Sunday, September 16, 2007

Hair

I oktober i år är det 40 år sedan musikalen Hair hade sin debut och det kommer firas med en konsert på Delacorte Theater i Central Park nästa helg.

Musikalen var en produkt av hippie-kulturen och ansågs väldigt provokativ med inslag av nakenhet, grovt språk och sångare som porträtterade droganvändande. Musikalen var också den första musikal som definierades som rock-musikal. Flera av sångerna blev synonyma med fredsrörelsen.

Jag hade en väldigt unik och engagerad musiklärare i mellanstadiet som på fritiden skrev musikaler som vi varje år satte upp och sedan turnerade med. Han lärde oss många Beatles-sånger med texter på svenska och vi fick även lära oss många av Hair-sångerna.

Musikalen blev film 1979 (regisserad av Milos Forman) med alternerad story. Jag älskar denna sång (i filmen har en av soldatens hippie-vänner klippt av sig håret och tagit hans plats på träningslägret för att soldaten ska få umgås med sina vänner en stund)

5 comments:

Annika said...

Här har du en till som i stort kan nästan alla sånger ur filmen/musikalen "Hair". SOM jag älskade den filmen när den kom ut på bio! Köpte sedan dubbel-lp:n och lyssnade väl sönder den!!! Tyckte låtarna var suveräna. Och ibland sjunger jag på en och annan i duschen! tack för youtuben!! Det var roligt att se!!

Lotta K said...

Å jag tror det här är min favoritfilmscen alla kategorier.

Monica said...

Annika, vad kul att även du uppskattar denna filmsnutt! Jag har inte sett filmen på många år så när jag såg den så började jag ryyysa och det kändes som tårarna ville fram. Så maffig, sådan musik och en sådan "trip down the memory lane".

Lotta, jo, den är verkligen kanon. När jag läste New York Times i helgen så var det just en artikel om musikalens 40-års jubileum och då kollade jag Youtube of fann den här...mäktigt!

JaCal said...

Jag kan hela Hair! Min pappa tog mig med på bion, helt ovetandes om vad den egentligen handlade om - bara att det var musikal. Jag förstod nog inte då vad den handlade om - men älskade musiken. Handlingen kom i kapp senare och jag har sett den många gånger och nu går CDn med soundtracket varmt. Jag såg den på Stockholms Parkteater för ett par år sen - en spännande uppsättning med helt otroligt bra artister. Musiken är verkligen så bra!!

Anonymous said...

Hej! Musikalen Hair hade premiär 20 september 1968 på Scalateatern. Hår som den hette på svenska var den 2.a uppsättningen i Världen. Jubileum med de flesta ur orginalensemblen blir på Dieselverkstaden i Nacka den 5/12 kl 19.00.
Nostalgitripp..... tel 718 82 90 för biljetter /Jane