Monday, October 1, 2007

Vem är Ann Romney?

Mitt Romneys fru, Ann, har inte fått samma utrymme i media som de andra makarna till toppkandidaterna: Michelle Obama, Elizabeth Edwards, Bill Clinton och Judith Giuliani. Men nu försöker Romneys kampanj föra fram henne och det kan ju vara ett smart drag eftersom hon av politiska kommentatorer anses vara en oerhörd tillgång. Med sin helylle-image utgör hon en kontrast till exempelvis Judith Giuliani(som är Rudys tredje fru och som av media utmålats bland annat som en golddigger) eller Thompsons fru som är hälften så gammal och som det skrivits negativa artiklar om där hon framstår som en osamarbetsvillig diva.

Ni kan tycka att detta inte har med politik att göra. Men här i USA har det (i alla fall historiskt) mycket med politik att göra. Trots att den konservativa, kristna högern inte längre är en lika stark och enad kraft som bara för några år sedan då man enades runt några få frågor som exempelvis abort och homosexuellas rättigheter så har presidentkandidaternas privatliv synats med lupp och gynnas gör den kandidat som kan visa en fasad av familjelycka.

De konservativa kandidaterna har inte alls varit lika framgångsrika vad gäller att generera trafik och donationer på sina hemsidor. Men nu har Ann Romney alltså en egen hemsida som man hoppas ska få lite fart på trafiken till Romneys site.



Klicka på bilden för att komma till Ann Romneys hemsida.

På hemsidan säger Ann att maken kommer att bli republikanernas presidentkandidat och tydligen är hon inte ensam om att tro detta. För även Clintons rådgivare tror att det blir Mitt Romney som vinner republikanernas primärval och som därmed blir Hillarys motståndare i presidentvalet nästa november.

4 comments:

SweFlo said...

Gillar inte Mitts åsikter om abortfrågan och kriget, han verkar vara lite "militant" i de frågorna! Tänk att vara politikerfru på hög nivå, kan INTE vara så kul direkt!

Monica said...

Sweflo, om jag fått rösta så hade jag inte röstat på en republikan, de är alltför långt åt höger för min smak.

När jag började läsa på om de olika kandidaterna så tänkte jag att det finns inte en chans att Romney vinner nomineringen. Bara det att han ändrat sin ståndpunkt vad gäller abortfrågan (från att vara för fri abort som guvernör i liberala Masachussetts till att vara emot fri abort som republikans presidentkandidat). Men när jag började läsa på om de andra republikanska kandidaterna så insåg jag att han faktiskt framstår som ett av de bättre alternativen...det säger ju en del om startfältet på republikanernas sida!

Desiree said...

Det är helt klart annorlunda i politiken i USA. Här spelar både äkta fruar och gudstro en stor roll bland kandidaterna.

Monica said...

Desiree, så sant som det är sagt. Och sakfrågorna står verkligen i fokus på ett annat sätt än i Sverige.

I Sverige har jag känslan av att man i större utsträckning har en åsikt om hur landet ska styras vad gäller statens inblandning eller inte. Här känner jag att det är sakfrågorna som är viktiga, men också presidentkandidaterna och deras personlighet. Jag känner folk här som ena gången röstar på demokraterna och nästa på republikanerna, beroende på vem de tror bäst kan styra landet...alltså inte baserat på politisk ideologi i samma utsträckning som hemma.