Sunday, December 30, 2007

Svenska getton i Norge

Mitt första jobb efter avlsutade högskolestudier var på ett extremt snabbt växande, internationellt företag. Efter 2 år i Sverige räknades jag som expert på mitt område och jag började få uppdrag runt om i Europa. För att hjälpa till i öppningsfasen av lokala kontor, med utbildning eller så skickades jag till problemområden för att städa upp.

Mitt första uppdrag var i Oslo. Vårt kontor där hade inte skötts som det skulle och jag skulle försöka få ordning på allt från ekonomi till att vi fick till rätt procedurer och rutiner, personalutbildning osv. Det var tufft och såhär efteråt kan jag villigt erkänna att jag var för oerfaren. Men mission accomplished trots att jag gick på flera missar. Ni vet, sådant som man lär av, mycket mer än av att läsa om hur det ska gå till i en management-bok.

En sak som jag reflekterade över under mitt dryga halvår i Oslo var att det fanns så många svenskar där, som jobbade inom service-industrin. En artikel i New York Times idag tar upp just det här med att det numer bor och jobbar väldigt många svenskar i Norge. Närmare 35 000. Och norrmännen skojar numer om de "svenska gettona".

3 comments:

Anonymous said...

Den artikeln var intressant, jag jobbade i Oslo under 2000. Startade upp ett dotterbolag till ett svenskt bolag, det var en segling i storm, men man lär sig en massa som sagt var.

Det fanns då två stora invandrargrupper i Norge, pakistanier och svenskar. Vår stora målgrupp visade sig vara just invandrare, det handlade om bredband och bredband är lättare att dra i stora hyreshus och där bor till stor del invandrare.

Så det gjordes en marknadsundersökning och resultatet visade sig vara att invandrarna hade ju något sämre med pengar än vad norrmännen hade, men de var villiga att lägga ner en större andel av inkomsten på teknik och de hade i genomsnitt högre utbildning är norrmännen. Då kunde jag inte låta bli att säga; Ja sådana är vi invandrare.

Det blev något tyst för norrmän ser inte svenskar som invandrare, vi är ju ... svenskar.

Tycker att slutkommentaren känns oerhört norsk:
“One can feel some joy about Norway doing better than Sweden,” said Lars Ostby, a researcher at Statistics Norway, a federal agency. “But we’ve won on lottery, and you don’t win on lottery because you deserve it.”
/Cara

Monica said...

Cara, det var verkligen intressant det du skriver om. Att "invandrarna" är såväl mer utbildade som lägger mer pengar på teknik. Jag undrar just varför en svensk skulle lägga mer pengar på teknik?

Cara, kul att höra ifrån dig igen! Du kommer alltid med sådana intressanta kommentarer. Det tackar jag för!

Anonymous said...

Åh, tack för de vänliga orden!

Det var nog pakistanerna i första hand som var villiga att lägga pengar på teknik. De såg möjligheten att för en billig peng kunna hålla kontakten med sin familj och vänner i Pakistan. Alltså en lite större investering i dator och bredband skulle sänka telefonkostnaderna och alltså löna sig på sikt.

Plus att de säkert ser samma möjlighet som en bekant till mig som kommer från Filipinerna, tidigare var det högtidstunder en gång i månaden att ringa hem till mamma, oftare än så hade hon inte råd med en städerskas lön, men nu kan de prata varje vecka när mamma besöker stan där det finns internetcafe och det kostar henne mindre än vad en timmes telefonsamtal gjorde.
/Cara