Monday, November 12, 2007

Tv-tips

Jag är helt klart fascinerad av diskussionerna kring evolutionens vara eller inte vara i detta land. Imorgon sänds ett program i ämnet, på PBS som heter Judgement Day.

2005 hölls en rättegång i Pennsylvania i fallet Kitzmiller vs Dover Area School District. Den historien började med att några lärare vägrade att lyda när de fick instruktion av skolledningen att lära ut Intelligent Design (i stort sett en benämning på Gudatro, anhängarna vill att det supernaturliga ska få en plats i vetenskapen) som en mot-teori till evolutionsteorin. Historien fortsatte med att föräldrar stämde skolledningen. Ett samhälle som splittrades i fråga om religion och politik. Och ett spektakel till rättegång. Domen fastställde att Intelligent Design inte hör hemma i skolans utbildning i vetenskap, utan att det istället handlar om religion

Programmet imorgon tar upp frågor om evolutionsteorin, bristerna i Intelligent Design-konceptet och händelseförloppet i fallet som jag precis beskrivit.

Tror det kan vara värt en titt!

7 comments:

Anonymous said...

Här i Sverige har föreningen Humanisterna ( de driver bl.a.en tidning och en lobbyverksamhet)startat en kampanj till upplysnngens försvar mot religös dogmatism. Det blir högst olyckligt - tycker jag - därför att deras perspektiv inte tar oss vidare över den traditionella uppdelningen öst - väst. Utan i många fall tjänar en konservativ rörelse där den västerländska upplysningen, vars framväxt kom i samband med kolonialisering och skövlande barbari på essentiell grund, ställs mot 'det andra'.
De misstar sig tycker jag där de tycks missionera sin ateism.

Revisionismen däremot, är något helt annat. De ifrågasätter ju som du skriver evolutionen till förmån för en "tro" att gud med sin intelligens skulle ha skapat världen.

Många naturvetare är djupt religiösa, men inser ändå att evolutioneteorin hittills inte falsifierats (att man hittat ett dinosaurieskelett, t.ex., som kan dateras till en tid utanför den då dinosaurierna bör ha levat).

Här ska jag komma till min långsökta poäng :) ,

Det är synd att grupper, som de som förespråkar Intelligent Design, och de som Humanisterna utgör ställer naturvetenskapen mot religionen. Det är två så skilda kvaliteter av det mänskliga livet. Inte jämförbara med varandra. Det är därför både fruktlöst och barbariskt att ställa dem emot varann.

Synd att jag itne kan se programmet, det vore intressant.

aurorabuddha said...

Sa intressant - det har ar ikvall, eller hur? Jag maste kolla vara 'local listings'. Och jag ar ju inte hemma ikvall, saklart...

Nar jag flyttade hit for 10 ar sen, var jag chockad att se vilken makt religionen har har. Om man inte ar kristen, maste man vara forsiktig. Maken ar katolik och har blivit nast intill mobbad, faktiskt, pa sin forra arbetsplats. Jag pratar sallan eller aldrig om religion - det ar farlig mark...

Desiree said...

Åh vilket spännande program! Nova är det en kanal eller? Sådant här är jag interesserad av. Det är facinerade hur ett i-land som USA är så djupt troende. Liknande djup religonsgrund hittar man inte i andra i-länder.

Saltistjejen said...

Wow! Detta programmet vill jag verkligen se! Men om det är ikväll (tisdag) så måste vi spela in det för vi ska på bio med kompisar ikväll.

Jag har itne märkt av detta med religion så mycket som jag hade trott sedan vi flyttade till staterna, men det beror nog på att vi bor i NYC. Här är det ju en otorlig blandning av olika etniciteter och därmed religioner. Inget är rätt inget är fel. Skönt tycker jag! Fast ibland är det nästan lite skrattretande hur PC folk är här. :-)

Monica said...

Susan, vad glad jag blir över dina kommentarer, du har ju alltid så mycket kloka funderingar att komma med. Jo, det är ju så att det inte går att ställa naturvetenskap mot religion, vetenskapen är just det, vetenskap medan religion ju inte på något sätt kan testas.

MEN, jag kan ju också förstå att om man tex är djupt troende och inte tror på evolutionsteorin (vilket ca hälften av amerikanarna inte gör)så vill man att ens barn ska lära sig något som man tror på, dvs Intelligent Design. Förstår du vad jag menar? Att barnen bara får lära sig om evolutionsteorin, det kan ju inte kännas så bra för den som inte tror på den. Och att man därför vill ha med utbildning om både ock, i samband med varandra. Inget som jag själv förespråkar, men jag kan verkligen förstå att det finns en stark rörelse för det!

Hej Aurorabuddha, kul att du hittat hit OCH att du skrev en liten rad!

Jo, programmet var ikväll, jag spelade in det och har tänkt att kolla in det så fort jag skrivit klart dessa kommetarer :)

Bor du också i bibelbältet? Jag ska gå in och kolla på din blogg om jag kan luska ut lite mer :)! V'ldigt intressant att höra om dina erfarenheter om det här med religionen. Men vad tråkigt att det påverkat maken så negativt. Det är så svårt att greppa det där, det är så annorlunda från hur vi har det i Sverige att det nästan ibland känns overkligt när man läser om det. Att tex ateister blir diskriminerande. Jag skrev för några månader sedan ett inlägg om detta och hade med en filmsnutt från något nyhetsprogram...det var vekrligen bedrövligt att se hur det var för dem som inte tror på Gud...de betraktades ju nästan som apor i bur...eller terrorister!

Desiree, nej, det är svårt att förstå denna religion...och hur oerhört viktig den är för så många. HUr den påverkar politik, samhälle osv...Jag måste säga att ju mer man läser på om detta land desto mer komplext blir det ju. Och det är inte alltid så lätt att greppa!

Saltis, hoppas du hade en trevlig utekväll och att bion var bra!

Jag tror att du, liksom jag, bor på ställen där man inte märker av religionen på samma sätt som i exempelvis midwest eller södern. Vi har, precis som ni, en salig blandning av människor som utövar olika religioner och det finns en förståelse för dessa olikheter. Jag har perosnligen inte stött på någon som kommenterat min tro - eller icke-tro, på något negativt sätt.

Saltis, kul att få lite pespektiv på saker och ting från din kust. Det verkar som att du i flera frågor har olika erfarenheter än många av oss andra...vilket ju är oerhört intressant att ta del av!

Mathias said...

The Economist hade i sitt först novembernummer ett 18-sidigt team om religion, i Amerika och i Europa, och jag minns ett utmärkt gammalt program på NPR på samma tema.

Trons närvaro i USA är en av de saker som många europeer inte förstår, utan ser som något irationellt och gammaldags.

Jag tror att http://www.economist.com/specialreports/displaystory.cfm?story_id=10015231 är läsbar för alla, men jag kan ha fel.
/M

Monica said...

Mathias, tack för länken. Jag tyckte verkligen att det var intressanta artiklar och de två sista har ju dessutom att göra med det jag precis haft inlägg om. Återigen , jag är superglad över alla dina kommentarer med tips om artiklar och annat. Fortsätt gärna med det!!:)