Saturday, November 17, 2007

The Memory Keeper's Daughter

Lade ifrån mig boken igår natt. Jag kunde bara inte sluta att läsa, trots att klockan närmade sig 02. En bok som jag helt enkelt inte ville lägga ifrån mig förrän jag läst färdigt den.

En man som mitt i natten åker till sjukhuset med sin gravida fru för att det är dags att föda deras barn. En snöstorm förhindrar förlossningsläkaren att komma till sjukhuset, så mannen, som är läkare, får förlösa sin fru själv. Den förstfödde, är en liten pojke, och sedan föds en liten flicka. Mannen inser direkt att dottern har Downs Syndrom och bestämmer sig, inom loppet av några sekunder, att lämna bort flickan. Han ger flickan till en sjuksyster, för att hon ska åka med barnet till en institution och säger till sin fru att dottern dött. Ett beslut som kommer att förfölja honom och hans familj livet ut.

Sjuksyster åker till institutionen men inser att hon inte kan lämna barnet där, utan tar med sig henne, flyttar till en ny stad och skapar sig ett nytt liv.

En brilliant historia om ånger och upprättelse där man parallelt får följa de två familjerna och hur de alla påverkas av det förflutna. Edwards bjuder på en välskriven historia och trots att jag i början av boken fann vissa passager lite långsamma, så är boken överlag mycket bra.

5 comments:

Saltistjejen said...

Å den har jag också läst! Jag älskade verkligen boken! Det är en så välskriven berättelse som verkligen tar upp detta med livets svåra frågor.

Har du förresten läst "The timetraveller's wife?" Jag gissar att du skulle tycka om den också. Den är också en väldigt annorlunda berättelse. Otroligt härlig och vacker kärleksberätelse!

Monica said...

Saltis, jooo, jag har läst The Timetreavellers Wife, den var verkligen väldigt bra...och lite anorlunda i sitt upplägg, precis som du skriver!

Jag var med i en bokklubb för några år sedan och då läste vi ju en bok i månaden, men sedan vi slutade med bokklubben har jag legat av mig lite vad gäller läsning...fast jag ÄLSKAR att läsa böcker!

Saltistjejen said...

Jag med! Jag läser rätt mycket eftersom jag pendlar ungefär 2 timmar per dag. Så det blir rätt många böcker då. :-)

Petchie75 said...

Jag haller med, en jattebra bok, och aven The timetraveller's wife. Det ar en sadan tragisk berattelse. Forresten, har du last Lovely bones, den ar ocksa bra!

Desiree said...

Denna bok har jag kollat en del på och varit sugen på. Nu tror jag att jag ska slå till och köpa den.