Monday, October 29, 2007

Laura får bassning

Laura Bush har fått utstå en hel del kritik från konservativ media efter att hon tog på sig denna sjal som var en gåva från en läkare, under sitt besök i Saudi-Arabien.

“I find the image from Saudi Arabia so disturbing. … That she would oblige her hosts by wearing a shmata on her head is a tacit endorsement of Islam’s subjugation of women.” Weekly Standard

Bara en kommentar av många, många kritiska röster.

Jag har själv alltid varit väldigt noga med att ta reda på vad som gäller i de länder jag rest och jobbat i. I buddhistiska tempel i Thailand gäller det att täcka axlar och ben. I min by i Brukina Faso hade jag på mig likadana kläder som byinvånarna - av respekt.

Visst, det finns många länder där kvinnor förtrycks och tvingas att gå täckta från topp till tå mot sin vilja. Det finns även länder där kvinnor väljer att klä sig i ex. sjalar. Men jag tycker ändå att hela diskussionen är så extremt överdriven. Att hon tar på sig en sjal är INTE detsamma som att säga att hon tycker det är ok med kvinnoförtryck.


Bild från Think Progress

4 comments:

Desiree said...

Håller helt med dig. Inte lätt att vara politiker eller predidentfru för det verkar ju som att man kan få skit för nästan vad som helst. Det var väl troligtvis mer av respekt som hon satte på sig sjalen.

The Hanssons said...

Jag haller med dig om det....tror inte hller presidentfrun ar en foresprakare for kvinnofortryck

Anonymous said...

Tänk vad många spaltmetrar det kans skrivas om ett litet stycke tyg. Ja, en del kvinnor har på sig olika former av sjalar för att de är tvingade till det, av sina män, av religösa och politiska ledare, av tradition, eller för att deras mammor vill det, eller för att de själva vill det, eller för att de tycker det är snyggt.

Men jag tycker itne det är rätt att sjalen har blivit en symbol för kvinnoförtryck inom islam, det finns så mycket annat man kan gå på istället, och som påverkar kvinnors vardag betydligt mer, begränsade rättighet till utbildning, vtill att älja yrke och att välja partner fritt till exempel (vilket dessutom finns inom en hel rad andra religioner och ickereligösa sammanhang också). Varför bråka om lite tyg hit eller dit?

Nej, jag hade ingen sjal på mig när jag var i Förenade Arabemiraten och arbetade, det förväntades inte av mig, däermot hade jag långärmat, och långbyxat och inga djupa urringningar på kontoret. Utanför kontoret fanns det inga regler alls för kläderna. Men jag säger som du Monica, man kollar upp vad som förväntas i klädväg och anpassar sig när man är gäst.
/Cara

Monica said...

Då tycker vi alla likadant i denna fråga :).

Jag kommer såväl ihåg att jag för länge sedan läste en artikel om just det här med att visa respekt för andras religioner och kulturer. Där en islamsk kvinna, välutbildad med bra jobb (kommer inte ihåg varifrån hon kom) sa att hon tyckte att det var så tragiskt att se alla dessa västerländska kvinnor som kände sig tvingade att klä upp sig i korta kjolar och sminka sig för att behaga männen. Snacka om att det ibland är bra att sätta på sig andra glasögon, att faktiskt försöka förstå att vår sanning inte är den enda sanningen..det finns många, många som lever med andra sanningar.