Saturday, November 3, 2007

American Gangster

Idag var det date-night med maken och efter middagen gick vi på bio. Vi har oftast svårt att bestämma oss för en film som vi tror att båda kommer att tycka om eftersom vår filmsmak skiljer sig väldigt mycket. Men idag enades vi snabbt om att se Amercian Gangster, som hade premiär idag. Filmen är baserad på en verklig berättelse om en svart man(som spelas av Denzel Washington), som på slutet av 60-talet lyckades slå sig in på en marknad som förut helt dominerats av den italienska maffian - narkotikahandeln.

Filmen har två parallella handlingar, den ena följer vår amerikanska gangster och den andra följer den hederliga snuten, spelad av Russel Crow, som är ute efter att sätta dit gangstern. Låter kanske som en historia vi sett/hört förut? Jo, men trots att filmen är 2 timmar och 37 minuter lång så finns det inte en minut i filmen som känns onödig eller långsam. Den är spännande från början till slut.

Denzel är suverän, han är i ena stunden en karismatisk och humoristisk affärsman, och i nästa en hjärtlös narkotikahandlare och mördare. Han är lika trovärdig i bägge fallen och han sköter balansakten mellan de båda på ett enastående sätt. Jag tycker personligen att hans tolkning är av kalibern Oscars-material, så bra är han!

Russel Crowe är ju också en bra skådis men trots att han också gör en bra insats så är det Denzel som skiner, helt klart.

Jag tror att filmen är såpass allround så att den kommer att tilltala en bred publik och jag skulle verkligen rekommendera den.

3 comments:

Lotta K said...

Såg samma film ikväll... Gillade den också mycket men jag tycker de kunde klippt bort någon halvtimme. För mig kom den största behållningen i allra sista scenen. Var inte det coolt? När Denzel kommer ut igen? Och han är äldre men Harlem värre än det var?

Saltistjejen said...

Å den vill jag också se!!! Hm, kanske det blir bio i veckan??

Monica said...

Lotta, vad lustigt att vi gick på filmen samma kväll, hehe!! Jo, jag tyckte också att mötet mellan Denzel och Crowe var intressant, som ju också var i slutet av filmen...

Saltis, jag tror du kommer att tycka om den!! Om du ser den i veckan så skulle det vara kul att höra vad du tyckte om den!