Monday, December 3, 2007

San Francisco bortom turiststråken - Bernal Heights

Vi är ett gäng tjejer som bestämt oss för att utforska San Francisco, stadsdel för stadsdel. De flesta som kommer till San Francisco har ju sett Fisherman's Wharf, Golden Gate och Union Square. Men det finns så många fina kvarter spridda över hela hela staden. Igår tog vi oss in till San Francisco via Caltrain (som dagligen forslar 10 000-tals pendlare mellan städerna i Silicon Valley och San Francisco) för att utforska Bernal Heights, en lugn stadsdel med lite bohem-känsla, med många cafeer, fruktstånd, hem till många konstnärer och unga familjer som köper sitt första hus där. Stadsdelen är dessutom populär hos bland annat San Franciscos lesbiska kvinnor.

Vi började med att ta oss en titt på Alemany lopp-marknad och strosade sedan runt på Bernal Heights gator och tog oss en god lunch på populära restaurangen, The Liberty Cafe. Jag tycker personligen så mycket om de fina färgglada husen, som i och för sig inte är specialla för Bernal Heights utan för hela San Francisco. Och eftersom Bernal Heights är så kuperat så kan man se riktigt intressanta byggnadskonstruktioner.



Ser fram emot nya stadsdelar att upptäcka!

9 comments:

Petchie75 said...

Oh, vad intressant - vi håller just på att planera vår första resa från PR, och den kommer att gå till SF!! O har en kompis som bor i SF så vi ska hälsa på honom i början av nästa år. Jag har aldrig varit i Californien så det ska bli så kul. Jag är så dålig på geografin, Silicon Valley är alltså nära SF?

Fia said...

Monica,
Vilken kul ide att utforska stadsdel efter stadsdel!! Är detta samma tjejgäng som träffas och diskuterar politik?

Desiree said...

Vilken bra idé att utforska nya områden på det sättet. Jättekul för oss andra att få chansen att bli tipsade också. Denna stadsdelen såg väldigt mysig och genuin ut.

Saltistjejen said...

Vilken superbra id'e att ta det stadsdel för stadsdel. Hm det skulle jag nog egentlgien behöva göra här i NYC också...?!

San Fransisco är annars en av de städer jag vekrligen skulle vilja besöka här i USA. Alla har talat så gott om den!!! :-)

Monica said...

Petra, men vad kul att du kommer till SF! Silicon Valley är ju en landremsa som sträcker sig över fler städer söderut från San Francisco. Jag bor i Palo Alto som ligger ca 5-6 mil söderut från SF.

Fia, yep, samma gäng som träffas för diskussionerna och även som går på teater ihop.

Desiree, jag tycker också det är oerhört spännande att få lära känna staden lite mer. Trots att jag bodde och arbetade i city i nästan två år så hände vi ju mest i samma kvarter.

Saltis, ja NY måste ju också vara oerhört spännande att utforska! Jo, SF är en härlig stad tycker jag. När jag som 20-åring åkte jorden runt så besökte jag ett gäng stater och när jag återvände hem till Sverige så sa jag till min familj och vänner att om det fanns ett ställe där jag verkligen skulle vilja bo på i USA så var det just SF!

Anonymous said...

Wow! så mysigt, kände "direkt" att det lilla gråblå huset du fotat i närbild hade gjort sig perfekt för att hysa mig. Dream on, tänkte jag, och fantiserade om Det Goda Livet. Skulle vilja provbo mig runt världen under några år, med jobb och socialt sammanhang, ett år på varje ställe ....
Är det såpass kallt nu att ni har vinterjackor?! Brrr ...
Här är inte bara kallt, det är också kôlsvart och det regnar ... oh!

Monica said...

Susan, jo, visst var det ett fint litet hus. Jag älskar att gå runt och kolla in de olika husen...med alla de olika fägerna så känns de nästan som små leksakshus :). Jag förstår verkligen din dröm att få provbo på olika ställen...just det här att komma någonstans, utan att för den sakens skull vara turist, och leva och lära om nya ställen...mmmm!

Nej, inga vinterjackor här inte. Det är dessutom ofta ganska stor skillnad på San Francisco och Palo Alto, SF är oftast mycket kallare...så gäller att pälsa på sig när man ska in till city!

Unknown said...

Monica,

Check out Potrero Hill (used to live there, I wonderful place) and Noe Valley

Monica said...

Paula, thanks for you input, and YES, will check out those parts of town! :)