Sunday, October 7, 2007

Är de pryda, eller...?

När jag som senior på Kearney High school efter gympan skulle duscha upptäckte jag att det inte fanns något varmvatten. Jag gick till gympaläraren och frågade om det var något fel med duscharna. Hon tittade på mig som jag var ett UFO och undrade vad jag behövde varmvatten till. Efter att jag förklarade att jag ville duscha eftersom jag var svettig efter gympan, ja då tittade hon på mig som om jag vore galen. Hon förklarade sedan att det är ju ingen som duschar. Och så var det ju, tjejerna torkade av svetten, på med lite deo och så var de tillbaka i gemet igen. Jag fick duscha kallt den terminen...

I min värdbrorsas biologibok var avsnittet med sexualkunskap utrivet. Hans lärare var en ogift gammal dam som tydligen inte kunde lära ut ämnet så vips, bort med det kapitlet.

Min värdsyster fick inte heller tillräckligt med sexualupplysning och blev mamma vid 16 års ålder.

Var hos en bekant och kollade in hennes scrapbook från hennes sons födelse. Bilderna var försedda med små trekanter för dölja hans lilla snopp.

Jag läste på alltombarn.se att Facebook (vars huvudkontor ligger här i Palo Alto) slänger ut mammor som lagt upp bilder där de ammar.

Ni förstår, jag har hur många exempel som helst. Detta med nakenhet och sexualupplysning skiljer sig väldigt mellan USA och Sverige. Här är nakenhet inte alls lika naturligt, tvärtom skulle jag vilja säga. Nu är jag inte en människa som absolut måste visa mig naken för kända och okända. Men jag tycker det är ok att duscha naken med andra kvinnor. Jag tycker att det är ok att familjen springer runt naken inom hemmets fyra väggar. Jag tycker att det är ok att barn springer runt nakna vid vattenbryn när de är två år.

Döm då av min förvåning när jag blev inbjuden på ett Pleasure Party av en amerikansk kompis. Man kan säga att det är som Tupperware parties med en twist. Istället för plastburkar visas det saker som har att göra med romantik/erotik.

Så självklart ville jag hänga på och kolla in detta party i lördags. Och jag blev faktiskt förvånad över den öppenhet som tjejerna visade, om det fanns någon blyghet eller prydhet så lämnades den vid dörren när de steg in, helt klart.

Passion Parties, eller Pleasure Parties som de också kallas, är tydligen väldigt populära och försäljningen för flera av de företag som ägnar sig åt denna typ av hemförsäljning har under de senaste åren ökat med över 50% per år. Och dessa partyn är tydligen väldigt populära i småstäder landet över.

Då blir man ju lite konfunderad. Hur kommer det sig att samhället som sådant inte tolererar nakenhet eller öppet prat om sex, medan det bakom stängda dörrar helt tydligt går hur bra som helst att syna dildos och andra sexleksaker? Jag är medveten om att jag lever i en progressiv del av landet, men ändå?

9 comments:

Petchie75 said...

Samma sak i England när jag gick i skolan där, inte duschade man efter gympan! Och jag insåg snabbt första dagen att ALLA flickorna hade behå, även de som inte behövde (vi var 13) så jag sprang hem och sa att jag också måste ha behå... I England säljs AA-kupa för tonåringar och i min mammas damtidningar stod det att flickor ska börja med behå så fort som möjligt när de börjar få bröst... Märkligt!
Min spanska pojkvän har aldrig sett sina föräldrar nakna och väl knappt sina syskon heller - finns det ngn svensk som inte har gjort det?

Annika said...

Det är lustigt det där. I Elementary School byter som ju inte ens om på gympan. Vet inte hur det blir sen på MS och HS. Måste fråga. Blir ju nyfiken.

Vad gäller "Life and Health" ed får man skriva på ett papper om man inte vill att ens barn skall deltaga. K fick undervisning i femte klass om hur det är att hamna i puberteten etc...

Precis, det där med training-bras är ngt kag har tänkt skriva om på min blogg. Massor med småflickor använde dem redan i fjärde klass...Otroligt. Min flicka har fortfarande ingen, hon har ju inga bröst!! Men den dagen hon vill ha, eller behöver, ska hon såklart få en.

Och JA! jag håller med dig...Det finns npg inga som kan snacka om sex som amerikanska kvinnor. Det är ju nästan så man själv sitter och rodnar...

Desiree said...

Detta ämne är onkeligen dubbelbottnat. Jag gick ju i en amerikansk highschool då vi bodde i mellan amerika och jag känner så igen det du skriver om att inte duscha efter gympan. De andra tjejerna bara torkade av sig svetten och duschade absolut inte. Duschen andvändes som privat omklädningsrum för de ville inte visa upp sig inför de andra även om de hade underkläderna på sig. Men på det gymet jag går på nu är det helt ok att visa sig naken och det känns skönt att slippa smussla då man ska byta om. Här finns också duschar som andvänds till att just duscha och inget annat.

Anonymous said...

Oj, oj inte duscha efter gympan i skolan. Det visste jag inte. Är det bara tjejerna som inte gör det eller gäller samma för killarna, att de inte heller duschar. Pubertetssvettiga barn som haft gympa och inte duscha efteråt, ähum, det låter lite ofräscht det.
Mer tankar om skolgympan här, har killar och tjejer skilda gympatimmar. Killar för sig, tjejer för sig eller gympar man ihop?

Fia said...

Hahahahaha, vad jag känner igen mig!! Jag var nog den enda i min klass som duschade OCH tvättade håret efter gympan. UTAN att torka det och locka det utan bara slängde upp det i en hästsvans, den andra tjejerna visst inte vart de skulle titta...
Gymmet jag går på nu är lite blandat, en del går in och bökar bakom ett skynke, jag..äh..jag har ju den kropp jag har och sen är det inte mer med det, jag byter om vid mitt skåp och det gör en del andra också.
Min värdfamilj var mycket pryd då jag var här som tonåring. Man skulle knacka innan man gick in i någons sovrum. Ehum, dt lärde jag mig den hårda vägen...

Maken, som är amerikan har "svenskat till sig" riktigt hyfsat skulle jag vilja påstå...i början då vi var gifta så blev han helt ställd då jag svassade ut näck till köket för att fixa något, och blotta tanken på att någon (dvs jag) skulle komma in i badrummet medans han var på toa gjorde honom väldans orolig i början.
Nu tror jag inte att jag skulle få med honom till något nudistbad, men å andra sidan vette tusan om det ens FINNS här i bibelbältet LOL

Jag har aldrig varit på något sådant party, men skulle det komma något hit så skulle jag nog gå. Det kan ju vara kul, ju!

Monica said...

Petra, hehe, jag fick köpa min första bh när jag kom till USA jag med som 17-åring. hade aldrig ägt en tidigare!

Det är nog ganska vanligt att vi svenskar är ganska laid-back vad gäller det här med nakenhet och att vi sett resten av familjemedlemmarna nakna sedan barnsben.

Annika, aha, visste inte att man inte byter på gympan på elementary school. Ser fram emot att höra om du får reda på hur det är när barnen blir lite äldre. Och jag visste inte heller att man som förälder väljer om ens barn ska delta i Life and Health (som jag ju inte heller visste att det heter). Kul att vi har dug som expert på hur det funkar i skolan här i USA! Jag undrar också om det skuljer sig mellan staterna vad gäller detta.

Ojdå, att de börjar med bh så tidigt. Jo, det är ju lite annorlunda här.

Min schweiziska kompis har sin 4-åring på dagis. När dottern var 2 år så talade dagispersonlaen om för henne att de ville att dottern skulle ha på sig byxor under kjolen, de ville inte att någon skulle se hennes trosor när hon lekte. Que???

Jodå, på vårt pleasure party så var det inga hämningar alls. Fullt ös på alla hemmafruarna! :) Som sagt, intressant att se och jag funderar fortfarande på vad det är som ligger bakom detta. Är det så att amerikanare i gemen håller någon sorts fasad utåt, att de inte alls är så pryda som man kan tro. Eller att det är så att denna prydhet slår över till ett enormt intresse när det väl ges tillfälle? Ja, vad vet jag?

Deisree, så det verkar som du, jag och Fia har likadana upplevelser från våran tid som ungdomar här i USA. Intressant! Och vad skönt att du faktiskt kan ta en varm dusch efter du tränat:)

Anne, bra fråga vad gäller killarna och duschandet. Jag frågade precis min make (som också var utbytesstudent i USA) men han minns inte. Bara det säger mig att de förmodligen duschade, annars hade han kommit ihåg att de inte gjorde det...för det är ju så annorlunda från hur det är hemma i Svedala. Kanske Annika har svaret på denna fråga? Och på frågan om huruvida killar och tjejer gympar ihop, våran så-funkar-det-i-skolan-expert!:)

Fia, hehe, jodå, det blev några kalla duschar. Och precis som du så lockade jag inte håret, utan det var hästsvans för hela slanten. En av mina värdsystrar lärde mig att använda locktång...varför jag nu skulle ha det eftersom jag har hela huvudet fullt av lockigt hår :)

Intressant att maken anpassat sig vad gäller naken spatserande fru...fast å andra sidan, det måste ju vara rätt så trevligt att vänja sig vid...eller hur? ;)

Hehe, du, partyt var superkul måste jag säga. Vilken stämning och så många goda skratt. Helt klart en lyckad kväll! Vem vet, kanske du får en inbjudan du med snart...eller så får du väl vara värd...om det funkar som Tupperware så får du ju då även någon produkt som tack för att du varit värdinna...undra vad man får då? ;)

Anonymous said...

hmmm intressant att det bara är tjejer som kommenterat detta.
Men det är väl inte helt otroligt att det är så här i dubbelmoralens mecka.
Allt som är lite förbjudet blir väl extra spännande också, så när man blir vuxen och får göra vad man vill så......passa på!
Intressant är också att i ett land som är väldigt pryd gällande nakenhet öppet så produceras en väldigt stor del av alla "vuxenfilmer".
Att det går bra med försäljning av diverse sexprylar både på nätet och på homeparties beror nog på att då är du inte för "allmänt besådande" i ngn butik.
-jag menar vad skall grannarna säga? ;-)

"Parta" på och njut av livet!

Mackan

Monica said...

Mackan, ja vad ska man säga, USA är på många sätt ett kontrasternas land! Jag fösöker ju förstå detta samhälle och måste säga att det inte alltid är så lätt...

Anonymous said...

Jo prydheten i USa o england är förfärande men vi i Sverige är ju ändå tyvärr väldigt mkt prydare än i Tyskland.Jag gick som utbyteselev en termin på gymnasiet på Humboldt gymnasium i Berlin.Gympan denna onsdags morgon i slutet av auugusti bestod av att klassen(16 tjejer+ 5 killar) gick till ett badhus o hade simträning.Där fanns också en saunagarten.Dvs en bastu och utanför en solaltan med
duschar o en liten bassäng att svalka sej i.Dom flesta tjejerna i klassen gick snart dit när dom simmat det dom måste.O första gången så frågade gympa fröken mej om jag ville följa med henne o några andra tjejer i klassen till saunagarten.Det verkade Ok så jag tog min handduk o följde med innanför en halvvägg.Jag var på väg mot bastun när fröken ropade Men hallå där inga badbyxor i bastun.Häng dom här ihop med dina kompisars baddräkter o sen tar tjejerna med dej först i duschen o sen går ni in i bastun.Det var ju en ngt speciell situation för en 16 årig svensk kille att redan 3e dagen på skolan ta av sej helt naken inför gympafröken o drygt 10
tjejer i klassen.Men alla tjejerna var helt oberörda o tog med mej till duscharna o en till bastun.Väl där visade dom mej hur man skulle sitta eller ligga så att man inte nuddade träbänkarna.Så kom fröken in o frågade om allt var OK.O visst var det väl det.Efter ett tag gick vi ut i saunagarten.Tog ett snabbdopp i poolen där.Sen fanns det britsar man kunde sola på men inte så många Men Silke o Uta tog 2 o la sina handdukar runt om och så kunde man ligga tre där om man låg tätt ihop.Efter en stund kom fröken o sa att nu var vi tvungna att gå o klä på oss.