Wednesday, November 7, 2007

Utbildning om avhållsamhet funkar inte

National Campaign to Prevent Teen and Unplanned Pregnancy kom idag ut med en studie som visar att det inte finns något samband mellan utbildning om avhållsamhet och faktiskt avhållsamhet, senare sexualdebut eller färre sex-partners.

På många skolor är den enda "sexualupplysningen" tonåringarna får just upplysningen om avhållsamhet. Problemet är att många ungdomar i USA inte använder preventivmedel på regelbunden basis och dessutom så är tonårsgraviditeter väldigt vanliga jämfört med många andra västländer, ca 4% av tjejerna mellan 15-19 år i USA blir tonårs-mammor.

Det kan tyckas självklart att alla borde få riktig sexualupplysning om preventivmedel, men så är inte fallet på många ställen här i USA. Utan det spenderas miljontals dollar på utbildning om avhållsamhet med argumentet att sexualundervisning leder till mer sex och tidigare sex-debut.

Man får ju hoppas att rapporter som dessa faktiskt leder till positiva förändringar. Men tyvärr så har det kommit ut fler rapporter under den senste tiden som pekar på samma sak, men pengarna fortsätter att rulla till avhållsamhets-utbildningen!

Bill Maher om avhållsamhet

7 comments:

Fia said...

Ja det är en kusligt dum trend, men du gav mig ett uppslag om något som hände mig för några år sedan, ska skriva om det senare idag!

The Hanssons said...

Ohh..nu har jag skrattat. Jättebra inlägg du skrivit.
Housewifen och jag diskuterade detta just för någon vecka sedan då vi båda har tonåringar...svenska tonåringar som kommit hem och varit chockade över den absurda sexualundervisningen.
Ha en fortsatt bra torsdag.

Annika said...

Kusligt är ordet. Hörde att i en för mig närbelägen kommun har det bildats en anti-abort klubb på en HS...den första i sitt slag på en public hs. OTROLIGT. Där ska det "predikas! avhållsamhet och "spara dig själv till äktenskapet" av 16 åringar!! Nu är starka krafter igång för en grupp som är pro också...
Jag har tänkt skriva om detta på min blogg också, om hur j-a sjukt det är.
Och alla dessa unga flickor som "sparar" sig och har "löftesringar" som deras pappor gett dom. Tillåt mig spy ett ögonblick...
Nu har K s*xundervisning...Och man kan opt out på varenda klass. Monica, det finns en klass som är just "avhållsamhet", och jag funderar starkt på att "opta" ut K från den klassen...
Vad tycker du???

Desiree said...

Ja det är helt knäppt. I synnerhet det där med att de ska "pledge" och att man på vissa håll gör en hel ceremoni av sådant. Men videon du hittat var kul och full av humor. En annan aspekt är ju att det är hela debatten är så ojämnställd. Det är ju bara viktigt för flickorna att spara sig och hålla på sig. Det får ju inte killarna höra.

Erika said...

Min US highscool där jag var utbytesstudent i början av 90talet hade eget dagis. Gravida tjejer eller mammor i varje klass jag hade. Jag tror verkligen inte att det funkar att predika avhållsamhet. De som köper grejen med löftesringar och trams skulle nog inte blivit gravida i alla fall.

Lotta K said...

Min kollega som är journalist säger att Planned Parenthoods som ligger nära en katolsk skola är de mest överbelastade av alla. Mitt universitet är katolskt och mycket riktigt, en fullproppad Planned Parenthood down the street. Alla flickorna går dit för healthe center på campus hanterar inte p-piller och annan birth control. Om man inte tar det mot AKNE vill säga. Första gången jag hörde det trodde jag att jag skulle smälla av.

Monica said...

Fia, läste ditt inlägg idag och fick mig ett gott skratt!! :)

Nika, tack och glad över att kunna göra någon glad med mitt inlägg:). Jo, sexualundervisningen (om det ens kan kallas så) här har ju övrigt att önska, helt klart!

Annika, håller helt med dig, det är bakåtsträvande så det heter duga det här. Och löftesringar, ja, jag ska inte ens gå in på ämnet...

Vad gäller K och hennes avhållsamhetsklass....Jo, jag tycker att man ska prata om att det är ok att vänta med sex, att ungdomarna inte ska känna sig pressade osv. Men jag tror att de genom att lära sig om preventivmedel, faror med oskyddat sex etc, förhoppningsvis kommer att känna sig styrkta att ta dessa beslut själva. Avhållsamhet i sig självt tror jag inte alls gör någon nytta. Jag vet ju inte vad Ks avhållsamhetsklass innebär, men det verkar ju rätt meningslöst om de ska sitta och lyssna på någon som predikar om att det bästa de kan göra är att inte ha sex...

Desiree, visst var videon kul! Jag skrattade gott! Och det där med pledge, ja det förstår jag inte alls. Jag har faktiskt inte heller läst om det så vet inte helt vad det innebär, förutom att de lovar att de inte ska ha sex.

Erika, ja, tyvärr så är det scenariot du beskriver inget ovanligt! Och ändå pumpas det in pengar för utbildning om avhållsamhet. Det är ju faktiskt vrickat!!

Lotta, det var verkligen intressant att höra om Planned Parenthood vid katolska skolor.

Det som stör mig i denna frågan är ju detta att man inte tittar på hur det ser ut i verkligheten, dvs att ungdomar har sex och blir gravida alltför tidigt, utan kör på några gammaldags värderingar om hur man vill att det skulle vara. Snacka om verklighetsflykt!!