Tuesday, September 25, 2007

Vin i flaska, i låda eller kanske på burk?

Numer är valmöjligheterna många och nu har ett företag i Argentina börjat sälja Malbec-Cabernet och Chenin Blanc på burk. De säljs idag i Sydamerika, Spanien, Sydafrika och Monte Carlo men har som mål att starta försäljning i USA inom kort.

Från the Associated Press:
Iron Wine's smaller cans make them perfect for picnics or other times when carrying a whole bottle or large box isn't convenient. But ignore the advice on the can that says a glass isn't needed. Drinking the wine from the can produces an unpleasantly tinny taste that disappears once the wine is poured into a glass.

Men var tar romantiken vägen om man slänger upp två burkar vin istället för att en flarra?

8 comments:

Petchie75 said...

Burkvin är väl nästan som danskarnas plastölflaskor..
Har du lagt märke till att man nästan aldrig blir bjuden på flaskvin i Sverige längre - det är bara bag-in-box hos alla människor! Det bruket har inte kommit till Belgien än... men visst, det är absolut mer praktiskt och så slipper man springa till glasretur-igloon med kassarna fulla med klirrande flaskor efter en stor middag.

Desiree said...

Det tar nog en liten stund innan man vänjer sig vid tanken men jag ser det praktiska i det hela. Flaskor kommer dock att känns bäst och mest trevligt. Till middagar kör jag alltid med flaskor.

Anonymous said...

Jag kanske börjar bli en gammal tant som jämt bara tycker "det var bättre förr" men just vin i burk ställer jag mig lite njae till. Men som Desiree säger så kan jag också se det praktiska i det hela. Flaskor gäller då det är middag.
När vi bodde i Sverige och hade större partaj och då lådvin kördes så brukade vi hälla upp lådvin i snygga glaskaraffer, lite trevligare med såna på bordet än en låda :)

Annika said...

BIB, det är liksom det man får jämt i Sverige, Här finns det bara ngra få boxar i butikerna. I dom vanliga matbutikerna alltså. BIBs har inte alls slagit igenom här som i Sverige. Man kan ju slå upp BIB vinet i karaff så blir det lite mysigare. Fast, jag är som ni andra, vin är godast på flaska...Absolut.
Burkvin...???!!! Tjaa...till pic-nic är det nog smart. Why not?

Monica said...

Petra, vet du, jag tänkte inte så mycket på det när jag var hemma faktiskt. Intressant. Undrar när det kommer att ta fart här i USA?

Desiree, jo, det är väl som med det mesta, om man ser det tillräckligt mycket så vänjer man sig ju!

Anne, gammal tant, nähä du, för det skulle innebära att jag skulle vara en ännu äldre tant ;). Längst ner ska jag kopiera in ett mail som jag fick från en kompis igår...om att tycka att det var minsann inte sådär när jag var ung.

Karaff är trevligt, helt klart!

Annika, vi får väl se hur det går med burkvinet...om det kommer att slå, det kommer dock nog ta ett tag .

Ing said...

Nämen vadå, gå med romantiken. Jag har upplevt några av mina mest romantiska stunder i min ungdom över ett par burkar med Norrlands Guld. Det är inte förpackningen som gör det...

Monica said...

Hehe, jo Ing, du har nog en poång i att det inte är burken/flaskan som gör romantiken...;)

Erika said...

Här dricks det nästan bara flaskvin. Maken har nått emot vin på box (fast här står en röd sydafrikansk låda just nu lämnad av mina föräldrar) och jag ammar fortfarande tillräckligt mycket för att inte ha direkt hög vinkonsumtion.
Men, nu har vi ju lite vinnördar till vänner, vi bjuds (och bjuder) alltid på flaskvin på middagar, boxen kommer möjligen fram efter middagen...