Friday, October 5, 2007

Date-night

När jag var utbytesstudent i Kansas City som 17-åring så fick jag pröva på det här med dating. Först blev man ju bjuden på en date. Ibland av någon som man kanske inte kände så mycket. Sedan följde samma procedur. Killen körde upp på uppfarten, knackade på och fick stiga in och kallprata lite med värdföräldrarna. ALDRIG att jag fick ta med mig killen till rummet, ånej, han skulle sitta där i vardagsrummet med alla nyfikna familjemedlemmar runt sig. Svara på bryska frågor från värdpappan. Sedan iväg, oftast på en bio, vi gick ofta på drive-in bio, där satt man sedan hela kvällen i bilen och kollade film. Ibland kanske det kom en trevare, en liten hand som försökte nå en, ja, ens hand alltså! Ja, det var romantik det :)!



Nu försöker jag och maken få till 2 date-nights per månad. Då skaffar vi barnvakt, går ut och käkar, kanske bio eller bowling eller hem till några kompisar. Inga trevande händer längre men ändå, det är vardagsromantik, att få vara bara vi och rå om varandra lite! Ser fram emot kvällens date!

7 comments:

Fia said...

Hoppas ni hade en trevlig date!

Annika said...

Yay! Date night! Alltid trevligt!
Sådär var det när jag var au-pair också...Och träffade Peter...Min värdfamilj satt länge och snackade med honom, komiskt. Jag var 24 och han 25. Jag var en rätt "gammal" au-pair (och det är jag glad över). Tror dock dom var schyssta och trevliga mot honom, bjöd säkert på en drink och så...
Fast, dom tillät INTE att han sov över. Och ändå hade jag egen lgh!!! Så det VAR!!!

Anonymous said...

Vad mysigt det låter med planerad date med maken. Jättemysigt. Hoppas ni hade en trevlig date!

Monica said...

Fia och Anne, tackar, vi hade det supertrevligt.

Annika, hehe, vad lustigt, att du också fick genomgå de där dating-ritualerna, trots att du var 20+.

Jag tror att det är kanonbra att åka som au-pair eller som student när man är lite äldre. Jag tror att man kan få ut väldigt mycket mer av sin tripp för att man är mer säker på vem man är och vad man vill!

Desiree said...

Kul att läsa om hur en typisk amerikansk dejt går till. Det är nog väldans bra att ha inplannerade dejtar även då man är gift och kanske speciellt om man har småttingar.

Victoria said...

Åh, vad gulligt! Det där ska jag föreslå att vi också ska göra - ha en dejt!
/Victoria

Monica said...

Desiree, jo, jag tycker att det är väldigt viktigt att försöka få tid ihop med maken. Och när vi på detta sätt bestämmer att varannan fredag är det date-night, ja då blir det ju av.

Victoria, jo, jag tycker att det gör oss gott. Jag har dessutom berättat för mina kompisar om våra date-nights och 2 par hemma i Sverige har sagt att de ska försöka sig på samma sak. Hoppas att ni får till det! :)