Tuesday, November 27, 2007

Semesterlektyr

En sak som jag bara älskar med semester är all den extra tiden som kan ägnas åt läsning. Under vår vecka i Mexiko hann jag med hela 3 böcker.

Först ut var Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren. Hercule Barfuss föds på en bordell i Tyskland i början på 1800-talet. Hercule föds vanställd och döv men med en förmåga att läsa andras tankar. Man får följa hans liv som är kantat av djupa tragedier men också av kärlek - mot alla odds! Boken tar läsaren från bordellen till dårhus, kloster, Vatikanen och sedan vidare till USA. Med ett liv som skulle ha tagit död på de flesta fortsätter Hercule att andas, leva och älska.

En färgstark roman som är välskriven och lättläst,som även får en att ta sig en titt på sig själv!

För att fortsätta lite på temat från förra boken så är huvudpersonen i nästa bok,Parfymen, även han missfoster. Men medan Hercule är vanställd på ytan så har Parfymens huvudperson, Grenouille, ett inre som skulle få vem som helst att rygga - om de kunde se det vill säga! Grenouille föds i en hög av fiskslamsor i Paris fattigkvarter, det är inte meningen att han ska leva, men mot alla odds så överlever även han vedermödor som skulle tagit kål på de flesta. Han saknar helt kroppslukt men har däremot ett luktsinne som ingen annan - han glömmer aldrig en doft och han kan känna doften av en person på långa avstånd och kan sniffa sig till precis vad de ätit, var de varit och och vad de har i väskan. Han blir besatt av den, för honom, underbaraste av dofter, den av en ung vacker kvinna. Han vill, som parfymören, konservera doften, vilket leder till många offer på hans väg...

Kanske berodde det på att jag precis läst Carl-Johan Vallgrens utomordentligt intressanta bok innan, men jag fick svårt att känna något stort engagemang i historien om Grenouille. Ingen dålig bok, inte alls, men jag var kritisk till delar av historieberättelsen. Och all denna detalj vad gäller lukter, ja, det var faktiskt rentav ointressant för mig. Boken filmatiserades ju häromåret, har dock bara läst recensioner av människor som älskade boken som tyckte att filmen återgav berättelsen på ett bra sätt.

Jag avslutade med Peter Shrags California-America's High-Stakes Experiment. Wow, vilken superintressant bok om Kalifornien...och USA. Kalifornien, en stat som på 70-talet sågs som ett föredöme vad gäller utbildning, vägnät, vattensystem och parker, står inför stora utmaningar. Hantering (eller snarare brist på hantering) av den stora invandringen och då främst problematiken med de illegala invandrarna. Hur Kalifornien nu i flera studier visar på sämst resultat i hela landet vad gäller utbildning på olika nivåer. Budgetunderskott, dåliga vägnät, politisk polarisering, problematiken med den direkta demokratin. Men Peter Shrag är ingen domedagsprofet, -han visar vari statens problematik ligger, historien kring denna, och vad som behöver förändras - inte bara i Kalifornien- utan i USA.

För dig som är intresserad av amerikansk politik skulle jag verkligen rekommendera denna bok. Jag fick en mycket djupare förståelse för flera av de stora frågorna, som bland annat invandringen, invadringspolitiken, skatter, den lokala valrörelsen osv. Jag kommer att skriva lite mer i ett separat inlägg om sådant från boken som jag tycker var extra intressant!

6 comments:

Erika said...

Kul att du är tillbaka.
Jag gillade både parfymen och den vidunderliga kärlekens historia fast jag läste dem med ganska många års mellanrum (parfymen först). Förstår att det kanske är svårt att få engagemang för båda om de läses efter varandra eftersom de ju på många vis har jämförts med varandra.

Kalifornien boken verkar spännande den med.

Saltistjejen said...

Jag gillade Den vidunderliga kärlekens historia, men inte alls Parfymen. Tyckte verkligen Parfymen var enbart "äcklig". Man fick avsmak för huvudpersonen och det var inget jag direkt gillade. Berätteslen är dessutom skriven på ett väldigt kyligt betraktande vis som jag itne riktigt gillade. Nej den grep inte tag i mig.

Den tredje boken låter väldigt intressaant! Ser fram emot att få det lite "serverat" här i din blogg - utddrag från boken alltså! Med kommentarer! :-)

Desiree said...

Trevligt med lite boktips. Hoppas ni hade det riktigt underbart i Mexico.

Petchie75 said...

Ooo, vad intressant - jag har Den vidunderliga kärlekens historia i bokhyllan och den ska läsas snart!
Jag håller med Saltis, tyckte också att Parfymen var äcklig - men min franska kompis pappa ÄLSKAR den boken och har läst den ett antal ggr! Har inte sett filmen än men var ändå LITE nyfiken på den eftersom vi råkade springa på filminspelningen i Barcelona 2005.

Monica said...

Vad kul att jag fick era åsikter om böckerna också! Det tackar jag för!

Monica said...

Desiree, jo, semestern var underbar! Ska försöka få upp lite bilder när min dator är fixad igen...nu lånar jag makens en stund!