Tuesday, October 30, 2007

Jordskalv i Kalifornien


20:04:55

Alltså mindre än 10 minuter sedan kände vi ett rejält jordskalv. Jag sprang och hämtade min sovande 1-åring, tog 4-åringen och satte oss alla under det största bordet vi har.

Tydligen så var epicentret i Alum Rock (i San Jose-området) och skalvet var 5.6 på richterskalan. San Jose ligger bara 20 minuter bort från oss, säkert därför vi kände skalvet så tydligt.

Men det är bara att lägga barnen igen. Hjärtat klappar definitivt fortare än vanligt!

7 comments:

JaCal said...

Läskigt läskigt! Ibland känns det bra att bo på gammal sjöbotten. Har ännu inte känt något här borta. Min väninna från Palo Alto ringde 8.15 och berättade från dörrposten...

Monica said...

Jacal, jag tyckte det var lite obehagligt faktiskt, men tänkte mer på att förklara för barnen varför de skulle sitta under bordet än vad som verkligen kunde hända.

Jo, jag gick ju en NERT (Neighbourhood Emergeny Rescue Team)-utbildning för några år sedan för att få lite mer koll på vad man ska göra vid olika katastrofer. Och en sak som de påpekade var just det här med att man faktiskt inte ska stå i dörrposten vid jordbävning, vilket ju många tror. Utan man ska sätta sig under ett bord för att undvika att få saker på sig.

Annika said...

Fy sjutton, Monica...Jag skulle nog vara lite halvskraj hela tiden om jag bodde i CA. Men jag vet ju att det inte går att oroa sig hela tiden..
Förstår mer än VÄL att det var mycket, mycket obehagligt...

Saltistjejen said...

Jag har aldrig varit med om någon jordbävning och tycker det verkar otroligt läskigt. Fast ett litet skalv skulle det vara kul att få uppleva. Ifall man visste att det inte skulle bli farligt.

Vi var på en utställning en gång där de hade byggt upp ett rum med rörligt golv. Man kunde trycka igång golvet så att man fick känna hur det skulle vara ifall man varit i ett hus i Kobe i Japan när de hade den där fruktansvärda jordbävningen. Det var riktigt scary trots att jag visste att det ju bara var ett golv som rörde sig i ett museum i Sverige.

The Hanssons said...

USCH...HOPPAS DET ÄR OK I HJÄRTETRAKTEN. MAN BLIR ALLTID SÅDÄR RÄDD NÄR NATUREN RYTER TILL I SYNNERHET NÄR MAN HAR BARN. KÄNNER SÅ OCKSÅ NÄR VI SITTER I KÄLLAREN NÄR TORNADOLARMET GÅR.jAG RYSER...FÖRSÖK HA EN HAPPY HALLOWEEN

Desiree said...

Läskigt. Läste precis i DN om skalvet. Tur att det gick bra.

Anne-Marie said...

Usch vad obehagligt med jordbävning. Har varit med om några små och det är lika otrevligt varje gång. Men bor man i Kalifornien vet man ju att det är litet oroligt. Du har i alla fall inte någon vulkan riktigt nära som vi har här med Mt Shasta.