Monday, September 17, 2007

Pollingreport

Jag tycker att det är superintressant att kolla in Pollingreport, som sammanställer olika opinionsundersökningar utförda i USA. Jag har hittills mest varit intresserad av politik och hur det går för presidentkandidaterna inför valet 2008. Men det finns ju givetvis väldigt mycket annan intressant läsning.

Tex så kan man se hur det här med äktenskap mellan svarta och vita ses av amerikanarna och man kan följa undersökningar bak till 50-talet.

För eller emot äktenskap mellan svarta och vita

1958 var 4% för och 94% emot
1968 var 20% för och 73% emot*
1978 var 36% för och 60% emot*
1983 var 43% för och 50% emot
1994 var 48% för och 37% emot
2007 är 79% för och 15% emot

*här var frågan ställd om äktenskap mellan vita och icke-vita (dvs inte specifikt om svarta och vita)

Intressant att veta är att av alla äktenskap i USA så är 7% s.k "blandäktenskap".

En undersökning från 2001 visar att amerikanen har svårare att acceptera ett äktenskap mellan svarta och vita än tex asiater och vita. Hela 25% av alla gifta asiatiska kvinnor är gifta med vita män. Och det är 2.5 gång vanligare för svarta män att gifta sig med vita kvinnor än för svarta kvinnor att gifta sig med vita män.

10 comments:

The Hanssons said...

Hejsan

Ja, det är kul att läsa och se att synen har blivit mildare vad gäller blandäktenskap. Hoppas allt är väl med er därborta och att er lååååånga sverigesemester var skön

Lotta K said...

Jag är (som alltid...) kluven. Naturligtvis är det bra att utveckligen går mot mer öppenhet. Och min boyfriend är av mexikanskt ursprung... och jag är ju vit. Men jag har också förståelse för svarta kvinnors frustration över att ha färre och färre svarta män tillgängliga. För deras valmöjligheter minskas drastiskt när svarta män gifter sig med vita kvinnor, och inte lika många vita män är intresserade av svarta kvinnor för long term relationships.

Desiree said...

Interessant. Bra att blandäktenskap är mer accepterade i dag än förr.

Anonymous said...

Intressant med lite siffror och statistik, det här är med blandäktenskap är något jag undrat över.

Jag kan inte sluta förundras över hur laddade såna här frågor kan vara här, att ens färg är så viktig och har betydelse här. Som jag säkert sagt förut, men innan vi flyttade hit så trodde jag nog USA skulle vara mindre rasistiskt än det är. Nåja, det är en helt annan diskussion.

En helt annan sak jag också noterat är fördelningen på makens jobb, hur få svarta personer som jobbar där (framför allt på de högre positionerna). I övrigt är det ju en salig blandning av sydamerikaner, européer, asiater...

Petchie75 said...

Verkligen intressant statistik (jag läste först Pollenrapport!?). Undra hur det ser ut i olika länder i Europa - men det är väl sådan statistik som man inte skulle få föra i tex Sverige för att inte verka rasistisk...

Monica said...

Nika, jodå, allt bra med oss. Det var ju en månad sedan vi kom hem från semestern så den känns lååångt borta :)

Lotta, jo, det är klart att man kan vara kluven inför konsekvenserna. Det är ju helt klart ett problem för svarta kvinnor. Jag läste på Wikipedia att det går 85 svarta män på 100 svarta kvinnor i barnafödande ålder här i USA. Sedan gifter sig alltså de svarta männen i större utsträckning med vita kvinnor.

Desiree, jo, det är klart att det är bra att det går åt rätt håll :)

Anne, intressant det där med vad du skrev om rasism. För visst finns den. Men det är ju också paradoxalt nog så att det (åtminstone här där jag bor i progressiva Bay Area) finns en enorm föståelse för människor från andra kulturer.

Jo, det där att svarta inte kommit så högt upp på den den socioekonomiska stegen (i lika hög utsträckning som andra) har väl med historien att göra. Det var ju ändå relativt kort tid sedan de kom till USA som slavar och sågs ju som andra gradens medborgare väldigt länge. När jag bodde i Kansas City på 80-talet så var det folk som på allvar berättade för mig att de svartas hjärnor inte var lika utvecklade som vitas, att de låg århundraden bakom oss, att det var därför de bodde i getton. Helt förskräckligt!

Petra, hehe, pollenrapport, antar att du blev konfunderad när du fortsatte läsa :)

Jo, I Storbritannien så är "blandäktenskap" lika vanligt som i USA trots att SB har en mycket mindre icke-vit befolkning. Svarta brittiska män är i mycket större utsträckning gifta med vita kvinnor än vad de svarta amerikanska männen är.

Men, precis som i USA, så är det mycket större chans att en svart brittiska man gifter sig med en vit kvinna än att en svart brittisk kvinna gifter sig med en vit man.

Anonymous said...

Intressant, jag har alltid undrat varför det i amerikanska teveserier nästan aldrig finns "blandade par" alltså svart kvinna ihop med vit man och vice versa. Men de serierna speglar alltså bara verkligheten precis som den är.
/Cara

Lotta K said...

Det knäppa med statistik är ju att det bara ser till om något är vanligt, vanlig-are, osv., men missar att undersöka mer på djupet vad det betyder att leva i olika situationer.

När jag har studenter från blandäktenskap (nästan alltid vit kvinna/svart man, utbildad medelklass) säger de alltid att en sak de önskat funnits när de växte upp var just TV-serier med andra familjer i samma situation. Då hade de haft något att identifiera sig med, och deras helvita eller helsvarta vänner och släktingar hade kunnat lära sig bättre hur det var för dem genom att se en familj som deras på TV.

Jag tror kommersiell TV aktar sig för att skildra företeelser i samhället som ligger i en gråzon. Om ämnet gör folk i allmänhet osäkra på vad de tycker/borde tycka är det svårare att sälja annonstid, helt enkelt.

Anonymous said...

Det här med polls, jag undrar om dess förekomster bidragit till att urholka människors allt svagare tro på vetenskapen? Vad säger dessa siffror egentligen? Vetenskapssamhället har ju till stor del omgärdats av en etik som polls i div nättidningar inte gör. Om den etiken alltid efterföljts, och vad man genom historien faktiskt har uträttat i vetenskapens namn (m.m.) kan man ju hävda, förstås... men många medier gör sitt bästa för att skapa sensationer och skandalrubriker av "resultaten".

Men det här med blandäktenskap, nån sa, om det var Judith Butler, att den största revolutionen är när svart lesbisk kvinna älskar svart lesbisk kvinna... Och det är väl sant, med maktordningen som referens ...

Monica said...

Cara, jo man har ju undrat en del och jag tror att det är precis som Lotta skirver att det kanske inte är något man väljer att visa just för att det inte är mainstream och något som många kan identifiera sig med. Inte rätt för den sakens skull...

Lotta och Susan, visst är det så att statistik bör tas med en nypa salt eller att man kritiskt bör granska den, helt klart! Och att man bör läsa på vad informationen kommer ifrån och hur man dragit olika slutsatser. Man kan ju få vilka svar man vill..och det är ju viktigt att man tar något slags snitt av populationen.

Lotta, jag kan föstå att det kan vara svårt att växa upp eller leva som minoritet, vilken det än må vara..som ex fallet med din student. Och ja, trots att det verkar som att nu många ser på blandäktenskap med mer öppenhet så har ju tv och film fortfarande inte hängt med...

TACK för alla er kommentarer!!