Tuesday, September 11, 2007

Trender för ekologiska produkter - Sverige och USA

Enligt en artikel idag i SvD så vill 75% av svenskarna köpa ekologiska produkter men dessa produkter utgör endast ca 3% av den totala livsmedelsförsäjlningen. Enligt Coop så känner ca 96% av Sveriges befolkning till Krav-märket, så det handlar i detta fall inte om okunskap! Enligt artikeln handlar det istället om att vi i större utsträckning säger att vi vill handla ekologiskt för att det är politiskt korrekt men att det sedan är långt från ord till handling!

Enligt Organic Trade Association har marknaden för ekologiska produkter i världen ökat enormt de senaste åren och uppgick 2006 till omkring 38.5 miljarder dollar. Enligt AgMRC står USA och Europa för runt 95% av denna marknad.

2005 ökade den ekologiska försäljningen med 17% här i USA och uppbringade 14.6 miljarder dollar. Ekologiska livsmedel stod för 13.8 miljader och detta svarar för ca 2.5% av den totala livsmedelsförsäljningen.

EU:s marknad anses mer mogen än den amerikanska och har en årlig ökning av ekologiska produkter med runt 8%.

Jag, som bor i en väldigt progressiv del av USA, har sett en enorm ökning bara de senaste åren av vänner som helt handlar ekologiskt. Jag har inte sett samma starka trend när jag varit hemma i Sverige. Lättillgänglighet, attityder och ekonomi är flera förklaringar som anges, men Bertil Törestad, doktor i socialpsykologi vid Stockholms universitet, tror att argumentet att ekologiskt är för dyrt bara är en bortförklaring för att rättfärdiga sitt eget handlande.

Vare sig du handlar ekologiskt eller inte, Organic Trade Association föutspår att de ekologiska produkterna 2025 kommer att tillhöra vardagen för oss alla!

9 comments:

Desiree said...

Jag tycker det är jättebra att det kommer mer och mer ekologiska produkter och att folk får upp ögonen för att handla ekologiskt. För vissa grupper kanske det är dyrt som studenter eller pansionärer som inte har så mycket pengar för de flesta så har man nog råd. Att handla frukt och grönt som är ekologiskt känns mycket fräshare för att man slipper läskiga besprutiningmedel. Jag läste någonstanns att det verkligen rekomenderas att man köper ekologiskt iallfall då det gäller sallad och andra frukter och grönsaker där man äter skalet. Men även vad gäller kött och mejeriprodukter så vill man slippa tillsattser som antibotika eller hormoner mm. Glada nyheter alltså att den ekologiska försäljningen går upp.

Anonymous said...

Ekologiska produkter är så mycket godare också! Ekologisk köttfärs, kyckling med mera smakar bättre och mycket mer. Frukter och bär är det inte att tala om, de är så mycket godare om de är ekologiska.
Fram för mer ekologiskt!

Anne-Marie said...

Det är mycket lättare tycker jag att hitta organiska/ekologiska produkter här i USA. I lilla Mt Shasta finns det två butiker som säljer sådana produkter och de har en massa bra mat, frukt och grönsaker. Hur många sådana butiker finns det i t ex Stockholm? Där säljer ju hälsokostaffärerna mest piller. Jag läste en gång om hur många olika besprutningsmedel som "vanliga" tomater besprutas med och det var otäckt (har för mig att det var runt 30 olika).

Annika said...

Jag gillar att handla på Whole Foods. Wegmans har också en jättestor ekologisk avd. VACKRA mataffär och så himla fräscha varor!
Men tyvärr är det nog lite för dyrt. Jag köper vissa saker där, men inte allt.
Men det smakar verkligen mkt bättre, och det KÄNNS bättre att äta den maten.

Monica said...

Jo, håller med er om att ekologiskt klart är godare och om inte annat så känns det mycket bättre när man äter det och vet att det är naturligt!

Jag tycker framförallt att det är viktigt att vissa saker till barnen är ekologiska (sådant som vi äter/dricker mycket av) ex. mjölk, ägg och barnmatsburkar på den tiden det begav sig. Men tyvärr så blir det av gammal vana att jag stannar vi närmaste affären och handlar (som har mindre utbud). Jag tycker väldigt mycket om Whole Foods, fast som Annika skriver så är det ju dyrare!

Jag kan helt klart bli bättre på att handla mer ekologiskt...hmm, det ska jag bli! :)

Monica said...

Anne-Marie, jo, jag undrar just hur det är med utbudet i Sverige. Och vad jag vet så finns det väl ingen "ekologisk" affär a la Whole Foods?

Anonymous said...

Det är mest konsum som har ekologiska varor, men det varierar ganska mycket mellan olika konsum hur mycket de har.

Vad jag vet finns det bara en enda mataffär i Stockholm som har enbart ekologiska produkter, den var dessvärre väldigt tråkig, de hade knappt några färska grösnaker alls, bara en massa olja.

Däremot finns det ett par företag som levererar "flyttkartonger" till ytterdörren med ekologiska grönsaker och en del andra produkter. Det är ekolådan, fyra-årstider och något företag till som jag har glömt namnet på.

Enda nackdelen är att man inte väljer grönsakerna själv, så rätt vad det är står man där med tråkiga rödbetor. Vad gör man med trista grönsaker som smakar potatis och färgar allt till en läbbig cerise färg?
/Cara

Anonymous said...

Det är nog som med det mesta oavsett vem det gäller så måste personen övertyga sig själv eller bli övertygad att det är rätt. Jag kan ju vara lite provokativ i våra diskutioner ibland ;-) men jag tycker att det i sak är rätt att vi bör äta mer ekologiskt (är ju för sjutton uppvuxen på landet med potatisland, hästar, kossor och växthus).
En sak som är lite kul Moni, är att precis när du lämnade gamla Svedala så stod det en artikel i en av tidinigarna (kommer tyvärr inte ihåg vilken, GP tror jag) att Ekoglogisk mat inte räcker till pga av ökad förfrågan.
Detta gör att det förhoppningsvis blir billigare att handla ekologist eftersom det blir "större serier". Enligt en artikel i ovan nämnda tidning GP så kan det bli upp till 8000:- dyrare för en barnfamilj per år, att välja ekologiskt. Det är ju tråkigt, men vi hoppas att "the vind is vänding" och att vi kan få fler priskraftiga och nyttiga alternativ.

Mackan

Monica said...

Cara, som alltid uppskattat med lite info om hur det funkar back home :)

Lustigt med frukt/grönsakslådorna, att man inte kan välja. Fast det handlar väl om logistik antar jag ;)

Mackan, tack för infon! Vad bra att det är så stor efterfrågan, det betyder väl allt fler kommer att börja producera ekologiska livsmedel.

8000 extra per år är ju faktiskt väldigt mycket pengar! Men jag antar att priserna kommer att gå ner ju fler som köper dessa produkter!