Wednesday, November 7, 2007

Hur blir du en energigivare?


Har du som jag suttit på morgonen och stirrat på mjölkpaketet? Läst i faktarutan om allehanda smålustiga ting, tips och visa ord? Enligt Mjölkfrämjandet, dricker svensken i genomsnitt 3 dl mjölk per dag. Det är mycket mjölk och innebär att mjöllkpaketet förmodligen läses mer än någon annan tryckt media.

I dagarna kan man bland annat läsa följande på baksidan av paketen:

Är du en energigivare? Känner du någon som du blir väldigt glad av att vara med? Som du mår extra bra av att träffa, bli pigg av och känner dig trygg med. Då är säkert den personen en energigivare. Vissa människor har en speciell förmåga att ge kraft till andra och få dem att må bra. Man brukar säga att de har karisma eller positiv utstrålning. Du kan träna upp din egen förmåga att bli en energigivare. Regel nummer ett är att visa ett positivt intresse för andra människor. Alla har ju både goda och dåliga sidor, men fokusera på de goda istället för att reta dig på de dåliga. Du kan tex ge ärligt menande komplimanger, erbjuda din hjälp eller bara lyssna när någon behöver prata om ett bekymmer. Får du andra att må bra, får du positiv energi tillbaka.

Ett väldigt enkelt budskap! Idag så kom detta urklippta meddelande på posten från Sverige. Från en vän som skrev att hon tänkte på mig när hon läste detta. Att jag ger henne energi.

Så hon tar sig tiden att klippa ur detta meddelande på mjölkpaketet. Skriver till en massa snälla saker och går till postlådan med brevet. Allt detta bara för att. Snacka om att själv vara energigivare!

Bild från Arla

4 comments:

Saltistjejen said...

Å vad gulligt av din vän! Ja, men ofta kanske energigivare omger sig med andra energigivare??? :-)

För egen del känner jag att jag blir en energigivare tillsammans med vissa medan andra bara tar all energi så att jag inte alls har någon kvar att ge. Då får man gå och ladda batterierna i annat sällskap ett tag.

Anonymous said...

Åh, vad gulligt och fint av din vän. Verkligen! Jag känner ju inte dig men det känns via din blogg och den privata kontakt vi haft som att du är en riktig energigivare, så jag håller med din vän, det där urklippet passar på dig.
...och din vän som gjorde en sån här grej är helt klart också en energigivare!

Tror också, som Saltis säger, att energigivare kanske ofta omger sig med andra energigivare. Det blir för tungt umgås med energitjuvar, i alla fall i längden. Tycker också det är så att med vissa människor känns det som de tar all energi och man känner sig både negativ och trött efteråt. Medan andra verkligen får en uppåt, energisk och fylld av positiva saker.

Desiree said...

Åh vilket härligt meddelande. Sånt blir man jätteglad över att få höra. Budskapen som finns på svenska mjölkpaket är nog de som får mest genomslag för att just så många läser dem båden en och två gånger.

Monica said...

Saltis, jo, visst är det härligt med vänner som är så påhittiga och sprider sådan go energi :)

Intressant det där med energigivande, för du har ju rätt att det är lättare att ge energi med vissa människor. Jag tror nog personligen att jag blivit bättre med tiden på att försöka utesluta energitjuvarna...förr fick de nog vara kvar, men inte längre...Och vissa kan man ju liksom inte bli av med heller, på jobb eller liknande...

Anne, Fröken EnergiGivare där:)! Det är ju sådana kommentarer som dina som ger så mycket energi. Jag blev jätteglad över dina fina ord. Tack!

Desiree, visst är det härligt när det sådär oförberett dimper ner något så positivt i brevlådan! Och ja, helt otroligt vad många som måste sitta och läsa baksidan på mjälkpaketet - dagligen!