Wednesday, October 24, 2007

FN-dagen

Idag är det ju FN-dagen och det firas alltid på vår preschool. Med projekt och annat kul hela dagen. Dagen avslutas med att barnen klär sig i folkdräkter och det är internationell knytis för alla. Gissa vad jag hade med mig, just det, köttbullar från IKEA, inte så orginellt men ack så populärt!

Preschool, liksom Silicon Valley i övrigt, är en smältdegel av människor från olika kulturer. Av 14 barn är 2 från Sverige, 2 från Tyskland, 1 från Israel, 1 från Nya Zeeland, 1 från Kina, 2 från Indien, 1 från Grekland och några helamerikaner (om det nu finns något som kan kallas så).

11 comments:

Annika said...

2 från Sverige! KUL! Faktiskt var det samma när Karolina gick i lekis. Vi var två tjejer från Sverige som hade barn på samma skola. Vi kände inte varandra innan, men vi har blivit goda vänner trots att barnen nu är 11!
Området där vi bor är säkert rätt så likt er i Silicon valley eftersom vi ligger tvåa efter just er i tech-firmor etc. Vi snackar smältdegel grande här.

Jag minns att VI, på 70-talet, i Blackebersskolan i Bromma firade FN-dagen! I karolinas skola har vi International Night, och det brukar vara väldigt trevligt med alla möjliga nationaliteter representerade. Jag är dock den enda från Sverige...

Desiree said...

Det är ju jättekul att det är så pass många nationaliteter bland barnen. Coolt. Låter som en riktigt skoj dag. Köttbullar är nog populära och går hem bland de flesta.

Fröken fräken said...

Det lät jätteroligt, jag önskar att det var fler nationaliteter i min klass när jag gick i skolan.Vi hade 3 styckna från Chile. Men jag tycker att det är viktigt med mång- kulturella skolor Ja köttbullar går väl hem hos alla barn.

Monica said...

Annika, vad kul att du också hade en svensk polare på dagis;). Intressant det där att vi verkar bo i områden som på många olika sätt liknar varandra. Visste inte att ni var nummer två vad gäller IT-industrin här i USA. Vet du vad det beror på? Vet du vad som gjorde att dessa bolag drogs till just ert område. Och vad menar du med ert område förresten. Jag bara undrar för jag har ingen aning. Är det Reston eller ligger Reston bland en hel drös med städer som är ett stort IT-område?

Hehe, jag kommer också ihåg FN-dags firningar i skolan. Och jag tycker att det är kanonkul att de firar dem nu på preschool. Och snacka om smaskig mat från världens alla hörn. Yummy!

Desiree, jag trivs verkligen i en miljö med en sådan blandning av olika människor från olika kulturer, det finns verkligen mycket att lära!

Hej Fröken Fräken! Här har du en till, fröken fräken alltså ;)! Jodu, jag var ofta ensam med min invandrarbakgrund i mina klasser genom grundskolan. Vi hade en kille med finsk mamma också. Jag kommer tex ihåg att det fanns EN svart kille på vår skola i högstadiet och han kallades för neger-Macke!!!! Öööööhhh....

Mathias said...

Kul. Theas nuvarande dagis är bra, men väldigt homogent. Jag gillade verkligen hur hon vande sig vid olika bakgrunder och livsstilar i SF. Allt under Ms Mariza's överenseende och instruktioner om hur bråkiga pojkar ska hanteras.

Annika said...

Monica, jag vet inte hur det började. Men vad jag menar är The Dulles Corridor inkluderar Reston, Herndon, Chantilly o Dulles och delar av Loudon county. Jo, vi är faktiskt tvåa i världen efter Silicon valley inom IT och Tech. Ingen aning om HUR det blev så, men det kan jag säkerligen ganska lätt ta reda på...

Monica said...

Mathias, jag kan förstå vad du menar! Och just i dessa områden med denna mångfald av kultur (gäller ju givetvis inte hela USA) så tycker jag att människor i gemen har så mycket mer förståelse för olikheter hos varandra. Att människor i större utsträckning bedöms för vem de är än för hur de ser ut. Här blir man ju i alla fall inte bortsorterad om man har en ansökningshandling med ett annorlunda efternamn.

Det som är väldigt märkbart dock är ju att denna smältdegel rent generellt inte består av latinamerikaner och svarta. De finns här ju givetvis men bor och arbetar oftast inte på samma ställen som kulturblandningen i övrigt.

Annika, tackar för svaret. Kul att veta. Dulles corridor, ska kolla upp det!

Annika said...

Nu vet jag kanske lite mer...
Det är många IT företag som kör "government support" och lobbying fär stora delar av regeringen, CIA, FBI osv. ...MCI har sitt HK, Sprint likaså AOL...Och när dom kom, och slog igenom, blev det så att fler och fler tech och IT företag kom hit...
Så, jag tror att vi bor väldigt lika...Lite kul ;-)

Annika said...

Jag igen....
Här...den här länken förklara bättre än vad jag kan...

http://en.wikipedia.org/wiki/Dulles_Technology_Corridor

Monica said...

Annika, ett stort tack för att du kollade upp detta åt mig. Jag har varit på ytterligare en pumpkin patch idag så har inte hunnit kolla något ännu, och nu slipper jag ju..hehe, tack igen. Nu ska jag kolla in lite mer via din länk!

Annika said...

Ja, suck Monica...jag tror inte hela länken kom med. Men sök på Dulles Corridor så borde det komma upp bra svar...
MYSIGT med fredag. Mitt sverigebesök har däckat nu av sin jetlag!