Sunday, November 4, 2007

YouTube

Ni som läser min blogg vet att jag ganska ofta har med videoklipp från YouTube. Jag måste säga att jag verkligen gillar att surfa runt på denna site efter nyheter, klipp på presidentkandidaterna, filmtrailers eller annat som kan vara av intresse. Idag läste jag en artikel i New York Times om YouTube och om vilka videosnuttar som är mest populära.

Det videoklipp som är mest omdiskuterat är "The Truth About Islam From an Ex-Muslim Lady". Detta klipp har spelats över 1.5 miljoner gånger och har idag 213 767 kommentarer (var sjunde gång denns snutt visas är det någon som skriver en kommentar).



"Atheist" ligger på tionde plats vad gäller mest omdiskuterade videoklipp på YouTube.


Vilket är då det mest sedda klippet? Ni har säkert redan sett det, "Evolution of Dance" som spelats över 63 miljoner gånger!

4 comments:

Petchie75 said...

Vilka bra klipp!!
Vilken inlevelse den där kvinnan hade och hon hade ju till viss del rätt.
Jag hade faktiskt aldrig sett det klippet med dansens utveckling, imponerande att killen kunde hålla på i fem minuter (inkl svenska Cotten eyed Joe).

Desiree said...

Ja det är häftigt att man kan hitta lite vad som helst på Youtube.

Saltistjejen said...

Ha, jag det känns verkligen som om YouTube plötsligt blivit något av en "maktfaktor".... Hur många som helst ser ju klipp på YouTube så vill man kan man ju verkligen nå ut till "massorna".

Monica said...

Petra, jo intressanta klipp faktiskt. Och jag kan ju förstå att de två första är så omdiskuterade. Och klippet med dansande killen är ju superskönt. Kul att du inte sett det och nu alltså har sett det genom tiderna mest populära klippet på YouTube :)

Desiree, jo, jag är ofta och surfar på YouTube och tycker det
är super!

Saltis, jo, nätet och videoklipp på nätet kan ha en enorm genomslagskraft och förändrar ju mediabevakningen. Ta tex tabbar eller klantiga kommentarer av offenltiga personer, de ses nu inte bara av dem som råkar kolla nyheterna en viss dag, utan nu kan denna information valsa runt hur länge som helst. Och det har ju visat sig att om YouTube används på rätt sätt så kan man ju göra allt från att lansera nya artister till att bilda opinion kring olika frågor.Tänk bara vad presidentkandidaterna använder sig av YouTube...