Thursday, October 11, 2007

Fortune cookie

Till lunch idag blev det kinesiskt och då givetvis med tillhörande fortune cookie, som vanligt med ett trevligt och optimistiskt budskap.



Men snart är det slut på dessa trevliga små meddelanden, för den största tillverkaren av dessa fortune cookies här i USA, Wonton Food (som säljer ca 4.5 miljoner av dem per dag), har beslutat att modernisera budskapen. Numer kommer vi att kunna läsa budskap som "It’s over your head now. Time to get some professional help”, “Today is a disastrous day. If you can’t beat ’em, join ’em,” "Plan for the best, prepare for the worst", “Your luck is just not there. Attend to practical matters today.”.



Kanske får byta namn från fortune cookies till något mer passande, som Mis(s)-fortune cookies?

5 comments:

Petchie75 said...

Åh nej, vad tråkigt! Man vill väl inte ha cyniska fortunes i sina kakor!
Jag har en fortune-cookie-service på min facebook-profil vilket påminner mig om att jag måste få en ny fortune snart (man klickar så får man en ny!)

Saltistjejen said...

Oj! Jag tycker redan nu att många av de fortunes som man får i kakorna inte alls är "fortunes" utan mer små "visa ord" eller annat trist. Haha! Ett typexempel var när vi just flyttat hit och min man fick en cookie där det stod ungefär såhär "you will soon meet a new friend who will become a very important person in your life", medan jag fick den mycket tråkiga "Money is not everything". Jag tyckte det var djupt orättvist!!!! ;-)

Desiree said...

Kanske ett påhitt för att man ska köpa fler så att om man först får ett negativt budskap så köper man en till för att få ett bra budskap.

Monica said...

Petra, nej, det blir ju lite deppigt att få tråkiga nyheter i sina cookies :)

visste inte om att man kunde få fortunes på Facebook, är de positiva a la traditionella fortune cookies?

Saltistjejen, hehe, så där sitter man och förväntar sig någon trevlig fortune och så får man något trist budskap istället... :)

Desiree, det är ju en tanke, men vad jag vet så får man ju alltid sina cookies gratis när man äter kinesiskt. Jag läste i artikeln att man istället just ville modernisera budskapen. De har redan slutat med några budkskap som folk tyckte var alltför negativa...så kanske de återgår till vanlig ordning med små trivsamma fortunes...vi får se! :)

SweFlo said...

Det suger ju! Jag gillar verkligen inte de där kryptiska meddelandena man kan få ibland, typ "Ett bi stinger värre än det fladdrar" och annat totalt dravel... Hi hi...