Sunday, October 14, 2007

Offentliga medel till religiösa skolor?

Läste i DN att religiösa inslag i skolan ska totalförbjudas. Jag håller med om att skattepengar ska gå till undervisning av religion, inte till religionutövande skolor.

Här i USA har debatten om vad de kallar "school vouchers" varit igång under många år. Vouchers är en sk skolpeng där familjen/studenten själv får välja skola. Problematiken ligger i att många av de privata skolorna här är religiösa (ca 25% av USAs skolor är privata och av dessa är ca 82% religiösa) och att det då kan anses gå emot grundlagen om en separation av stat och religion (eftersom skattepengar i detta fall skulle användas till skolor med religionutövning).

I vissa stater har systemet med vouchers införts men har då getts främst till familjer med låga inkomster eller elever i problemskolor. I början av året föreslog Utahs guvernör en lag som inför en universell skolpeng för alla, där alla skulle få 500 dollar och elever från låginkomstfamiljer upp till 3000 dollar. Det blev mycket rabalder och debatten fortsätter...

2 comments:

Saltistjejen said...

Intressant det där tycker jag. Både hur det sköts i Sverige och här i USA. Jag har själv inga barn och det var lääänge sedan jag gick i skolan, så jag har inte så stor koll på hur den världen sköts.

Monica said...

Jag håller verkligen med dig Saltis. Jag lär mig hela tiden om hur saker och ting fungerar här i USA och jag tycker att det är superintressant! Det finns ju så mycket därute att försöka greppa...