Monday, December 10, 2007

Amerikanare älskar glögg de med



Dags för vår fjärde glöggfest här i USA och denna gången var det mycket folk, närmare 60 personer. Häftigt med blandningen av människor också, vi hade folk från Sverige, USA, Italien, Tyskland, Schweiz, Tjeckien, Kanada, Indien, Indonesien, Australien och Japan. Så ser vår bekantskapskrets ut och det är inget ovanligt här i Silicon Valley, som är en smältdegel av människor från världens alla hörn.

Vi bjöd på svenska jul-läckerheter som vörtbröd med ost,skinka och stark senap, danska snittar med julpålägg, lussekatter, pepparkakor, knäck, julmust, och så massor av glögg såklart!

7 comments:

Petchie75 said...

Oh, vad mysigt med glöggfest!! Jag saknar min årliga glöggfika i Bryssel - risgryngsgröten var alltid mest populär bland de utländska gästerna!! Förra året hann jag inte själv smaka på den innan den var slut!

aurorabuddha said...

Ah, sa fint! Det ser ju jattegott ut alltihop. Sakerligen var detta uppskattat av dina gaster? Jag tycker vi svenskar ar duktiga pa att ordna mysiga bjudningar. I min bekantskapskrets ar det inte manga som kan ordna till det sa har mysigt...

Desiree said...

Åh vad gott allt såg ut. Jag blev riktigt hungrig och sugen att läsa detta inlägg. Kul att det blev så lyckat.

Anne said...

Wow, vad många ni var. Ser jättegott ut och inbjudande ut! Lagade ni allting eller var ni fler svenskar som hjälptes åt?

Saltistjejen said...

Å vad mysigt med glöggfest! Vi ahde också glöggfest i helgen och det blev superlyckat! Jag ska se om jag hinner blogga om det innan jag åker till Sverige.

Det är skoj att de flesta verkar gilla glögg oavsett vilken nationalitet man tillhör.

Annika said...

JA! SÅ många ni var!!! Hade också julfest i helgen, men vi var bara 40!
glögg är rätt poppis, ja...

Monica said...

Petra, kanske lite tidigt att slå till med fest eftersom du inte varit i Puerto Rico så länge, men kanske nästa år? :)

Aurora, japp, det gick ju hela 3 vörtlimpor, säkert 50 lussekatter (små men ändå), en hel del glögg och MYCKET glögg, så nog var det uppskattat :). Ocj jag har faktiskt inte tänkt på det förrän du skrev det...vi är faktiskt duktiga på att bjuda in. Undrar varför det är så? För jag går ju inte runt till vänner son har andra nationaliteter och firar deras helger. Är det så att vi har med oss en så stark tradition hemifrån att vi helt enkelt bara MÅSTE fortsätta den och därför vill bjuda in vänner även här, precis som vi gjort hemma. Intressant faktiskt!

Desiree, tackar. Jo de första kom vid 5 och de sista gick vid 1am...så hela 8 timmar glöggande! :)

Anne, nejdå, inte lagar jag allt själv. Jag beställer snittar och vörtlimpor på ett danskt bageri/cafe och så ficar jag knäck och lussekatter själv. Papparkakor, julknäcke, prästost, glögg och julmust från IKEA. Julost och skinka från specialaffär. Stark senap från Sverige. Så inte så mycket egengjort här inte!;)

Saltis, vad kul att ni också hade julfest. var det samma tema, med snacks eller hade ni julmat? Och visst är det kul att alla verkar uppskatta glöggen och allt annat så mycket! Vi hade också ett lussetåg med våra småkottar och kusinen och 2 kompisar (alla mellan 2-5 år) ...såååå gulligt. Tvåårige sonen var stjärngosse, med lucialinne, strut och stjärna...hehe, inte tyckte han om struten på huvudet inte! :)

Annika, nejmen vad kul att även ni hade parataj. Verkar ju som många av oss svenskar körde med partaj i helgen. KUL! Jag gick precis in och kollade på din sida och det såg jättemysigt ut. Tyvärr hinner jag knappt skriva i bloggen och jag hinner inte läsa andra bloggar nu när vi har besök!