kommer detta nog inte att räcka!

Joe Biden
Biden har suttit i Senaten i 24 år och har satsat mycket av sin tid på frågor kring narkotika och kriminalitet.

Jag fick ingen positiv bild av Biden Han har gjort plumpa uttalanden som "In Delaware, the largest growth in population is Indian Americans — moving from India. You cannot go to a 7/11 or a Dunkin Donuts unless you have a slight Indian accent. I'm not joking" eller följande om Obama "I mean, you got the first mainstream African-American who is articulate and bright and clean and a nice-looking guy, ... I mean, that's a storybook, man". Jag tycker att ska man vara president så får man ju i alla fall försöka hålla tungan i styr!


Christoffer Dodd
Dodd är också en kandidat som helt klart imponerade på mig. Han har varit senator i 27 år. Han är också mer åt vänster i politiska frågor. Han vill införa koldioxikskatt för att föbättra miljön, är för homosexuellas rättigheter att gifta sig, vill utöka rätten till mammaledighet i 12 veckor och har jobbat mycket för barnen i samhället, tex genom att se till att fler barn har rätt till sjukförsäkring. Han är för stark vapenkontroll och har varit en kraftig motståndare till Irak-kriget.

Så det var våra 6 kandidater. Jag lärde mig oerhört mycket (som jag inte kan skriva ner här för om ni inte somnat vid detta laget så gör ni det väl snart:) och ser verkligen fram emot nästa diskussionsträff

8 comments:

Anonymous said...

Wow, vilken uttömmande och noggrann sammanfattning du bjuder på. Väldigt läsvärt och informativt. Tack! Du hjälper mig väldigt mycket att bli insatt.

Jag håller med det du skriver om Edwards, det är något med honom som jag inte gillar (som du skrev, det är märkligt hur stor vikt man ändå fäster vid sina känsla för personerna istället för att fokusera på sakfrågorna). Jag tycker han verkar vara en "produkt" om du förstår vad jag menar, tycker inte han ger ett engagerat intryck eller den där brinnande engagemanget.

Jag vill gärna se lusten, det där drivet, den där känslan och engagemanget av att vilja förändra och våga. Jag tycker mycket om Hillary Clinton just för att hon förmedlar en känsla av engagemang. Du skrev du tycker hon känns som en politker som säger det hon tror folk vill höra. Kanske det är så, och att jag är precis i den målgruppen hom vill ha (dvs hon säger saker jag/folk vill höra). Men ändå... Jag tilltalas av hennes mod, för det tycker jag hon uppvisat under sin tid som presidentfru och under sin egen karriär. Hon förmedlar intrycket av en stark, smart men samtidigt väldigt ödmjuk och mjuk kvinna (jag vet dock många/de flesta inte alls tycker hon förmedlar ett mjukt intryck...)

En annan sak, det är ju ofrånkomligt många tänker och analyserar hennes person utgående från hur hon är som kvinna, hur stor nackdel tror du hon har av det? Känns urtrist behöva ta upp könet, men jag tror inte man kan ignorera det i USA. Frågan är om USA är redo att tänka sig en amerikansk kvinnlig president.

Hon är "hård" osv tycker ju många. Men skulle en kvinna som når den här positionen och är tänkbar preseidentkandidat kunna vara en sån kvinna som amerikanerna definierar som en "bra" kvinna (dvs mjuk, feminin osv). Jag tror inte det.

Obama är jag lite fascinerad av pga han känns fräsch, ny, annorlunda och med massor av energi. Han känns lite som fågel eller fisk, antingen vore han en fantastisk ledare eller så skulle han inte palla trycket. Men han är helt klart intressant.

Bill Richardson, ja han vore nog den allra bästa. Jag håller med dig, jag gillar honom skarpt. Men han är ju verkligen en doldis, tror du han har chansen på den här korta tiden som är kvar att lyckas bli mer känd och bekant för folk och kunna ha en ärlig chans att bli en Demokraternas kandidat?

Summa summarum av mitt långa inlägg så undrar jag som sagt lite över det här om USA är redo för en kvinnlig eller svart president. Vad tror du?

Det är ibland lätt att glömma bort att stora delar av USA inte resonerar eller har de åsikter som majoriteten här på västkusten. Här på västkusten är ju många liberala och skulle bara de här delarna rösta så skulle jag inte ens ställa den här frågan om man är redo för en kvinna eller en svart. Men landet är stort...och tyvärr (verkligen tyvärr) verkar ju ändå stora delar fortfarande ha svårt att se en kvinna eller en svart som president.

Monica said...

Wow, vilken kommentar, du får priset för längsta kommentar på bloggen, genom tiderna :). Skämt åsido, tack för dina insiktsfulla kommentarer och för din positiva feedback, superkul!

Ja, det här med Hillary är ju intressant tycker jag.Att en hel del tycker att hon verkar hård tror jag också kan ha att göra med att hon är så politiskt slipad att det inte alltid känns så genuint, att det känns som det finns personliga politiska motiv bakom hennes ställningstaganden. Men visst har du rätt i att hon är supersmart och stark! Och väldigt många tror ju att hon kommer att bli demokraternas presidentkandidat!

Jag tror faktiskt inte att könet spelar så stor roll som man kan tro. Det gäller ju för henne att få ut demokraterna att rösta i primärvalen så att hon blir demokraternas presidentkandidat. Republikanerna tror jag inte kommer att rösta på henne i vilket fall när själva presidentvalet avgörs. Jag såg för ett tag sedan en opinionsundersökning som visade på just det att amerikanarna inte verkar ha lika stora problem att rösta på en kvinna eller en svart som en åldring (McCain) eller en mormon (Romney). vi får se...

Tyvärr tror jag inte att Bill Richardson kommer att hinna komma ikapp toppkandidaterna, men vad vet jag. Jimmy Carter startade som en underdog och nästan ingen visste vem han var. När han talade om för sin familj att han skulle ställa upp som presidentkandidat så frågade hans mamma -President för vad? (tyckte det var lite kul).

Fia said...

Hm, här kommer mina 2 cents...

Edwards, jag tror att de ni kanske plockar upp och inte tycker om är att han är en produkt of the good ol boys network in the South...det är nog det som känns lite "slirigt" och som att han är en skapad produkt. Sedan kan cynikern inom mig inte tycka annat än att det var väl en märklig timing att hans fru fick tillbaks sin cancer, but she is still standing behind her man...sympatipoäng plockar man tyvärr lätt här nere i södern.

Hillary - ja om henna kan man säga mycket men inte så mycket snällt. Tyvärr. Att hon endast skulle kunna lyckas genom att vara tuff för att hon är kvinna tror jag inte så mkt på, titta på andra kvinnor som lyckats politiskt, de är visserligen tuffa men man kan också gilla dem. Tar som ex en av mina egan personliga favvisar: Madeleine Albright, tuff som flinta men också väldigt mänsklig, står vid sina åsikter, vänder inte kappan efter vinden ens när det blir snåla vindar som viner. Hade hon bara varit född i USA och inte ledsnat på politiken så hade hon varit en utmärkt kandidat.

Jag gillade det jag såg på din blogg om Richardson, och jag tror att han kan ha tillräckligt med personlighet och karisma för att bli uppmärksammad mer nationellt när vi kommer närmare valet.

Obama - ett oskrivet kort. Bra för då finns det inga egentliga skandaler att gräva upp, men han har inte heller framstått som någon med praktiska lösningar om vad han vill göra för att förändra landet. Dessutom så är hans fru en joker i leken, hon är ingen bra politikerfru i den mening att hon är svår att styra och säger lite vad hon tycker när hon blir intervjuad. Det kan ses som lite gulligt så här i början, men vänta tills det hetter till, då kommer några av hennes kommentarer att tas ut och vridas på så de kommer att framstå i en dålig dager.

De andra kandidaterna som suttit länge redan som politiker har jag knappt hört talas om och det är ju inget gott tecken "asg"

Desiree said...

Tack för en väldigt bra och interessant sammanställning. Det är toppen att få en sådan här sammanställning. Jag är nog egentligen lite för lat för att själv söka upp denna information. Hillary och Obama har ju redan fått en hel del uppmärksamhet i media så de kände jag till men de övriga kände jag inte till så det var kul att få läsa om dem och vad de står för. Förstår varför du har Bill Richardson som favorit för han verkar ju väldigt bra. Jag har ju medborgarskap så jag kan ju rösta och känner att det skulle vara en bra sak att göra. Måste man registrera sig någonstanns för att få rösta? Ser fram emot att även få läsa din sammanställning över republikanernas presidentkandidater.

Monica said...

Fia,

uppskattar dina 2 cents, det är alltid kul med lite feedback från dig som ju inte direkt svävar på molnen vad gäller dina åsikter :)

Ja du, Albright är verkligen en krutkärring, hon och jag har dessutom samma modersmål! :)

Jag tänkte faktiskt på dig och att du kanske skulle kommentera Bill Richardson ftersom han varit lite i hetluften i en fråga som säkert ligger dig nära. Under en debatt så pekade han ut Justice Byron White som en bra kille (alla debattörer fick samma fråga). Men White var ju en av två som reserverade sig mot Roe vs Wade. Efteråt så sa Richardson att han inte hade någon aning om detta utan att han valt White som blivit tillsatt av Kennedy, just därför. Han sa senare att hans svar var ett misstag. Jag antar att han borde ha sagt -Jag vet inte, istället. Eftersom White är död så fick han frågan igen, om vilken levande "Supreme Court justice" som han ansåg vara en förebild så svarade han Justice Ginsburg.

Monica said...

Desiree, tack så mycket för din positiva feedback, alltid lika kul!

Vad kul att du kan rösta. Om jag fattat det hela rätt så är det olika hur primärvalen sköts i olika stater. Här i CA måste man registrera sig (minst en månad innan primärvalen) men behöver inte registrera sig för ett specifikt parti utan kan välja först vid valtillfället. Du borde hitta någon länk på staten Alabamas hemsida som för dig till din stats valinformation!

Fia said...

Ja, du vet ju vad du ska fråga mig om "asg"!

Ginsburg - mja, hon är ju den näst mest liberale domaren i den bunten, och jag är annars tämligen stockkonservativ MEN när det gäller att få en legal fråga ordentligt genomlyst så är det faktiskt en fördel. Att hon kan svenska väger ju tungt också...hon lärde sig svenska för att skriva en bok ihop med en svensk jurist om det svenska rättssystemet!

Hon har skrivit en del mycket bra domskäl, katten vore väl annars.

Men om jag ska peka på något i särklass som hon har gjort så är det väl att hon har utsträckt equal protection i arbetslivet till att omfatta kvinnor.

Och ja - det är sorgligt att det ska behövas men hon har gjort det.

Dessutom så har hon en torr new yorks judisk/jiddish humor som tilltalar mig och som gramgår ganska tydligt i en del domskäl hon skrivit. Nu är det väl bara knäppisar som jag som faktiskt köper böcker och läser domskäl, men jag finner att jag lär mig så otroligt mycket av dessa män och kvinnor som, i en del fall, har lyckats med konststycket att skala bort allt bjäfs runt en legal fråga och faktiskt ser på den i ljuset från den grundlag som (ska) styr(a) detta land.

Om White. Hm. För att använda en mening som ofta sägs om supreme court justices: The very rarley retire and seldom dies.

And my 2 cents: He finally kicked the bucket!

Ärligt, många av hans domskäl är rent dåligt skrivna och i vissa fall t o m eländigt genomtänkta. En klar röd tråd saknas och han hade liknande reservationer mot begränsningar mot polisens makt, det är faktiskt mer störande för mig (trots att jag är kvinna) att han reserverade sig i Miranda v. Arizona.

Hm, om hans sida hade vunnit, undrar vad de hade sagt i alla dessa polis program då de arresterar någon...inte You have the right to remain silent, anything you say, may and will be used against you in a court of law. If you can not afford an attorney one will be appointed to you...

Hm, det var kanske 3.5 cent...nu ska jag inte tråka ut dig mer. Kram!

Monica said...

Fia, supertack för din kommentar. Jag måste säga att jag har NOLL KOLL på vilka domarna är och har varit och för att inte då nämna deras arbetsinsatser. Så din input är värdefull för mig!