Saturday, November 3, 2007

Vem skulle du rösta på?

Här har du ett test där du kan kolla vilken presidentkandidat i USA-valet du ligger närmast vad gäller vilka frågor som är viktiga för dig och dina åsikter i olika frågor.

Mitt resultat: Jag ligger närmast Hillary (81%) och sedan Bill Richardson (80%). Det här ju givetvis inget vetenskapligt test. En kompis som också gjorde testet fick som topp-kandidater Mitt Romney och Johan Edwards, vilket ju är högst otroligt resultat eftersom dessa två kandidater skiljer sig så mycket. Men jag tyckte det var lite kul ändå. Hur ser det ut för dig?

6 comments:

Anonymous said...

Jag fick Joe Biden (83 %), Obama (78 %)
och sedan Hillary (76 %.)

Hmm.. kanske ska kolla upp Biden?? Vet inte sa mycket om honom.

/A-H

Mathias said...

McCain (80%), Huckabee (79%), Romney (76%).

Jag tycker det var ganska specifika och svåra frågor, men är nöjd att Mitt var vad bland top tre.

/M

Petchie75 said...

Dennis Kucinich som jag aldrig har hört talas om! Blev lite besviken att det inte blev någon "känd" kandidat...

Monica said...

Kul test, eller hur? Jag blev själv glad över att min favvo Bill Richardson faktiskt också hamnade på topp på mitt test.

En sak som jag påpekat förut är ju det här med att valen här i mycket större utsträckning är personval. Om man skulle gå ut och fråga vem som helst ute på gatan om vad det är för skillnad på Hillary/Obama/Edwards eller McCain/Giuliani/Romney i olika frågor så tror jag inte det är så många som skulle kunna svara på det. Man väljer en person. Problemet är ju då att snubbar som Biden och Kucinich (som koma trea på mitt test) ligger helt i lä för de har inte tillräckligt med mediabevakning för att folk ska lära känna dem, och därmed rösta på dem. Men det kanske är så att dessa mindre kända kandidater ligger mycket närmare många väljares åsikter...fast det spelar ju ingen roll om ingen vet om det!

Mikael said...

Dennis Kucinich i topp foljd av Edwards och Hillary. Alla over 80%. Inte sa insatt i dom olika kandidaternas program men att jag var demokrat var ju inte sa overraskande;-)

/frasse

Monica said...

Frasse,kul att du delade med dig av ditt resultat! Intressant det här med Kucinich, han verkar ju vara poppis hos alla oss svenskar som gjort testet!! :)