Tuesday, October 30, 2007

Going to San Francisco

Det här med att leva som utlandssvensk är på många sätt fantastiskt. Att få uppleva ett nytt land, nya människor, nya äventyr och lära sig så oerhört mycket, inte bara om sitt nya hemland, men om sitt ursprungliga hemland-med nya ögon. Om sig själv, hur man anpassar sig till en ny kultur och nya människor. Oberoende av var jag till slut hamnar, så har jag mina år här i USA varit ovärderliga - på så många plan.

Men det finns också en baksida på detta skinande guldmynt. En baksida som är mycket mindre skinande eller faktiskt inte skinande alls. Syskonbarn som föds och hinner fylla 1.5 år innan man ens får chansen att pussa på de små liven. Föräldrar, syskon och vänner - vars liv fortsätter utan oss i dem, i alla fall fysiskt.

Därför så är det så oerhört underbart fantastiskt roligt när vi får besök från Sverige. Inte bara för att vi får umgås med och krama på dem, men för att vi också för visa dem vårt liv. Idag fick jag reda på att min svägerska tillika oerhört goda vän (fast hon var faktiskt först min oerhört goda vän och råkade sedan bli min svägerska) förmodligen trillar in här med sin familj i december. Och ska fira jul med oss - jul, den största familjehögtiden av dem alla och vi får ha dem här!

För mig som utlandssvensk är detta lycka. Stor lycka! Nu väntar jag bara på att biljetterna bokas...sedan ska jag glädja mig fullt ut!

8 comments:

Eeve said...

TACK för att vi fick vara huvudpersonerna i din blogg, blev så himla glad!!! Lika glad som jag blir när jag hör era reaktioner över att vi nog "trillar in". Det finns ingenstans man känner sig så välkommen som hos er! Ser SÅ fram emot att spendera tid med er, att få se ert nya hus, att träffa era kompisar ni fått sen vi var där sist (ja, vi tackar ja till glöggfesten!)samt att få visa Felicia hur hennes kusiner har det i vardagen. Hon tjatar ofta om att få titta på bilder på "Cajje" & "Ninn". Men Främst att bara få UMGÅS!! Jiizzzz, vad jag tjatar på-kanske ska gå och boka biljetter istället...
P.S SKÖN hippie-video! Har bara hört låten innan men inte sett videon-blir SÅ sugen på Ashbury Heights-om man kan åka dit utan att en 2-åring blir hög av ångorna dvs.

Fia said...

Åh vad kul för er allihop!! För er tjejer, för era barn ja - verkligen för allihop! Tänk vad kul ni ska ha att planera detta nu...

Desiree said...

Härligt, vad kul. En riktigt mysig familjejul blir det ju då.

Anonymous said...

Vad häftigt att ni får gäng från Sverige. Kommer bli en toppenjul för er allihop hör jag!
Nyfiken i en strut...glöggfest hörs jag nämna i eeves kommentar...brukar ni ha årlig glöggfest hos er och med era amerikanska vänner? Vill veta mer om den, please!?! Funderar på nåt liknande och kan behöva lite inspiration.

JaCal said...

Åh, vad roligt!! Ja, det är LYCKA! Usch... det var 10 år sen jag firade jul med min mamma... och 16 år sen med min bror... Hoppas ni får en magiskt härlig jul (och att de har koll på allt de måste ta med sig från Sverige - haha!).

Monica said...

Eeve, men sluta snacka då och boka biljetter ;).

Tack till er andra, jo, om nu Eeve får till det med biljetterna så kommer vi att bli överlyckliga! Kul!

Anne. Jodå, vi har en tradition att bjuda in till glöggfest och det är alltid lika kul. Vi blandar hejvilt med svenskar, amerikaner och lite andra nationeliteter.

Jag brukar fixa ihop ett typsikt svenskt jul- plock. Hemmagjord knäck och kola, lussekatter. Vi har alla former av glögg, alkoholfri, vin och sprit. Julmust och pepparkakor från IKEA. Vi har vörtbröd (från danskt cafe), skinka och julost. Sedan har jag en massa snittar så att folk inte ska svälta ihjäl om de nu inte tycker om våra svenska läckerheter.

Det blir väldigt lyckat för våra svenska vänner får ju allt det där svenska och de övriga får testa på lite nya saker.

Nu har ju vi små kottar, så dem klär vi upp som lucior och tomtar och så kör vi lussetåg, lite svensk tradition också :)

Vi har glöggfesten som lite öppet hus. Dvs vi bjuder in en massa folk och har inte plats för alla att sitta utan det blir en massa mingel. Det är ett ypperligt tillfälle att bjuda in folk som man kanske skulle vilja lära känna lite mer + givetvis alla andra man känner sedan tidigare och tycker om. Vi har en salig blandning på folk alltifrån barnfamiljer till unga singlar,par, gamla chefer, ja, det är en härlig blandning helt enkelt!

Anne, glöggfest är verkligen något jag skulle rekommendera. Just för att man får visa lite av sina traditioner, maten är fixad innan så man behöver inte springa och passa en massa mat, och så är det ju alltid kul med fest, med möjlighet att mixa lite vänner och bara umgås.

Anonymous said...

Låter väldigt trevligt med glöggfest och i det formatet ni har (öppet hus). Ska nog göra nåt sånt här i år, tack för inspirationen du gav.

Petchie75 said...

Åh vad kul att få fira jul med några familjemedlemmar, jag förstår att du är glad!
Jag har alltid organiserat glöggfest hos mig i Bryssel, det är ju så kul att visa traditionerna för de utländska kompisarna och också för en själv att ha lite julmys som hemma i Sverige!!