Friday, November 9, 2007

The Swell Season i San Francisco

Idag, eller rättare sagt igår, eftersom det nu är efter midnatt, så åkte jag och en kompis in till San Francisco för att gå på konsert. Bilresan in tar ca 40 minuter och det är alltid en lika härlig känsla när man rullar in i stan, när hela staden ligger där framför en...San Francisco är verkligen en sådan otroligt vacker stad!

I slutet av juni skrev jag här i bloggen om filmen Once som jag tyckte var superbra. Jag tyckte framförallt allt musiken i denna moderna musikal var så vacker...ja, den var så vacker att både jag och kompisen satt och snyftade i slutet av filmen.

Så ni kan ju förstå att jag blev lyrisk när det visade sig att de två huvudrollsinnehavarna i filmen, Glen Hansard och Marketa Irglova, var på turne i USA och skulle ha en konsert i San Francisco. Ingen stor konsert, utan på ett lite mindre ställe som tog sådär 1000 pers. Vi skaffade biljetter direkt och idag fick vi alltså njuta av deras skönsång igen. Jag säger det igen, för er som inte sett filmen, gör det. Den är så genialt bra i all sin enkelhet.

Intressant är också att Glen är en känd rockstjärna i sitt hemland Irland medan Marketa är en klassiskt skolad konsertpianist från Tjeckien. Denna kombo visar sig vara en musikalisk hit. Här nedan kan ni se ett klipp från Sundance , där de vann pris för sin film. Njut av skönsången...

0 comments: