Thursday, September 27, 2007

Coola Göteborg

För coolt är det, det tycker i alla fall Stephen Metcalf som i söndagens New York Times Style-bilaga skrivit en lång artikel om Göteborg. ."A community of Creatives is turning Göteborg into one of Europe's coolest towns"

Själv är jag uppvuxen i en förort till Göteborg och dialekten sitter där den sitter trots att det nu var många år sedan jag flyttade därifrån. Coola Götaborg alltså - här har ni några utdrag ur artikeln:

"Together the two cities are like textbook examples from a birth-order study. Stockholm, the older sibling, is smart, bold, so royally self-possessed it occasionally forgets it is not an only child. Little Goteborg — its population hovers around half a million — is puckish, tough, creative and streaked through with a certain dark impulsiveness and self-doubt."

"Enduring pockets of utter charmlessness, however, have lately become the city's secret weapon. In an age of global supercapital, of triplex pieds-à-terre and velvet ropes, Goteborg has stayed, unlike Stockholm, unassuming and fairly cheap. In the past, Swedes would get their degrees here (it is the country's largest university town) and flee. But increasingly, musicians, artists, designers and shoestring entrepreneurs — the youth-ish culture that gives a city its raffish vitality and, arguably, its economic vitality — are staying, or returning, the latest wave of un-Swedish Swedes to colonize Goteborg for their own purpose."

"Goteborg is now vying to become the culinary capital of Sweden, with four Michelin-starred restaurants and seven of the last 12 Swedish chefs-of-the-year."

"I visited with some of the city's fastest growing companies, and at each I heard the same story: in Stockholm, Stockholm is enough. In Goteborg, Goteborg is not nearly enough, and so, ironically, its smallness forces people to look first inward, then outward, to Europe and then the world."

"From out of the decay of its industrial infrastructure, the city is recreating itself as a kind of anti-brand brand. Its fashion labels — Velour, Nudie Jeans — have become global cult favorites and economic drivers, even as they make self-conscious use of the DIY ethic of their home city."

Här kan du läsa hela artikeln.

10 comments:

Anonymous said...

Wow, häftigt(när slutade både stockholmare och göteborgare att använda det uttrycket?)!
De två skramlande bilarna framför Poseidon ser 'änna' lite öststatsartade ut? Gör de inte? :)

Fia said...

Åh tack för en underbar artikel om Sveriges framsida...Jodå Stockholm är fint det också, men Göteborg..ja det är ju Göteborg. Man kan en solig dag sitta och ta en öl och kolla in folk på Avenyn men man kan lika gärna packa badgrejor och dra iväg och bada i havet. Å det är gött.

Desiree said...

Jättefint skriven artikel. Nu fick jag lite Göteborgslängtan. Jag känner till staden ganska väl då vi bodde där i 2 år. Det är helt klart en vacker och en härlig stad. Länge leve coola Göteborg!

The Hanssons said...

Jojomän...det är sant som det är sagt. Vilken underbar artikel.

Annika said...

Ähummm...Confessions from a person who's never been to Gbg!
Skulle så gärna åka dit!!! Och det var en fint skriven artikel. Vad glad man blir!
Speciellt NU skulle jag vilja var i Gbg, nu under bokmässan...ÅÅÅÅÅÅ!!!!

Lotta K said...

Å nu fick jag lite hemlängtan faktiskt. Bodde i Göteborg från 1981-1995. Det är den enda svenska stad jag känner mig riktigt hemma i fortfarande.

Ååå Freddie Wadling.

Anonymous said...

Fantastiska fina harliga Gotet! :)
A-H

Anonymous said...

Instämmer med A-H (och inte bara av historiska skäl ;.) och Lotta K om herr Wadling, vilken röst och vilka texter...
(Cara

Lotta K said...

Jag tror Freddie Wadling är den enda jag gått fram till och öst beröm över bara sådär. Vi var på samma fest och han bara satt där och jag tänkte nu eller aldrig. Han sa tack.

Monica said...

Susan, hehe, jo, jag tror faktiskt att bilden är ganska gammal, därav de gamla bilarna...kan inte tänka mig att fotografen lyckats pricka in mina släktingar i sina bilar..hehe.

Fia, jo, jag har ju bott i Stockholm i över 6 år och tycker att staden är oerhört vacker. Men jag är från Göteborg...vad kan jag säga, hemma är alltid hemma!

Desiree, håller med dig om att artikeln är oerhört välskriven! Just det, du har ju bott även i denna världsmetropol :)

Nika, precis...

Annika, vad säger du, aldrig varit i Götet. Då måste du ju ta och pallra dig dit någongång och känna på pulsen och stöta på lite goa göteborgare ;)

Förresten, pratade med mamma idag och hon hade varit på bokmässan och tyckte det var kanon. Precis som du så hade jag gärna gått där och dragit idag jag med!

Lotta, jo, Göteborg är hemma för mig med, trots att det nu var många år sedan jag bodde där!

Vet du att Freddie bloggar...inte så ofta men ändå...www.freddiewadling.net. Jo, den rösten går inte av för hackor!

Förresten, vad bra att du sa vad du tyckte till honom, strongt!

Lotta, jo, vet inte om du läser New York Times men dagens bilaga handlar om college...trodde det kanske kunde intressera dig! Läste en väldigt intressant artikel...

A-H, yes!

Cara, vad jag förstått så är du också en go göteborgare...som flyttat lite på dig. Så att du tycker om Götet är ju inte så konstigt ;)