Saturday, September 8, 2007

Web-smarte Obama


Enligt The Nielsen Company så är det Obama som ligger på topp vad gäller trafik på presidentkandidaternas hemsidor. Obama hade i juli hela 717 000 unika besökare.

Barack Obama 717 000
Hillary Clinton 437 000
John Edwards 348 000

Fred Thompson 381 000
Rudy Giuliani 124 000
Mitt Romney 116 000
John McCainn 104 000

Republikanerna verkar inte ha använt sig av nätet på samma sätt som demokraterna i sina kampanjer. Frågan är om man kan dra några slutsatser av denna information med tanke på valutgången. Hillary Clinton leder ju exempelvis fortfarande stort i alla opinionsundersökningar på demokraternas sida.

Obama var igår i San Francisco och jag hade verkligen lust att åka in och kolla in denne, till synes, karismatiske presidentkandidat. Han var här för att fösöka slå hål på Hillarys starka fäste som kvinnornas kandidat här i Bay Area. Tyvärr kunde jag inte ta mig in till stan. Men med primärvalen som börjar närma sig så kommer jag förmodligen ha fler tillfällen att se någon av presidentkandidaterna inom den närmaste tiden!

2 comments:

Anonymous said...

Det verkar ju onekligen som att många verkar nyfinkna på denna Obama. Det verkar ju lite oigenomtänkt att inte "marknadsföra" sig på webben i dessa tider. Men vi får väl så vad som går hem i stugorna. Kul att följa valet lite "närmare" än på Rapport.
(skall försöka hinna med lite lunch-blogg så jag uppdaterar mig lite oftare vad du skriver om)

Mackan

Monica said...

Ja, du har helt rätt i det här att folk är nyfikna på Obama. Det är väl därför han har så många besökare på sin sida, han är ju en nykomling. Jag tror att när det gäller Hillary Clinton så känner nog många att de vet vem hon är och vad hon står för...så att hon har färre träffar är ju kanske inte så konstigt.

Däremot verkar ju skillnaden väldigt stor om man tittar på de republikanska kandidaterna! Visst, de kanske inte har satsat lika mycket på nätet, men kan det också vara så att de har en väljarbas?

Obama har ju tex lyckats mobilisera unga (som i större utsträckning sitter och surfar).

Han har också varit en baddare på att samla ihop pengar över nätet, små summor av många supportrar, inte dåligt! Finns inga av de övriga kandidaterna som kan mäta sig med honom i antal pengagivande supportrar!