Saturday, December 22, 2007

Från biltvätt till julfest

Igår satt jag med båda kottarna och väntade medan bilen tvättades. Kottarna älskar att tvätta bilen eftersom de då får ta en ridtur på en liten häst (jaja, inte levande alltså) och så får de popcorn som serveras i den lilla vänthallen.

Jag lägger märke till att en man sitter och liksom lyssnar på oss, eller han verkar helt klart intresserad av vad vi håller på med (vilket oftast är rätt mycket när båda kottarna är igång). Kanske är han intresserad av språk...eller en av dem som känner igen språket för att hans mormor/gammelfarfar eller liknande utvandrade från Sverige (hur många gånger har jag inte varit med om det scenariot?). Jojo, det visade sig vara det senare. Men han kunde också svenska så han tränade lite på mig innan det var dags att hoppa in i den färdigtvättade bilen. Innan vi sa hejdå så bytte vi email eftersom han var intresserad av att möjligtvis träffas igen, så att skulle kunna fortsätta träna på sin svenska lite då och då.

Jajamen tänkte jag, vad trevligt med denna öppenhet. Döm av min förvåning när jag redan samma kväll fick ett mail där mannen bjöd in mig och familjen på deras årliga julfest (som var dagen därpå, alltså idag). Jag tackar ju aldrig nej till en fest så det erbjudandet tackade jag ja till...och så blir det julfest med en massa människor som jag aldrig träffat förut. Kul!

Efter biltvätten bar det iväg hemåt för att lillkotten skulle sova middag. Storkotten tycker oftast att det är lite trist under denna stund på dagen eftersom hon hellre vill leka med någon. Så hon hoppade glatt upp när det knackade på dörren. Det visade sig vara ett äldre par som bor lite längre ner på vår gata som jag pratat med några gånger (och JA, även de har gamla släktingar från Sverige som kom till USA för länge sedan). De har hand om sitt barnbarn varje fredag (som är lika gammal som storkotten) och kom över för att se om vi var intresserade av att leka en stund. Jajamensan, dottern blev själaglad och jag fick en trevlig fikastund.

I love it!

8 comments:

Anne said...

Underbart läsa ditt inlägg. Precis så här är det, och är man själv öppen och mottaglig (och tackar jag när personen sen mailar och frågar, precis som du gjort). Ja, då kan allting hända och man kan få möjligheten ha en trevlig stund med nya människor och lära sig nåt nytt och kanske till och med få nya vänner på sikt.
Verkligen skönt möte du var med om på biltvätten. Hade jag fortfarande bott i Sverige hade jag tyckt det lät så oerhört exotiskt att vara med om nåt sånt dom det du berättar, sånt där sker bara på film hade jag tänkt.
Men icke här inte, i det här landet kan det faktiskt hända på riktigt.

Desiree said...

Trevligt. Folk kan verkligen vara så öppna och gästvänliga på ett sätt som man ofta inte stöter på i Sverige. Kul med julfest och få chansen att träffa nya bekantskaper.

Petchie75 said...

Härlig historia! Hoppas att julfesten blir trevlig!
Själv är jag förvånad över hur många jag har träffat i Puerto Rico som har varit i Sverige - fler än i Belgien, där hade ingen varit i Norden! Jag träffade ett äldre amerikanskt par när jag var i regnskogen för nga veckor sedan, damen hade haft svenska föräldrar och kunde fortfarande prata lite svenska! Kul!

Annika said...

VAD trevligt!!!
Vilken grej att han bjöd in er till sin julfest.
Men, ja, amerikaner är ju ofta så öppna och intresserade. Roligt!!

aurorabuddha said...

Jo. Precis sa har ar det i Texas oxa! Och jag stoter pa svenskattlingar hela tiden ocksa, det ar verkligen kul!

Monica said...

Det verkar ju som att vi alla är överens om det här med hur öppna, gästvänliga och trevliga många amerikanare är! :)

Jag åkte till julfesten igår och det var supertrevligt. Det blev en hel del prat om Sverige eftersom flera varit där eller var svenskättlingar.

Intressant var också att vi pratade mycket med en britt där som var såååå underhållande, jag fick mig många skratt. Och vi hade en diskussion kring det här med ironi. Att såväl britter som svenskar i ganska stor utsträckning är ironiska men att om man generaliserar så är inte amerikanarna det på samma sätt...jag har inte tänkt på det så mycket förut men tror nog att det stämmer. Och det blev så tydligt för det var just jag och (gästbloggar) Eva som vek oss av skratt när britten slängde ironiska kommentarer omkring sig!

Petchie75 said...

Visst ar det sa, ironi ar sa nordeuropeiskt!! O har lart sig efter en massa ar i Belgien & Nederlanderna, sa det blir inga missforstand mellan oss iaf.. det kan ju bli lite fel om folk inte forstar att man ar ironisk.

Monica said...

Petra, vad bra att O har varit utsatt för ironi...så att han hänger med i svängarna! Dina svängar alltså. :)