Thursday, November 15, 2007

Amerikanarna donerar

Det börjar vankas juletider och nu doneras det - mycket! Dagens post bestod av hela 3 brev med förfrågningar om donationer. Det trillar in sådana brev året runt, men just nu inför julen blir det alltså extra mycket av denna sortens post i brevlådan.

Till skillnad från Sverige så är donationer här i USA avdragsgilla. Det handlar då om organisationer som är skattebefriade.

Enligt Giving USA Foundation så donerades förra året 295 miljader dollar. Det är en ökning med 4.2% från året innan vilket anses imponerande med tanke på hur mycket som donerades till katastroferna året innan. Ca 65% av dem som tjänar mindre än 100 000 dollar per år donerar vid något tillfälle pengar. Det är fler än både dem som röstar eller läser söndagstidningen.

Vilka är då mottagarna av alla dessa donationer? Religiösa församlingar eller organisationer få ta emot ca var tredje donerad dollar. Sedan följer utbildning med 14%, stiftelser 10%, Human Services (sjukvård, äldreomsorg, hjälp till låginkomstfamiljer osv) 10%.

Vi har en julfest med ett stort tjejgäng varje år och då bestämmer vi oss för en organisation som vi ska donera till (istället för att hålla på med presentbyten). Förra året köpte vi julklappar till barn i familjer i vårt närområde som inte har råd. I år har jag tagit på mig att hitta en ny organisation. Men det finns ju så många organisationer. Med så många behov. Matdistribution, kvinnohärbergen, miljöorganisationer, sjukvård, forskning...listan är så lång!

8 comments:

Mathias said...

En av de bästa sakerna med det USA jag sett (jag vet att Bay Area inte är USA) är att vanliga människor tar personligt ansvar för saker på ett sätt som man i princip aldrig ser i Sverige.

Annika said...

Håller helt med Mathias. DET är så sant! Det är likadant här hos mig i Norra Virginia.
Ett fint drag, helt klart...

Desiree said...

Jag instämmer också i att jag tycker att det hela är mycket positivt.

Fröken fräken said...

jag tycker att det är väldigt fint gjort av er att göra en sådan sak för andra människor.Det behöver ofta inte vara så mycket man donerar eller ger bort. I vårat område är det en tant som tar emot leksaker eller kläder som hon kan ge bort till fattigare familjer. Jag har aldrig hört talas om att man gör så i Sverige.

Anonymous said...

Håller med Mathias och er andra. Det är så sant!

Vad som gör mig nyfiken Monica det är om du har mer information hur mycket en snittamerikan donerar. Du skriver 65% av alla med årsinkomst under 100.000 donerar. Jag blir nyfiken på hur mycket olika grupper donerar. För även om man donerar bara en dollar så har man ju liksom donerat...

Jag blir också nyfiken på olika oragnisationer, hör gärna av dig med tips på olika organisationer (du verkar vara insatt).

Jag brukar donera en dollar varje gång jag handlar på Albertsons (mataffär), de har ofta nån sorts kampanj där man donerar en dollar som går till en matkasse till Food Bank (tror jag det är).
I fjol donerade jag lite till de lokala brandmännen och polisen, samt ett litet belopp för nya böcker och leksaer till det lokala sjukhusets barnbibliotek på canceravdelningen.
Inga stora belopp, bara små summor och utgående från mina resurser! Men ändå, det känns onekligen mycket bra och den amerikanska ge-mentaliteten smittar av sig.

Monica said...

Mathias, jag håller helt med dig! Jag tycker man ser det ofta, hur människor tar ansvar för mångt och mycket, från det lilla till det stora!

Annika, som jag sagt tidigare, det känns som att dina erfarenheter från Norra Virginia och mina från Bay Bay Area ofta överensstämmer, kul!

Desiree, yep, jag tror att om man faktiskt interagerar med amerikanarna så ser man detta. Jag har sett så många svenskar som kommer hit och mest umgås med andra svenskar och europeer...jag tror att deras upplevelser av sin vistelse här i USA kan vara annorlunda...

Fröken Fräken, tack...men jag tycker att det känns naturligt. Antar att jag i det avseendet har tagit till mig "amerikanarnas" donationsvilja :)

Jag donerade iofs i Sverige, både kläder och pengar till olika organisationer. Men det var inte alls på samma sätt. Här tycker jag att man donerar i närmiljön, dvs tar sig tid att vara volontär på någon organisation i sin hemstad, eller donerar kläder och går till det stället som faktiskt sedan distribuerar dem...det blir så mycket mer påtagligt vilka enorma behov som finns..och har man en gång fått upp ögonen för dem så är det ju svårt att blunda för att de finns här - mitt framför näsan!

Monica said...

Anne, intressant fråga! Genrellt så är det så att de som är religiösa donerar mer än de som inte är religiösa (kanske inte så konstigt eftersom att runt 34% av donationerna går till religiösa organisationer). Det är de fattigaste och de rikaste i USA som ger mest i proportion till sina inkomster. Om man jämför med rika i andra länder så är amerikanarna oerhört generösa. Ta tiex 2006 års siffror. Hela 1.9 miljarder donerades av Warren Buffet, och han kommer att fortsätta med dessa donationer över de kommande 20 åren

Å andra sidan så doneras inte så mycket i USA via skattepnegar (som tex i Serige som alltid ligger i topp på världrankningen av hur mycket vi donerar av BNP). USA ger minst av alla de 23 rikaste länderna världen. Så givandet sker på den individuella nivån här.

Anne, jag vet inte om jag svarade på din fråga? Du kan väl säga till om jag inte gjorde det!

Vad gäller olika organisationer så finns det verkligen så många. Jag gillar 2nd Harvest som distribuerar mat till de som behöver . Det är en organisation som har väldigt lite "overhead" kostnader. Och bara tanken på att människor ska behöva gå hungriga är ju upprörande. Men som sagt, det finns så många olika orgnaisationer...och så många hål att fylla...ska ju göra lite mer research också!

Jag tycker att det är fantastiskt att ge-metaliteten smittar av sig...och den har ju definitivt gjort det på dig!

Anonymous said...

Jag är så nöjd så över ditt svar, fick mycket mer kött på benen. Intressant ämne! Tack!