Friday, September 21, 2007

En bit av Sverige, mitt i Silicon Valley

Var ska man ha en svennelunch om inte på IKEA. Idag drog vi dit för att träffa några kompisar, käka lite köttbullar och slicka i oss lite mjukglass (aka frozen yoghurt).

När vi flyttade från San Francisco till Palo Alto slog IKEA upp sina portar, bara 5 minuters bilväg bort. Det kändes som ett gott omen. Vi kommer hit - IKEA öppnar!



Det har ju blivit några rundor dit sedan dess. Mest handlar vi på IKEA:s foodcourt, sillen till jul och midsommar, pepparkakorna, glöggen och julmusten till jul, sirap och pärlsocker till baket, kräfthattar till kräftskivan och allt annat gott som godis, kakor och Marabou choklad till precis vilket tillfälle som helst!

En gång i månaden har även Little Vikings lunchträff där. Little Vikings är en aktiv lekgrupp och ett socialt nätverk för svensktalande familjer bosatta i Silicon Valley (ett drygt hundratal medlemmar). Förutom IKEA-luncher finns planerade parkträffar varje fredag för småvikingarna. Själv har jag inte varit så delaktig men ibland har vi kommit med på en parkträff, IKEA-lunch, tjejträff eller annat firande.

IKEA och Little Vikings - en bit av Sverige, mitt i Silicon Valley !

7 comments:

Victoria said...

Åh, vad härligt! Jag längtar till "vårt" IKEA öppnar i oktober, en kvarts bilresa hemifrån oss.

Kram/Vic

Fia said...

Det är kul att IKEA gör lite olika saker för svenskarna i området. Vårt IKEA hade kräftskiva för några veckor sedan, man betalade en fast summa och sedan fick man käka hur mycket kräftor man ville!

Desiree said...

Lyllo er som bara har 5 min till IKEA. Vi har fått nya referensramar om vad som är nära och långt bort sedan vi flyttade hit. Vårt närmsta IKEA ligger i Atlanta 2.5 timmar enkelväg härifrån och det tycker vi är hyfsat nära.

Monica said...

Victoria, kul att ni ska få ett IKEA hos er också, jag tycker att det är kanon att vi har ett så nära oss!

Fia, vad kul med kräftskiva. Är det många svenskar som dyker upp på dessa tillställningar? Vårt IKEA har haft lussefirande där de fixar luciatåg och bjuder på fika!

Desiree, japp, jag blev superglad när jag fick reda på att jag skulle ha så nära till IKEA. Man kan liksom bara svänga förbi för att bara köpa en chokladkaka (om man vill:). Jo, 2.5 timmar är ju en rejäl bit att åka för en chokladkaka ;)

Toini said...

Det är alltid kul att åka till IKEA. Vad jag saknar här uppe är andra svenskar att träffas och prata lite svenska med! Det är ganska få svenskar som bor här uppe, och det kan man se på utbudet i IKEA mathörna. Dom hade mycket mer på IKEA Seattle och IKEA Salt Lake City när vi var där i sommras

Anonymous said...

I love it!
/A-H

Monica said...

Toini, jag förstår, det är alltid skönt att ha lite svenskar omkring sig. Intressant med mathörnan, jag trodde att den såg likadan ut överallt, men det verkar ju logiskt att den är större där det finns många svenskar. Jag är ju en storhelgs-shoppare där, helt klart!

A-H, me toooooo!