Wednesday, October 24, 2007

Golda's Balcony

Här i Bay Area finns det ett fantastiskt kulturutbud i form av musikaler, film, pjäser, vernissage, konserter av alla de slag osv. Och det är inte bara i San Francisco, utan det finns hur mycket som helst att se och göra runtom i Silicon Valley.

För dryga 2 år sedan så fixade jag ihop ett gäng på 7 tjejer som alla ville ta del av detta utbud. Vi går på teater och bio men vi har även haft politiska diskussionsträffar och gjort en tjejresa till Palm Springs tillsammans. En kul grupp att vara med i helt enkelt.

Vi har haft ett sommaruppehåll men nu var det dags för första teatern efter sommaren. Först middag. Jag hade ordnat bord 2 timmar innan pjäsen så att vi skulle ha tillräckligt med tid att prata, men det räckte såklart inte och vi fick till slut slänga i oss maten och springa till teatern.

Denna gången såg vi Golda's Balcony. En enmans-pjäs om Golda Meir. Jag har varit fascinerad av Golda Meir sedan jag såg filmen, A woman called Golda (1982), där Ingrid Bergman spelar den äldre Golda, som Bergman också fick en Emmy för. Berättelsen om denna judiska flicka som via Ryssland och USA tog sig till en kibbutz för att kämpa för sitt folks rätt till sitt eget land, Israel. Golda blev Israels fjärde premiärminister och den tredje kvinnliga premiärministern i världen.

Golda kallades för järnladyn långt innan Margret Thatcher fick samma smek(?)-namn. Israels förste premiärminister, David Ben-Gurion, kallade Meir för "den enda mannen i kabinettet".

Vi fick följa Goldas privatliv i parallell med hennes politiska liv. Med några extra medel, som ljus, bakgrundsbilder/filmsnuttar och ljud, skapades en dynamisk pjäs som fick mig att väldigt intresserad sitta och ta in denna berättelse.

Golda funderar bland annat över "vad som händer när idealism transformeras till makt". Och vi får följa med när Golda bestämmer sig för att(i pjäsen)använda Israels kärnvapen om så behövs under Yom Kippur kriget 1973.

Om jag skulle ha någon kritik mot pjäsen så är det kanske just att pjäsen är ensidig, från Goldas perspektiv. Nu är det visserligen berättelsen om hennes liv men som någon av tjejerna nämde igår kväll, det hade varit intressant att även se hur hennes motståndare såg på henne.

Nåväl, en väldigt intressant pjäs och nu skulle jag faktiskt vilja se filmen med Ingrid Bergman igen. Undra om man kan köpa den någonstans?

Filmsnutten nedan är en preview på filmen som är baserad på pjäsen.

3 comments:

Saltistjejen said...

Låter som en intressant person och därmed också film/pjäs. Jag måste erkänna att jag inte kända till Golda innan jag läste om henne här på din blogg. Så tack Monica! Nu har jag lärt mig något nytt idag med!! :-)

Petchie75 said...

Oh vad spännande och intressant den pjäsen lät! Har inte sett filmen men jag ska hålla utkik efter den.
Såg Munich-filmen för nga månader sedan, var det inte Golda Meir som var premiärminister under München OS och efteråt? Jag har för mig att hon förekommer mycket kort i filmen.

Monica said...

Saltis, vad kul att du lärde dig något nytt här på min blogg :) Och jag tycker Golda var en väldigt fascinerande kvinna, därför var det extra kulatt få se denna pjäs. Vissa av mina kompisar som var med hade inte hört talas om henne heller men de flesta tyckte pjäsen var kanon-bra ändå!

Petra, japp, superbra pjäs! Bra minne du har! För visst var det Golda som var med i Munich (ja, eller en skådis som spelade henne såklart ;)Munchen-os var ju -72 och Golda var premiärminister 69-74.